טרישה: הסדר חוב ביוון אינו עומד על הפרק

ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי ב-1% ■ טרישה קורא לממשלות לרסן את הגירעונות ■ מבחינתי תרחיש של פשיטת רגל של אחת ממדינות האיחוד - כלל אינו בא בחשבון ■ ספרד גייסה 2.23 מיליארד אירו

לאחר שהריבית באירופה נותרה זה החודש ה-13 ברציפות ברמת השפל של 1%, אותת היום (ה') ז'אן קלוד טרישה, נגיד הבנק האירופי המרכזי כי יותיר את הריבית ברמתה הנמוכה למשך תקופה ממושכת.

טרישה אמר בנאומו כי הוא צופה כי האינפלציה תישאר נמוכה ויציבה בטווח הזמן הבינוני, אם כי יכול להיווצר לחץ מחירים כתוצאה מעליית מחירי הסחורות ומחירי האנרגיה וכי הצמיחה שנרשמה באירופה בחודשים הראשונים של השנה תמשיך בשיעור מתון יותר במהלך השנה.

הפעילות הכלכלית בגוש האירופי שהשתפרה במידה רמה במהלך השנה שעברה צפויה להמשיך ולהשתפר במהלך השנה עם כי התמ"ג צפוי לצמוח בקצב מתון יותר. הייצוא צפוי לתמוך בשיפור בפעילות הכלכלית. טרישה ציין כי הסיכונים הקיימים כיום בשוק הינם כתוצאה מהשפעת הקשר בין השוק הריאלי לשוק הפיננסי.

טרישה קורא לממשלות לרסן את הגירעונות ואמר נמשיך לעקוב בדריכות אחר ההתפתחויות בשוק. ככל שידחו את הקיצוצים הנדרשים בגרעונות המדינות, יהיה קשה יותר לטפל בבעיה. רפורמות שיביאו להורדת האבטלה הן חיוניות להמשך הצמיחה הכלכלית.

טרישה מברך על אישור תוכנית הצנע של יוון, ואומר כי הסדר חוב ליוון אינו עומד על הפרק.

בתשובה לשאלה האם האיחוד האירופי צריך להציע תוכנית מסודרת לחדלות פירעון כפי שדרשו מדינות שונות באיחוד אמר טרישה כי ב-EBC לא דנו בזאת, כמו כן ציין כי "לא בחנו את האפשרות לרכוש אג"ח של ממשלת יוון ולא דנו בשום תרחיש הכולל פשיטת רגל של יוון. מבחינתי תרחיש של פשיטת רגל של אחת ממדינות האיחוד - כלל אינו בא בחשבון".

טרישה אמר כי אחת הסיבות לכך שהאיחוד האירופי החליט לאשר השבוע את תוכנית החילוץ ליוון היתה התחייבותה של יוון לתוכנית הצנע, "קראו לנו לשפוט לגבי איכות התוכנית שנכתבה על ידי המועצה הכלכלית האירופית וע"י ה-IMF ואנו בהיותינו גוף עצמאי, אישרנו את נחיצותה של התוכנית לחילוץ יוון" ציין טרישה.

בניגוד לדבריו של נגיד הבנק הגרמני מהיום, טרישה חזר והדגיש את אחדות הדעים בין ה-ECB, האיחוד האירופי וה-IMF ואמר כי כל המהלכים בוצעו בתיאום מלא בין הגופים. ה-ECB תמיד היה גמיש ביחס לשינויים בשוק - והוכחנו את זה, הדגיש טרישה.

טרישה ציין כי השיפור שחל בכלכלה במהלך השנה הקרובה איפשרה להם לסגת מתוכניות התמריצים, אך הדגיש כי היד עדיין על הדופק ובמידת הצורך הבנק המרכזי יעשה את הנדרש.

נציין כי במהלך שלב השאלות והתשובות נשאל הנגיד מספר פעמים על השפעת המשבר על האירו, אך לא התייחס לכך באופן ישיר, כמו כן סירב להתייחס למצבן של המדינות האחרות העשויות להיפגע במשבר, ורק אמר כי "פורטוגל לא נימצאת באותה הסירה עם יוון וגם ספרד אינה יוון".

על רקע המהומות ביוון, המשקיעים ברחבי העולם חוששים כי ממשלת יוון תיכנע ללחצים ולא תוכל להוציא לפועל את תוכנית הצנע, מה שיוביל לקריסה של חבילת החילוץ.

מחר יכונסו מנהיגי האיחוד האירופי לאשר את חבילת הסיוע והתנאים לכינוס אינם נוחים, בלשון המעטה. במקביל להפגנות ביוון, נגיד הבנק המרכזי של גרמניה, אקסל וובר, אמר אמש כי אין צורך "לנקוט בכל האמצעים" כדי להתמודד עם איום התפשטות משבר החובות באירופה. במילים אחרות, וובר הביע התנגדות לרעיון של חילוץ יוון בכל מחיר.

בורסות אירופה עצמן נסחרות בעליות שערים כשהטריגר החיובי התורן הוא ספרד, אשר סומנה כ"נעל הבאה" שתיפול באירופה ותרעיד את השווקים. המדינה הצליחה היום לגייס 2.23 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ממשלתיות ל-5 שנים. בהנפקה נרשמו ביקושי יתר של פי 2.35 והריבית נקבעה על 3.58%. יש לציין כי למרות הביקושים הגבוהים, הריבית במכרז הייתה הגבוהה ביותר מאז מאי 2008, שכן המשקיעים דורשים תשואה גבוהה יותר כנגד הסיכון.

הסיפור סביב יוון בוודאי טרם הסתיים אך ברקע ממשיכים להלום בשווקים גם החששות לגורלן הכלכלי של מדינות עמוסות חוב אחרות, כגון פורטוגל. סוכנות הדירוג מודי'ס מסרה אמש כי היא מכניסה את דירוג האשראי של פורטוגל (העומד על Aa2) לרשימת מעקב. המשמעות היא שייתכן והדירוג של פורטוגל ייחתך בקרוב, בדומה לצעד בו נקטה S&P לפני כשבועיים.