הקונסוליה בניו-יורק: זלזול בעלויות והוצאות כספיות מוגזמות

בביקורת מבקר המדינה נמצא כי הקונסול הכללי בניו-יורק, אסי שריב, התגורר בדירה במנהטן שעלותה למעלה מ-14 אלף דולר בחודש - פי שניים ויותר משכר הדירה ששולם עבור דירתם של סגן השגרירה באו"ם וקצין המנהלה האזורי

‎‎זלזול בעלויות והוצאות כספיות מוגזמות - אלה עיקרי הממצאים שמצא מבקר המדינה בביקורת שנערכה בפעילות הקונסוליה בניו יורק והנציגות באו"ם.

בביקורת נמצא כי הקונסול הכללי בניו-יורק, אסי שריב, התגורר בדירה במנהטן שעלותה למעלה מ-14 אלף דולר בחודש - פי שניים ויותר משכר הדירה ששולם עבור דירתם של סגן השגרירה באו"ם וקצין המנהלה האזורי. רווחת המגורים לא תרמה לתפוקת עבודתו: המבקר מצא כי שריב המעיט לשלוח למשרד החוץ הערכות מצב ולדווח על פגישותיו עם אישים מקומיים, ודיווחיו היו דלים במספרם ובהיקפם.

עוד נמצא כי במהלך 2008-2009, הוציא משרד החוץ כ-226 אלף דולר על לימודי ילדי השליחים של הקונסוליה והנציגות באו"ם, בבתי ספר פרטיים: עלות של עשרת אלפים עד 30 אלף דולר לילד לשנת לימודים. זאת, אף שיש בניו-יורק בתי ספר ציבוריים טובים, ללא עלות.

המבקר מציע לבחון אפשרות לקבוע שכר לימוד מירבי על-פי מקום השירות, ושליח שייבחר לשלוח את ילדיו לבית ספר שעלות שכר הלימוד בו גבוהה מהתקרה, יישא בהפרש.

בנוסף נמצא כי לקונסוליה ולנציגות באו"ם הוקצו בתקן שש משרות להעסקת עובדי משק בית בבתי ראשי הנציגויות. לסגן השגרירה הוקצו 1.75 משרות לעבודות ניקיון - יותר מפי 3 ממה שנקבע בתקנון.

המבקר מצא כי לעתים יכולים עובדי הקונסוליה והנציגות לרכוש מוצרים פטורים ממסים בחנות מיוחדת העומדת לרשותם. לדעת המבקר, הדבר עלול לפתוח פתח לקנות מוצרים אלה לא רק לצרכי העובדים.

בבדיקת ההתקשרות של המשרד עם חברה לניהול ביטוח הבריאות של העובדים בנציגויות בארה"ב, נמצא כי המשרד התקשר עם חברה ישראלית בפטור ממכרז, בלי שנבדקו הצעות מצד שתי חברות אמריקאיות. חוזי ההתקשרות עם החברה כוללים התחייבות של המשרד למענק הצטיינות, או לחלופין, החזר למשרד החוץ של חלק מדמי הניהול ששילם לחברה. על-פי חישובי החברה היא זכאית לקבל מענק הצטיינות של יותר מ-500 אלף שקל, עבור הנחות, אלא שהקונסוליה והמשרד החוץ לא בדקו ולא אימתו את שיעור ההנחות שעליו דיווחה החברה הישראלית, והמשרד לא נערך לכך תקציבית. ‏‎‎‏