מייעצים מה לעשות עם הכסף: "זו הזדמנות להיכנס לשוק"

חיים ישראל ממריל לינץ', צבי סטפק ממיטב וקובי פלר מכלל פיננסים עונים על השאלות הבוערות
השווקים רועדים: האם ספרד תזדקק לחילוץ ב-280 מיליארד יורו? הסיוע ליוון לא יספיק?
ירידות היום בבורסה בת"אירידות חדות גם במסחר בוול סטריט האירו נופל

חיים ישראל, מנהל מחלקת המחקר, מריל לינץ'

- תגובת השווקים מופרזת?

"תמיד אמרנו שכאשר תוכניות התמרוץ של הממשלות יגיעו לקיצן, המשקיעים יצטרכו לשאול מה הלאה. ההערכה הייתה שכללכת ארה"ב תוכל להתמודד ללא תמיכה וזה מה שקורה, אך רואים שיש 'כיסים' בשווקים. אירופה בבעיה וצריך לזכור שחובות לא מורידים ביום אחד, כך שהמשקיעים לא מפריזים בתגובתם.

"האיחוד האירופי לא יוכל לעמוד לבדו בפרץ. גרמניה וצרפת לא יוכלו לשאת בעול לבדן והן יזדקקו לסיוע של גופים אחרים כמו הבנק העולמי והקרן המטבע הבינלאומית. כמו כן, לא מדובר כאן בחברות שניתן לתת להן ליפול. מדברים כאן על מדינות; אי אפשר לתת להן לפשוט רגל. אם חילצו את יוון אז איך אפשר לתת לספרד, שהיא הרבה יותר גדולה, לפשוט רגל?

- להיכנס לשוק או לצאת?

"אנו עומדים בפני תקופה לא קלה, ועוד לנו בישראל יש את נושא השדרוג לסטאטוס "מפותח" ב-MSCI שנמצא ברקע. התקופה הקרובה תהיה לא קלה".

צבי סטפק, יו"ר ומנהל ההשקעות הראשי, מיטב

- תגובת השווקים מופרזת?

"אירופה בבעיות וזה ידוע. ספרד היא כלכלה הרבה יותר גדולה מיוון, כך שהיא תהווה נטל גדול יותר. אך מצד שני, אי אפשר להשוות את המצב בספרד לזה של יוון כי הגירעון של ספרד הוא יותר קטן מזה של יוון. אין שם חריגה של 14% מהתמ"ג כמו ביוון.

"אני חושב שיש גם הפצת שמועות מכוונת מצד גורמים בשווקים שיש להם עניין בכך, גורמים שרוצים למשל להגדיל את המרווחים ב-CDS. זו מניפולציה שנופלת על קרקע של פחד מלבה את הפחדים וזו התגובה. המצב באירופה מאוד בעייתי, אך אני לא חושב שספרד הגיעה למקום של יוון".

- להיכנס לשוק או לצאת?

"אני חושב שכל הזמן צריך להיות חשופים למניות ולהתאים את התיק לתקופה, כלומר להגדיל או להקטין פוזיציות. בראיה לטווח הבינוני, קרי מעבר לשבועות הקרובים, אני חושב שנכון לנצל כל ירידה כזו להגדלת הפוזיציה המנייתית, כיוון שהאלטרנטיבות (בגלל הריבית הנמוכה במשק) טובות לשוק המניות. ככל שהשווקים יורדים יותר - כך ההזדמנויות גדלות. בטווח הקצר אי אפשר להתנבא; נניח שספרד תכחיש את השמועות אז השווקים יעלו, ואז תצוץ שמועה אחרת על פורטוגל. בכל אופן, אני תמיד העדפתי את ארה"ב ואני חושב שבכל מקרה צריך חשיפה גבוהה יותר למניות בארה"ב".

קובי פלר, מנהל השקעות ראשי, כלל פיננסים

- תגובת השווקים מופרזת?

"להערכתי התגובה אכן מופרזת והיא מגיעה אחרי גל עליות משמעותי. השוק חיפש סיבה להתממש ומצא את הטריגר. בסך הכל, יש שפור ברווחי החברות ואנו רואים זאת מדי יום; נתוני המאקרו ממשיכים להיות חזקים - גם בארה"ב וגם בשווקים המתעוררים. הירידות הנוכחיות הן תגובה מוגזמת אחרי גל ארוך של עליות".

- להיכנס לשוק או לצאת?

"מי שפספס את העליות של החודשים האחרונים - יש לו הזדמנות להיכנס. מי שבחוץ - יש להתחיל להגדיל חשיפה למניות. מניות הבנקים בישראל ירדו להערכתנו יותר מדי. גם מניות של חברות מסקטור הצריכה, שצפויות להוציא דו"חות טובים, מומלצות. כך גם מניות הטכנולוגיה, שהרבה מהן העלו את תחזיות ל-2010".