יממה אחרי חגיגות ה-OECD: ירידה של 19% ביצוא מישראל, גם היבוא נפגע

יבוא המוצרים צנח ב-17% בין מארס לאפריל והסתכם ב-265 מיליון שקל ■ יבוא היהלומים ירד ב-15%, היצוא ירד ב-3% ■ הירידה החדה ביצוא ממחישה את החששות של נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר

נתוני הלמ"ס שפורסמו היום (ג') בשעות הצהריים מציירים תמונה קודרת, יממה בלבד אחרי חגיגות הצטרפותה של ישראל לארגון ה-OECD. על פי נתוני סחר החוץ של ישראל, נרשמה בחודש החולף (אפריל) האטה בייבוא מוצרי צריכה בני קיימא. הנתון הנוסף שבולט לעניין הוא נפילה דרמטית של 19% בייצוא מישראל לחו"ל: מ-4.79 מיליארד שקל ל-3.88 מיליארד שקל.

בסך הכל, נפל הייבוא הכולל ב-11.5% לסך של 4.53 מיליארד שקל באפריל לעומת 5.12 מיליארד שקל ייבוא במארס. יבוא היהלומים נפל ב-15% ממארס לאפריל ל-556 מיליון שקל; הייצוא ירד ב-3% ל-714 מיליון שקל.

ובחזרה למוצרי הצריכה בני הקיימא: יבוא המוצרים צנח ב-17% בין מארס לאפריל והסתכם ב-265 מיליון שקל. בחישוב שנתי, נפל קצב הייבוא בפברואר-אפריל השנה ל-11.2% בחישוב שנתי לעומת קצב עלייה של 28.2% בחודשים נובמבר 2009-ינואר 2010.

הירידה החדה בייצוא ממחישה את החששות של נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר. הנגיד, שבחר לא להעלות את הריבית בחודש שעבר, הזהיר בהודעת הריבית האחרונה מפני האטה בהתאוששות הכלכלית העולמית, אשר תפגע בייצוא הישראלי.

"היציאה מהמדיניות המרחיבה עלולה לאיים על עוצמת ההתאוששות", נכתב בהודעת הריבית האחרונה. "בנוסף, עדיין נותרו סיכונים משמעותיים - בעיקר משבר החוב העולמי, על רקע משבר החוב ביוון. המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ממשיכה להיות מרחיבה".