הריצה של רציו

בדרך לת"א 100 ועד לבירור עתיד "לויתן", אפשר לפחות להתרשם משני דברים בתולדותיה

‎‎עם היסטוריה של כמעט 20 שנים נטולות הכנסה מפעילות, משייטת שותפות החיפושים רציו בגאון לעבר מדד ת"א 100, כשהיא נסחרת בשווי מיליארד שקל. זאת, שנה בלבד לאחר שנחה בפינה הבורסאית הנידחת "רשימת השימור", בשווי כ-3 מיליון שקל בלבד.

זו כנראה הפעם הראשונה שבה חברת "0 או 1" נכנסת למדד היוקרתי הזה. רציו, נכון להיום, היא פוטנציאל בלבד. אם תוצאות הסקר התלת-ממדי במבנה הימי "לוויתן" מול חופי חיפה - שבו יש לה 15% מהזכויות - יצביעו על כמויות גז במיליארדי דולרים, שווייה ירקיע שחקים. אם לא, היא כנראה תיפול בעשרות אחוזים, לשווי הכסף שבקופתה (כ-200 מיליון שקל).

‏המשקיעים ברציו לא יאלצו להמתין זמן רב כדי לדעת לאן פני השותפות. תוצאות הסקר התלת-ממדי בלוויתן יפורסם בסמוך למועד כניסתה למדד, וייתכן שאף לפניו. בינתיים, החזקות משפחות לנדאו ורוטלוי, השולטות ברציו, שוות כבר יותר מרבע מיליארד שקל. ספק אם החזקותיהן המסורתיות של שתי המשפחות בתחומי הטקסטיל (לודז'יה), האנרגיה (גרנית הכרמל) והבנקאות (בנק אגוד ), הרקיעו אי פעם לשווי שכזה.

עד שנדע אם רציו היא פיקציה או לא - וזה, כאמור, יקרה בקרוב - ניתן להתרשם משני דברים:

הראשון הוא השינוי בהתייחסות המגזר העסקי וקהילת המשקיעים בשוק ההון לתחום חיפושי האנרגיה, שבעבר הלא רחוק נחשב לבעל פוטנציאל הצלחה זעום וריכז סביבו קומץ יזמים הזויים, שאף נתפסו לעתים כמאחזי עיניים, ולצידם משקיעים בעלי אופי ספקולטיבי.

‏תחום החיפושים עודו נחשב להשקעה בסיכון גבוה, אך השינוי ביחס כלפיו ברור. זה מתבטא בהערכות גופים בעלי שם לגבי כמויות גז ונפט אדירות לאורך חופי ישראל, כניסתן של חלק מחברות ההחזקות הגדולות במשק להשקעה בתחום, והשווי האדיר לפיו נסחרת כיום רציו. זאת עוד לפני שהזכרנו את שוויין המרשים עוד יותר של שותפויות החיפושים ישראמקו , דלק ואבנר (שכולן, להבדיל מרציו, מעורבות בתגליות מסחריות).

הדבר השני, והוא אולי מרשים יותר משינוי יחס השוק, היא הדבקות במטרה. יזמי רציו הם כנראה היחידים מבין "דור המייסדים" של שותפויות הנפט, שלא התייאשו, ולמרות האכזבות שבדרך נותרו בעלי שליטה בשותפות שהנפיקו לפני כמעט 20 שנה. כעת זה עשוי להשתלם להם.

כשהתגלה מאגר הגז בקידוח "תמר", דיברו כולם על בני שטיינמץ, שנטש את המאגר רגע לפני שהתברר שמדובר בתגלית גז בסדר גודל עולמי. חלקו של שטיינמץ בתמר אמור היה להסתכם במאות מיליוני דולרים. אם יתגלה גז במבנה לוויתן הסמוך, גורל יזמי רציו יהיה שונה משלו. ‏‎‎‏ ‏