שרגא ברוש: "משבר גוש האירו עלול להעיב על תחזיות הצמיחה"

דבריו באים על רקע סקר אופטימי של התעשיינים שנעשה בטרם נודע הורדות דירוג האשראי של יוון, פורטוגל וספרד והיחלשות האירו ■ 49% מהיצואנים צופים עלייה ביצוא

סקר של התאחדות התעשיינים על ציפיות לרבעון השני מגלה כי בטרם פרץ משבר יוון התעשיינים הסתכלו על המציאות דרך משקפיים מאוד ורודים. סקר הציפיות נערך ע"י אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, מאמצע חודש מארס ועד אמצע אפריל 2010, והקיף כ-150 מפעלים. הסקר כאמור בוצע טרם הורדות דירוג האשראי של יוון, פורטוגל וספרד והיחלשותו הדרמטית של האירו. סביר להניח שלו הנסקרים היו נשאלים היום את השאלות שבסקר, התשובות היו יותר פסימיות.‏

בכל אופן, מהסקר עולה, כי התעשיינים צופים גידול מהיר בתפוקת התעשייה, אף בהשוואה לארבע שנות הצמיחה המהירה שקדמו למשבר הכלכלי.

24% מהמשיבים צופים גידול במצבת העובדים ו-10% צופים פיטורים. מרבית ענפי התעשייה צופים גידול במצבת העובדים, למעט ענף הכרייה ומוצרי הבנייה שצופה קיפאון, וענף הנייר והדפוס שצופה פיטורים. קליטת עובדים מהירה צפויה בענפי המזון, הכימיה, הגומי והפלסטיק.

התעשיינים מעריכים, כי ברבע השני של 2010 תחול האצה קלה בקצב התרחבות מכירות התעשייה לשוק המקומי, 41% צופים גידול במכירות, לעומת 20% שצופים ירידה.

היצואנים צופים האצה ניכרת בקצב גידול משלוחי היצוא ברבע השני של 2010, בהמשך לשני רבעונים רצופים של גידול. 49% מהיצואנים צופים עלייה ביצוא, מרביתם עלייה קלה, ו-18% צופים ירידה. ההאצה הצפויה ביצוא משקפת צפי לגידול ניכר במרבית ענפי התעשייה המייצאים, למעט ענף המתכת והחשמל שצופה נסיגה קלה ביותר במשלוחי היצוא. ‏

האצה חדה צפויה בענפי הכימיה, הגומי והפלסטיק, לצד צפי לגידול מחודש ביצוא ענף האלקטרוניקה. מנגד, האטה צפויה ביצוא ענפי המזון, הטקסטיל וההלבשה.

על אף הגידול הניכר במשלוחי היצוא, מדווחים היצואנים כי השחיקה ברווחיות היצוא בתחילת השנה החריפה: 53% מהיצואנים דווחו על ירידה ברווחיות, אל מול 5% בלבד שדיווחו עלייה קלה.

התעשיינים צופים שברבע השני של 2010 יחול גידול נוסף בהשקעות בתעשייה, בקצב דומה לזה שנרשם בתחילת 2010 ובסוף 2009 כ-26% צופים גידול ו-10% צופים ירידה.

מסקר הציפיות עולה כי גם חברות ישראליות להן פעילות יצרנית בחו"ל אופטימיות מאד וצופות האצה ניכרת בקצב גידול תפוקתן בחו"ל ובקצב קליטת העובדים בחו"ל .

נמשכת מצוקת האשראי

יצוין, כי על אף הגידול בפעילות התעשייתית ברבע הראשון של 2010, וההאצה הצפויה בחודשים הבאים, ממשיכים התעשיינים לדווח על מצוקת אשראי - 49% מהתעשיינים שנזקקו לאשראי חדש נתקלו ברבע הראשון של השנה בקושי בקבלתו (18% מהתעשיינים דיווחו על קושי בינוני עד גדול). עם זאת, כ- 45% מהתעשיינים שביקשו לשמור על מסגרת האשראי הקיימת נתקלו בקושי (רק 14% דיווחו על קושי בינוני עד גדול).

במקביל, התעשיינים צופים כי ברבע השני של 2010 תירשם האצה ניכרת בקצב עליית הוצאות המימון הריאליות - 28% צופים עלייה בהוצאות, לעומת 5% בלבד הצופים ירידה. הצפי להאצה חל על רקע ההערכות בשוק כי מגמת העלאת הריבית ע"י בנק ישראל תימשך גם בחודשים הקרובים.

בהתייחס להערכות האופטימיות לגבי העתיד לבוא, אמר היום שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, כי "השבת הצמיחה לפסים שהיו טרום המשבר בסוף 2008, תושפע רבות מהמשבר בגוש האירו ומחזרתה של ארה"ב לפסי צמיחה בת קיימא. יש לנצל את מצבו הטוב יחסית של המשק כדי להכינו לעידן של התחרות העולמית על הצמיחה והתעסוקה. זאת, באמצעות שיפור משמעותי של הסביבה העסקית ועידוד השקעות בפריפריה, במחקר ובפיתוח ובהון אנושי".