"מדיניות הממשלה לעידוד אנרגיות מתחדשות - כישלון לאומי"

יצרני החשמל הפרטי תקפו את אוזלת ידם של משרדי הממשלה בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת ■ רשות החשמל תפרסם בשבוע הבא שימוע למכסה נוספת למתקנים קטנים בהיקף 200 מגוואט

רק 22 מגוואט של מתקנים סולאריים לייצור חשמל מותקנים כיום בישראל, כשהממשלה קבעה כיעד לייצר 1,500 מגהוואט ממקורות אנרגיה מתחדשים עד שנת 2014, כך עולה מנתונים שהציג היום בכנסת יו"ר רשות החשמל אמנון שפירה בדיון בוועדת הכלכלה על העיכובים בפיתוח ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות.

שפירה אמר כי עד ה-30 ביוני יותקנו 29 נוספים של מתקנים פוטו-וולטאיים קטנים וציין כי עד כה אושרה בקשה אחת לרישיון לייצור חשמל פרטי למתקנים בינוניים מתוך 150 בקשות הנמצאות על שולחן הרשות.

יו"ר איגוד החברות לאנרגיות מתחדשות איתן פרנס שהשתתף בדיון אמר כי "22 מגוואט מדברים בעד עצמם. מדובר בכישלון לאומי והאצבע המאשימה מופנית לממשלת ישראל שהורגת את הענף הצעיר הזה בגלל ויכוחים בין עורכי דין של שני משרדי ממשלה". טלי נחושתן מנכ"ל חברת סולאריה מקבוצת שיכון ובינוי אמרה כי "הענף כולו סובל מביטולים גורפים של הזמנות מצד לקוחות עקב זה שלא פורסם תעריף. מדובר בנזקים כספיים אדירים לכל החברות".

יו"ר הוועדה ח"כ אופיר אקוניס שאל את שפירה מדוע רשות החשמל לא עמדה בלוח הזמנים שקבע מנכ"ל משרד התשתיות בפברואר שלפיו יסתיים הליכי השימוע של מכסות ייצור החשמל למתקנים השונים עד סוף יולי.

שפירה השיב כי חשב שיש צורך לצאת בשימוע כבר בדצמבר אך קיבל את בקשתו של שר התשתיות והמתין למסמך המדיניות, שפורסם בפברואר אך לדבריו "משהוברר לי שהדיון במסמך לא צפוי להיות קצר החלטתי לצאת בשימוע עכשיו והודעתי על כך לשר לפני שבועיים שנצא לשימוע".

שפירה הסביר כי המחלוקות בין הרשות למשרד התשתיות מתמקדות ברצונו של משרד התשתיות להקצות מכסות ייעודיות למגזרים שונים ובהם הפריפריה, יהודה ושומרון ומבני ציבור, כאמור במסמך המדיניות שפרסם בפברואר.

לדבריו "אני לא יודע לתת תעריף למגזר מסוים או תעריף ללא מגבלה. אני יודע לתת תעריף ל-350 מגוואט. אבל לא 300 מגוואט ועוד 50 מגוואט למגזר מסוים. אני לא יודע לתת תעריפים ללא מגבלה ולא לתת תעריף למגזר מסוים".