מינהל התעופה מרגיע: ענן האפר אינו מזיק, שמי ישראל לא ייסגרו

(עדכון) - ענן האפר הוולקני עתיד להגיע הלילה לישראל ■ מומחה התעופה נרי ירקוני: "אין צורך לסגור את המרחב האווירי"

ענן האפר הוולקני צפוי להגיע הערב (ב') לישראל ולסגור את המרחב האווירי של ישראל.

מינהל התעופה האזרחי הודיע בצהריים, עם זאת, כי ענן האפר לא יפגע בטיסות וכי השמיים בישראל לא ייסגרו הערב. המינהל הורה לחברות התעופה לבדוק שוב את מנועי המטוסים, אך הבהיר כי החלקיקים שיגיעו לישראל אינם מזיקים ולא מאיימים על בטיחות הטיסות.

בהתאם להנחיית השר כץ יכנס מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), גיורא רום הערכת מצב בשעה 13:00 בצהריים בהשתתפות, רשות התעופה האזרחית, השירות המטאורולוגי וחברות התעופה הישראליות והזרות. בתום הישיבה תוחלט המדיניות בה ינקטו הגורמים הרלוונטיים - אם וכאשר יגיע הענן. בשעה זו משתרע הענן בין גרינלנד לפורטוגל.

הענן נע לכיוון ישראל בגובה של 20 אלף רגל מהקרקע ומוסע על ידי רוחות צפון מערביות לכיוון דרום מזרח. לצפייה בהתקדמות הענן הוולקני לחצו כאן.

הענן, כזכור, נגרם כתוצאה מהתפרצות הר געש באיסלנד בחודש שעבר והשבית למספר ימים את הטיסות בצפון-מערב אירופה.

שר התחבורה ישראל כץ אמר לגלי צה"ל כי "הענן טס בגובה של 20 אלף רגל מהקרקע. מאחר שישנה הערכה סבירה הנחתי את גורמי המשרד להיערך. כל החברות יקבלו הנחיות. במידה שהענן יגיע - ייתכן שנצטרך לתת החלטה לסגור את המרחב האווירי של ישראל".

"אנו נראה את התנועה. אם הענן יהיה ממש בדרכו ינתנו האזהרות המדאיגות. נכון לעכשיו מדובר על שעות הלילה. זו הפעם הראשונה שיש הערכה ריאלית מגובה על ידי השירות המטאורולוגי. אני כל הזמן מעודכן - רק אם יהיה ברור שהענן כאן תינתן אותה הנחיה וזה לא יקרה דקה אחת לפני שהדבר יהיה ודאי".

"הדבר החשוב הוא בטיחות הנוסעים ומכך יגזר הכל". עוד אמר כץ כי לא ניתן לאמוד את משך הזמן שהענן ישהה במרחב האווירי של ישראל באם יגיע.

מומחה התעופה נרי ירקוני אמר לגלי צה"ל כי אין צורך לסגור את המרחב האווירי גם אם הענן יגיע. "טוב עושות הרשויות שהן בודקות את אפשרות קיומו - צריך לדון בזה. אבל מפה ועד סגירה המרחק גדול. כל חברות התעופה טסות בתוך הדבר הזה כבר שבועיים".

"אני סומך על הגופים המקצועיים. הדבר האחרון שהגופים רוצים זה לסגור את שמי ישראל".

למרות היערכות הגורמים הממלכתיים לאפשרות שהענן יגיע עוד הערב מעריכים גורמי תעופה כי הסבירות שהענן אכן יגרום לשיבושים בתנועה האווירית אל ומישראל נמוכה כרגע. לדברי אותם גורמים, על פי המפות העדכניות שפירסם בשעות האחרונות היורוקונטרול (הארגון האירופאי לבטיחות אווירית) הענן אכן עושה את דרכו לכוון ישראל, וצפוי להתקרב עוד יותר בשעות הלילה המאוחרות (בסביבות השעה 3 לפנות בוקר בין ב' ל-ג' ) אולם שבירת השרב וכניסת האוויר הקר לאזור עשויה לדחוק אותו בחזרה לכוון צפון להרחיק אותו מהמרחב האווירי של ישראל.

"נכון עושים הגורמים הממלכתיים שהם נערכים לתרחיש בו ייסגר המרחב האווירי של ישראל, אבל באותה מידה חשוב לא להיכנס לפאניקה, ולחשוב היטב אם באמת להורות על סגירת נתב"ג. גם באירופה הפיקו לקחים מהסגירה ההרמטית לפני מספר שבועות ובימים האחרונים ביצעו סגירות מצומצמות מאוד של נמלי תעופה וגם את אלה פתחו אחרי כמה שעות".

רק בשעה 15.00 יפרסם היורוקנטרול את המפות העדכניות לשעות הערב.

אתמול (א') נסגרו נמלי-תעופה בספרד, צרפת, פורטוגל ואיטליה. בחודש שעבר הסב ענן האפר הוולקני נזקים אדירים לתעשיית התעופה העולמית, נזקים שנאמדו בכ-200 מיליון דולר מדי יום ומניות חברות התעופה ספגו ירידות שערים חדות בבורסה.

יש לציין כי החל מהשעה 15:20 לכל הטיסות שאמורות לנחות בשדה התעופה בן גוריון שונה הסטטוס מ"סופי" ל"לא סופי", דבר אשר אומר כי אין כל ודאות, נכון לרגע זה, באם ינחתו הטיסות במרחב האווירי של ישראל. עם זאת, יש לציין כי מועד ההמראות טרם שונה בעמוד של רשות שדות התעופה.

ענן האפר הוולקאני / צלם: באדיבות weatheronline
 ענן האפר הוולקאני / צלם: באדיבות weatheronline

תעופה טיסה
 תעופה טיסה