המהומות יתחדשו? הפרלמנט ביוון מתכנס לאשר "תוכנית הצנע"

הפרלמנט של יוון מתכנס לאשר את תוכנית הצנע על רקע המהומות ששררו אתמול באתונה ■ ראש ממשלת יוון: "הפגנה זה משהו אחד, ורצח זה משהו אחר לגמרי"

הפרלמנט ביוון מתכנס היום (ה') להצבעה על תוכנית הצנע במדינה, שהיא תנאי חיוני לקבלת הסיוע של האיחוד האירופי וה-IMF. מוקדם יותר השבוע אושרה התוכנית על ידי הקבינט ביוון ומחר יכונסו מנהיגי האיחוד האירופי לתת אישור סופי לתוכנית החילוץ.

תוכנית הצנע כוללת בין השאר העלאה של המע"מ ל-23%-25%, הקפאת השכר לשלוש שנים בסקטור הציבורי, וקיצוץ של 2 מתוך 14 המשכורות השנתיות בסקטור והעלאת גיל הפרישה מ-61 ל-63. כמו כן יעלו המסים על הדלק, האלכוהול והסיגריות, בשיעור של 10% לפחות.

גורמים ביוון העריכו אתמול כי הקיצוצים עשויים להגיע לכדי 10% מהתמ"ג. נציין כי הגירעון התקציבי של יוון עמד על 13.6% מהתמ"ג ב-2009.

הצבעה זו באה יום לאחר שלושה עובדי בנקים נהרגו במהלך ההפגנה הגדולה ביותר של מתנגדי הקיצוצים מאז פרץ משבר החוב של יוון. עובדי הבנקים ביוון הכריזו היום שביתה ארצית בכעס על מות חבריהם, כאשר שביתות כלליות ביוון גם כן צפויות להימשך.

"תוכנית החילוץ המשותפת של האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית היא התקווה היחידה של יוון למנוע פשיטת רגל", אמר שר האוצר היווני היום (ה') במהלך דיון פרלמנטארי בצל הריגתם של שלושת המפגינים.

ראש ממשלת יוון, ג'ורג' פפנדראו, גינה אתמול בחריפות את המהומות האלימות שפרצו ברחבי המדינה וגרמו להריגתם של שלושה בני אדם בבנק שהוצת בבירה. "הפגנה זה משהו אחד, ורצח זה משהו אחר לגמרי", אמר פפנדראו בפני הפרלמנט והבטיח להעמיד לדין את האחראים לתקריות האלימות.