הבוררות בסכסוך בין בירם ודויטש להפניקס יצאה לדרך

הבורר הוא רו"ח ראובן שיף ■ לכל סכום שייפסק לטובת מייסדי אקסלנס תוצמד ריבית חריגה של 14.8% ■ המחלוקת היא על הסכום שהפניקס תשלם עבור המנה הנוכחית של מניות בית ההשקעות

החל שלב הבוררות בוויכוח שהתחדש לאחרונה בין קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, שבשליטת קבוצת דלק, לבין מייסדי בית ההשקעות אקסלנס, גיל דויטש ורוני בירם. המחלוקת בין הצדדים נוגעת לגובה התשלום שהפניקס תעביר לשניים עבור המנה הנוכחית של מניות בית ההשקעות אקסלנס (5.11%) שהיא רכשה מידיהם.

הליך הבוררות מנוהל על ידי רו"ח ראובן שיף, במשרדו שבמגדלי סונול בת"א. יחד עם זאת, לא מדובר בהליך בוררות רגיל כי אם בהליך פסיקה שהצדדים התחייבו לקבלו

בסוף השבוע החולף נערכה הפגישה הראשונה בין הצדדים, במסגרתה נדונו בעיקר הפרוצדורות להמשך הבוררות. הפניקס הגיעה לפגישה במשלחת רחבת היקף עם המנכ"ל אייל לפידות; היו"ר אהוד שפירא; עו"ד גד סומך ושותף במשרדו; עו"ד פיני רובין; מנהל חטיבת המטה והפיננסים ומנהל הכספים של הפניקס, שמעון קלמן; היועצת המשפטית של החברה ועוד. מהצד השני נכחו בפגישה דויטש, עם עורכי הדין רלי לשם וניר כהן, ורו"ח דב כהנא המשמש כמומחה מטעם שני המייסדים. לפי שעה נקבע כי על הצדדים להעביר מסמכים לשיף, לצורך המשך הליך הפסיקה.

ל"גלובס" נודע כי במסגרת ההסכם המחודש בין הפניקס לדויטש ובירם, שנחתם אשתקד, נקבע כי החל מהרגע בו הצדדים פונים לבוררות, חברת הביטוח תחויב בתשלום ריבית חריגה לשני השותפים עבור החלק מתוך הסכום שנמצא במחלוקת, שייפסק בבוררות לטובתם.

התשלום אותו הסכימה הפניקס לשלם תמורת המנה הנוכחית - בגובה 76.3 מיליון שקל - כבר ניתן. דויטש ובירם טוענים כי מגיע להם סכום נוסף בסך 33 מיליון שקל (ובסך הכל 109.3 מיליון שקל). כל סכום שייפסק לטובת בירם ודויטש מתוך הסכום שבמחלוקת, יוצמד אוטומטית לריבית החריגה של בנק הפועלים, שמסתכמת ב-14.8% (פריים 11.8%). כך, בעוד שמבחינת דויטש ובירם הימשכות ההליך אינה בעייתית, מבחינת הפניקס היא גוררת עלויות נוספות, כולל תשלום עבור עורכי הדין ורואי החשבון.

בכל אופן, במסגרת הפגישה הראשונה אצל שיף, נקבע כי תוך שלושים יום יערכו הצדדים את הדיון הבא, לאחר שיעבירו את התייחסויותיהם לחישוב התמורה שערך הצד השני. לפי שעה צפוי כי פסיקתו של שיף תינתן תוך 60 יום מתחילת ההליך.

ללא בית משפט

לפני שבועות ספורים הודיעה הפניקס כי השלימה רכישת 5.11% נוספים ממניות בית ההשקעות, בהמשך למתווה העסקה שנקבע בין הצדדים אשתקד, לאחר פיצוץ מתווה העסקה המקורי שנחתם עוד בסוף 2005. מנת המניות האמורה הועברה להפניקס, המחזיקה כיום בכ-72.7% ממניות אקסלנס, כשהסכום שנמצא במחלוקת בין הצדדים הועבר לבוררות. זאת, כפי שנקבע מראש בין הצדדים בעת עריכת ההסכם המחודש, עבור כל מחלוקת שתצוץ.

בהסכם המחודש, שסוכם בעקבות הפשרה, נקבע כי התמורה עבור חבילת המניות הנוכחית, שתיקבע על סמך תוצאות בית ההשקעות ב-2009, הוגבלה ל-70 עד 120 מיליון שקל. לצדדים נותר להשלים העברת עוד שלוש מנות מניות של דויטש ובירם בבית ההשקעות (בגובה 5.11% כל אחת), שהתמורה עבור כל אחת מהן תעמוד על טווח שבין 70 ל-90 מיליון שקל.