"ה-iPad מייצר גל מהותי שמביא עבורנו הזדמנות גדולה"

עמיחי בן דוד, מנכ"ל אנ-טריג, מאמין שמוצרי המולטי טאץ' של החברה "ישנו האופן בו אנשים משתמשים במחשבים" ■ החברה נערכת לגיוס 30 מיליון דולר ואף להנפקה ראשונית בארה"ב

נהוג להתלונן על כך שההיי-טק הישראלי לא מצליח לגדל חברות גדולות ומשמעותיות. N-trig היא אמנם עוד לא צ'ק פוינט, אבל בהחלט מהחברות שנראה כי יש להן הפוטנציאל להפוך לגאווה מקומית. עשר שנים לאחר שהוקמה וגייסה כ-70 מיליון דולר, החברה פועלת בשוק לוהט עם מוצר בשל, ומתחילה לספק קבלות.

אנ-טריג מפתחת ומייצרת מערכות מולטי-טאץ' למסכי מחשבים אישיים. הטכנולוגיה שלה מאפשרת להפעיל את המחשב במגע כל האצבעות על המסך, ובנוסף לחברה עט המפעיל את המחשב באמצעות מגע במסך. היא הוקמה בשנת 1999, ובשנים הראשונות הייתה חטיבת פיתוח סודית. בשנתיים האחרונות החברה יצאה לשוק, ומוצריה מותקנים בשלושה מחשבים אישיים שונים.

בשבועות האחרונים נודע כי אנ-טריג, הממוקמת בכפר סבא ומעסיקה 141 עובדים, יוצאת לגייס עוד 30 מיליון דולר ונערכת להנפקה ראשונית בארה"ב, אולי עוד במהלך 2010.

עמיחי בן דוד, מנכ"ל החברה מאז 2007, אומר בראיון בלעדי ל"גלובס":

"אני מאשר שהחברה מצויה בסבב גיוס הון שיקדם להנפקה ראשונה. רק התחלנו בתהליך, ונדמה לי שהוא לא יהיה ארוך".

כמה ולמה?

"אנחנו מגייסים כ-30 מיליון דולר שישמשו לצמיחה ופיתוח הצוות. אולי בעבר הגזמתי עם הקו של 'היד הקפוצה'. השוק שאנחנו פעילים בו מתפתח במהירות, ויש לנו פרויקטים רבים בביצוע, כך שבהחלט יש לחברה צורך בעוד כוח אדם.

"מצד שני, אנחנו נשארים אותה חברת fabless, ולא נקנה מפעלים. הגיוס יאפשר לנו להפסיק להיות סטארט-אפ".

באיזה מובן?

"חברה צעירה מביאה את הכסף מבעלי המניות, ולא מהשוק. אנחנו רוצים להביא את הכסף מהשוק. החברה אמנם לא רושמת תזרים מזומנים חיובי, אבל אנחנו יכולים להגיע לשם בקרוב, ובאמצעות ההון שנגייס - גם בנוחות".

כשהנפקה ראשונית היא השלב הבא?

"כשמועצת המנהלים של החברה תחליט שזה הזמן הנכון, החברה מוכנה. המבט שלנו לעתיד יציב, השווקים שאנחנו פועלים בהם רק מתחזקים".

לבן דוד הייתה בעבר חוויה לא נעימה עם הנפקות ראשונות: "החברה הראשונה שלי יצאה לבורסה בתל אביב ב-1990. היה תמחור, ובאותו היום הבורסה יצאה לשביתה בת שלושה שבועות".

נותן למשקיעים אופק לאקזיט

אנ-טריג בהחלט נראית מצליחה, אך היא עדיין רחוקה משוק ההון. למרות ששוק ההנפקות הראשונות בנאסד"ק התעורר, החברות שהונפקו היו רווחיות, ועם הכנסות של לפחות 100 מיליון דולר. אנ-טריג עדיין לא שם. בשנת 2009 ההכנסות שלה הוערכו בשוק ב-50 מיליון דולר.

למה בעצם אתם צריכים את ה-IPO?

"אי אפשר להתעלם מהעובדה שבעלי המניות בחברה הם בחלקם קרנות הון סיכון, או משקיעים פרטיים אחרים שמעוניינים באקזיט יותר מאשר בדיבידנד. אני כמנכ"ל החברה חייב לתת להם אופק לאקזיט. ההחלטה על מתי ואיך לייצר נזילות תהיה של בעלי המניות ומועצת המנהלים של החברה. התפקיד שלי הוא לבנות את חברה עצמאית שלא פושטת יד, שמרוויחה כסף, מגדילה את חלקה בשוק ומתעצמת".

אז רק בשביל האקזיט?

"לא רק, הנפקה ראשונה מספקת גם אמינות בשוק. הדו"חות הכספים של חברה ציבורית אמינים יותר, ובסיכומו של דבר יש גבול לכמה חברה יכולה לצמוח אורגנית. הנפקה ראשונה ממצבת את החברה טוב יותר למיזוגים ורכישות".

מוכנה היטב למהפכה

השוק שאנ-טריג מכוונת אליו לוהט. אפל יצאה ב-2007 עם מסכי המגע של האייפון, ועכשיו בא הלהיט התורן - האייפד. אנ-טריג ממוקמת טוב בשוק, לאור העובדה שטכנולוגיית ה-Projective capacitive שהיא מפתחת מאז 2003 היא הטכנולוגיה המובילה בשוק. בנוסף, במסגרת שיתוף הפעולה עם מיקרוסופט, הטכנולוגיה של אנ-טריג משובצת ב"חלונות 07" וגם בשלושה סוגי מחשבים אישיים: של לנובו, שהוא מחשב ארגוני; של דל לשוק הצרכני; ובטושיבה שפונה לשני השווקים.

האייפד לא יטרוף את הקלפים בשוק ה-PC?

"אני חושב שעדיין לא מבינים את המהפכה שהאייפד עושה. קם דור שרוצה גישה ישירה לחומרים על המסך, ואת זה המכשיר מאפשר. אני חושש שלא מעריכים כמה האייפד ידחוף את השוק, ושמחשבי לוח זה הדבר הבא".

כבר יש לנו אייפון ומחשב נייד, מה אנחנו צריכים את זה?

"זה מוצר צריכה שמאפשר בקלות צריכת תכנים שאפל שותפה בהם. האייפד מציע חוויית שימוש פשוטה, נוחה ומיידית, לא צריך להכניס אינפורמציה. זה גאוני בעיני, כחלק מאסטרטגיה עסקית של מכירת תוכן, שמוכיחה את עצמה כמייצרת תזרים מזומנים לאורך שנים. זאת, בשונה מיצרניות המחשבים האחרות, שאינן שותפות בחגיגת צריכת התוכן".

ואיך אתם משתלבים בחגיגה של אפל?

"כל זה לא נעלם מעולם ה-PC, ואני מאמין שנראה מכשירים שעובדים באקוסיסטם של מיקרוסופט, מכשירים שהשימוש בהם יעשה במולטי-טאץ'. האייפד מייצר גל מהותי שמביא עבורנו הזדמנות גדולה, עם מוצר שכבר מוטמע במחשבים בשוק ועם המוצר החדש שהוא עט כתיבה על המסך, אשר בנוסף למולטי טאץ', אני מאמין שישנה את האופן שבו אנשים משתמשים במחשבים".