ברקליס: ייתכן שהמשבר בגוש האירו חלף, אך בעיות היסוד נותרו

ייתכן שנראה התנגדות רצינית לחבילת החילוץ: המשקיעים הזרים עדיין ממנים את חובות ונושאים בסיכונים של המדינות החלשות, אך כעת אנו קוראים להם "משלמי המסים", והם עושים זאת דרך ממשלותיהם

"יתכן שהמשבר בגוש האירו עבר אך בעיות היסוד נותרו" כותב האנליסט פול רובינסון מברקליס קפיטל בסקירתו השבועית על שוק המט"ח, ומסביר כי הבעיות האקוטיות שעומדות בפני מרחב האירו הן שילוב של החובות הפיסקאליים. יכולתן של המדינות הפגיעות למשוך השקעות משוק ההון בעודן נוקטות בתוכניות נרחבות לקיצוץ החובות שלהן, נתפסות ע"י השוק הבינלאומי כבלתי אפשריות. מה שהתחיל ביוון התחיל להתפשט גם למדינות נוספות ומדליק נורות אזהרה בקרב המשקיעים.

עם זאת, מציינים בברקליס כי חבילת החילוץ עלייה דווח בסוף השבוע שעבר, הפחיתה באופן מעשי בטווח הקצר את הצורך של אותן מדינות להשתמש בשוק ההון על מנת לממן את חובן. כפי שהוסבר ביחס להשפעות של חבילת החילוץ העצומה בהיקף של כ-750 מיליארד אירו "החבילה הינה בערך בגודל ההון הנדרש ליוון, פורטוגל, ספרד ואירלנד ב-3 השנים הבאות לשם מימון חובותיהן". גודל חבילת החילוץ והיקפה הפחית באופן משמעותי את החששות לנזילות מולן מתמודד גוש האירו והשווקים הפיננסיים הגלובליים באופן כללי.

עם כך, ההודעה על חבילת החילוץ עזרה מאד אך לא שינתה את הבעיות הבסיסיות - את החובות עדיין צריך להפחית, התחרותיות באותן מדינות חייבת להשתפר בעזרת שינוי בשערי החליפין ואת החובות יהיה על אותן מדינות להחזיר בסופו של דבר וכידוע אין ארוחות חינם מסבירים בברקלים ומציינים 3 נקודות מרכזיות:

המשקיעים הזרים עדיין ממנים את החובות ונושאים בסיכונים, אך כעת אנו קוראים להם "משלמי המיסים" והם עושים זאת דרך ממשלותיהם. יתכן שנראה התנגדות רצינית לחבילת החילוץ, במיוחד אם הממשלות המקבלות סיוע לא יצליחו לעמוד בקיצוץ החובות הנדרש מהן במסגרת החבילה ברבעונים ובשנים הקרובות.

האמינות של הבנק האירופי המרכזי לטווח הארוך יותר, שהיתה כה איתנה, עומדת כיום בסימן שאלה. (כפי שכתב וולפגנג מונכאו ב"פיננשל טיימס" היום: קשה להאריך את חשיבות פוטנציאל ההרס הטמון ברכישת אג"ח ממשתיות ע"י ה-EBC".

והעניין השלישי הוא שהלחץ לקונסולידציה פיסקלית גבר עוד והתוצאה הטבעית היא אובדן של המדיניות המוניטרית של ה-ECB. העובדה כי הבנק המרכזי הסכים לרכישת אג"חים לאחר שהתנגד לכך - כבר מצביעה על חולשת המדיניות המוניטרית.

עוד נקודה שמבקשים להדגיש כלכלני ברקליס היא העובדה שהמצב הפיסקאלי בפריפריות אמנם מדאיג במיוחד, אך אין זה אומר כי המצב בכל שאר גוש האירו הוא טוב. לגרמניה ובמידה רבה עוד יותר, לצרפת ישנן בעיות משל עצמן, כאשר גם גירעונותיהן וגם חובותיהן גבוהים יותר מהקריטריונים שנקבעו באמנת מסטריכט.

ההחלטה על חבילת החילוץ היתה חיובית מבחינת ירידת רמת הסיכון למטבע האירו. עם זאת בברקליס מעריכים כי התגברות החששות בשוק מהבעיות ארוכות הטווח בגוש צפויות להשפיע באופן שלילי על האירו במהלך השבועות הקרובים. בברקליס חוזרים על הערכתם כי האירו מתומחר בעודף ביחס לדולר ולליש"ט.