עובדים זרים יצטרפו להסתדרות וישלמו 1,580 שקל

בהסתדרות מבהירים כי הדבר טרם אושר על ידי הלשכה המשפטית ויו"ר ההסתדרות, עופר עיני ■ הסכום ישולם בתמורה לייצוג של ההסתדרות ל-5 שנים ■ ההסתדרות: "ההצטרפות וולונטרית" ■ המתנגדים: "שערורייה; למה לחתום על טופס כזה בתאילנד ולא בארץ אם זה וולונטרי?""

עובדים תאילנדים שמעוניינים לעבוד בענף החקלאות הישראלי יתבקשו בקרוב לחתום על טופס הצטרפות להסתדרות הכללית, ובתוך כך לשלם לה מראש כ-1,580 שקל (420 דולר) בעוד הם על אדמת תאילנד. כך נודע היום (ה') ל"גלובס". בהסתדרות מבהירים כי הדבר טרם אושר על ידי הלשכה המשפטית ויו"ר ההסתדרות, עופר עיני. הסכום ישולם בתמורה לייצוג של ההסתדרות ל-5 שנים. עם זאת העובד רשאי לבטל את חברותו בארגון בכל שלב ולקבל החזר לכספים ששילם מראש.

בארבע השנים האחרונות מתנהלים מגעים רציפים בין ההסתדרות לאיגודים המקצועיים בתאילנד, ולאחרונה הם הבשילו עד כדי הסכם רשמי קרוב. אפילו שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, ממקורביו של עיני, התגייס לטובת העניין ושיגר לעמיתו התאילנדי מכתב שבו הוא משבח ההסתדרות ומציין שהיא ארגון העובדים הגדול בארץ. שר העבודה התאילנדי קיבל כנראה את ההמלצה, וסלל את הדרך ליישום המהלך.

"הוא הוציא הנחיה לפיה כל מי שמגיע לישראל חייב להיות חבר הסתדרות", מספר גרשון גלמן, יו"ר ההסתדרות במרחב ת"א ומי שמוביל את המגעים עם התאילנדים. עם זאת, גלמן מבהיר כי מבחינה משפטית האמירה של השר התאילנדי היא דקלרטיבית בלבד, וכי בכל מקרה חתימת העובד היא על בסיס וולונטרי.

אולם, לא כולם מתרשמים מהוולונטריות הזו: "למה לחתום על טופס כזה בתאילנד ולא בארץ אם זה וולונטרי?", שואל עו"ד יובל לבנת, לשעבר היועץ המשפטי של ארגון קו לעובד וכיום חבר בקליניקה לזכויות עובדים של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת"א. "אי אפשר לדבר על וולונטריות כשמדובר בעובדים הכי חלשים שיש, במיוחד אחרי שהם נאלצים לשלם שם כ-12 אלף דולר בממוצע עבור הזכות לעבוד בישראל. אם רגע לפני שהם עוזבים את תאילנד יבקשו מהם לחתום על דבר כזה, ספק אם יסרבו וייקחו את הסיכון להישאר שם עם החובות", הוא מוסיף. עו"ד לבנת תוהה אם מישהו בתאילנד יספר לעובדים שם שבישראל קיימים ארגוני עובדים נוספים, מלבד ההסתדרות. "זה נשמע לי בלתי חוקי בעליל", הוא אומר.

גורם המזוהה עם ארגוני החקלאים, שבאופן טבעי חוששים מכניסתה של ההסתדרות לתמונה, אמר על כך: "כמו שאני מכיר את תאילנד, על כל תשלום שצד אחד גובה מהעובד, יש צד נוסף שגובה ממנו סכום דומה. אין לנו בעיה שההסתדרות תשכנע את העובדים שלנו להצטרף אליה, אבל שתעשה את זה כאן ולא בתאילנד". על דברים אלה אמרו היום בהסתדרות: "מעסיק ששומר על זכויות עובדיו לא צריך לחשוש מדבר".

מהלך כולל

הצעד של ההסתדרות מצטרף להחלטה היסטורית שהוביל לפני חודשים ספורים עופר עיני. לפיה לראשונה בתולדות הארגון עובדים זרים יוכלו להצטרף כל עוד מעמדם בארץ חוקי. יו"ר מרחב ת"א בהסתדרות, גרשון גלמן, אומר שהוא צופה כי 90% מהעובדים שיגיעו בקרוב לישראל כבר יהיו חברים בהסתדרות עוד על אדמת תאילנד. גלמן מקווה שהדבר יחזק את זכויות העובדים הזרים ויפתח מו"מ לשיפור תנאיהם.