בפעם השנייה בתוך כחצי שנה הוחלט על רה-ארגון בנוקיה

אנסי וניוקי, שסוגר כמעט 20 שנה בחברה והיה אחראי על הלהיט האחרון שלה, ימונה לראש חטיבת הטלפונים החכמים וינסה להציל את הספינה הטובעת

בשבוע שעבר נפל דבר בענקית הסלולר הפינית, נוקיה. בפעם השנייה בתוך כחצי שנה הוחלט על רה-ארגון ביצרנית מכשירי הסלולר, דבר המעיד יותר מכל על לחץ בחברה, שהולכת ומאבדת נתחי שוק בתחום הטלפונים החכמים.

נוקיה החליטה למנות את אנסי וניוקי, שעובד בחברה כמעט 20 שנה, כדי להוביל את חטיבת הטלפונים החכמים החדשה שלה. לפני כשלוש שנים היה וניוקי זה שהשיק את מכשיר ה-N95, שלושה חודשים בלבד לפני שכיסה אותו לראשונה צילו הענק של האייפון של אפל. נוקיה הצליחה למכור יותר מ-10 מיליון יחידות מה-N95, מכשיר הטלפון הראשון בעולם שהגיע עם GPS מובנה, ונהנתה ממרווח תפעולי של 21% עבור מוצריה. אולם מאז כרסמו אפל ו-RIM, יצרנית בלקברי, בנתח השוק של נוקיה וברווחיה, עד שברבעון האחרון עמד אותו מרווח תפעולי על 12.1% בלבד.

צוות החלומות

מנייתה של נוקיה איבדה 22% בשלושת השבועות הראשונים מאז פרסמה החברה את דו"חותיה לרבעון הראשון של 2010, שהיו גרועים מתחזיות האנליסטים. במקביל, הודיעה באחרונה נוקיה כי תחתוך את מחירי הטלפונים הסלולריים החכמים מתוצרתה כדי להתחרות באפל וב-RIM.

בשבוע שעבר הגישה נוקיה תביעה נוספת נגד אפל בטענה של גניבת פטנט. זוהי התביעה החמישית שמגישות החברות אחת נגד השנייה בשנה האחרונה, במה שמסתמן כחזית נוספת במאבק ביניהן.

וניוקי עצמו, שהודיע ב-2007 על סדרה של טלפונים סלולריים בהם משולבים גם נגני מוזיקה, כתשובה של החברה לפופולריות הגואה של האייפון, אמר אז בחיוך כי "אם יש משהו טוב בעולם הזה, אנו גאים להעתיק אותו", וכך סיפק בעצם לפרקליטיה של אפל ציטוט יקר ערך לכתבי התביעה שהוגשו בשנה האחרונה נגד נוקיה.

וניוקי, 53, הוא אחד משני הבכירים היחידים שנשארו בנוקיה מ"צוות החלומות" שעבד תחת המנכ"ל לשעבר יורמה אולילה בשנות ה-90. הבכיר השני שנשאר מאותו הצוות הוא אולי-פקה קלאסבו, המנכ"ל.

לוניוקי לא מצפה עבודה קלה כלל וכלל. לא רק שהחברה הפסידה נתח שוק לאפל בזירת הטלפונים עם מסכי המגע ול-RIM בזירת הטלפונים עם המקלדות המובנות, היא נאלצת כעת להתמודד עם תחרות חזקה מציד סמסונג ו-LG הקוריאניות ו-HTC הטיוואנית, שמייצרת מכשירים המבוססים על מערכת ההפעלה של גוגל לטלפונים ניידים - אנדרואיד. "הרף לא יכול להיות גבוה יותר", אומר טרו קוטיננן, אנליסטי ב-MKM. "לאייפון יש מעמד שיהיה בלתי אפשרי לפגוע בו ולכן על נוקיה להתחרות ביצרניות האסייתיות", הוא אומר.

וניוקי החל לעבוד בנוקיה ב-1991, בפיתוח אסטרטגיה שיווקית עבור הטלפונים הסלולריים של החברה וקידום מיתוגה העולמי. ב-1996 וניוקי עשה היסטוריה כשעמד מאחורי אחד מהטלפונים בעלי מצלמה הראשונים שיצאו - מצלמה כבדה של קודאק שחוברה בכבלים לטלפון העסקי הראשון של נוקיה. "זאת הייתה חוויה פנטסטית מנקודת מבט טכנולוגית, אבל מנקודת המבט של הצרכן זו לא הייתה חוויה בכלל", אמר בראיון שנתן לאחרונה. הוא עמד גם מאחורי הצלצול המוכר של נוקיה, שהוא בין קטעי המוזיקה הנפוצים ביותר בעולם.

לא שומר בבטן

ב-2004, החל וניוקי לנהל את חטיבת המולטימדיה של החברה והוביל את פיתוח ה-N95. כמה חודשים לאחר ההשקה חזר וניוקי לתחום השיווק, עם מיזוגה של חטיבת הטלפונים הסלולריים של החברה לתוך חטיבת המוצרים הכללית, שנוהלה על-ידי קאי אויסטאמו. כעת יעמוד וניוקי בראש מחלקה נפרדת. את חטיבת הטלפונים סלולריים ה"רגילים" תנהל מרי מקדואל, ואויסטאמו ינהל את חטיבת הפיתוח התאגידי.

וניוקי ידוע כאדם שלא מהסס להגיד את אשר על ליבו, תכונה בולטת במיוחד בחברה השומרת על התנהלות מאופקת. בפברואר האחרון מתח ביקורת את דגם ה-N97 של החברה בראיון שנתן לבלוג הטכנולוגיה All About Symbian. "ה-N97 נחשב כהצלחה כל עוד אנו מסתכלים על מספר היחידות שמכרנו ועל היקף ההכנסות ממנו, אבל מדובר באכזבה קשה אם בוחנים את איכות החוויה שהוא העניק ללקוחות", אמר אז.

כבוגר של אחד מבתי הספר למינהל עסקים הגדולים בפינלנד, וניוקי הוא גם היו"ר של אחת מחברות ציוד הספורט הגדולות ביותר, Amer Sports, שהיא הבעלים של מותגים כמו Salomon ו-Wilson. את הבכורה שלו בתקשורת הפינית, עשה וניוקי ב-2002, כשהמשטרה המקומית ביקשה לקנוס אותו בסכום של למעלה מ-100 אלף דולר על נהיגה במהירות גבוהה על אופנוע ההארלי דווידסון שלו.

המבחן הראשון של וניקוי בתפקיד החדש יגיע מאוחר יותר השנה, כשנוקיה תשיק את הN8-, מכשיר דק עם מסך מגע המבוסס על מערכת ההפעלה סימביאן מתוצרתה. המכשיר החדש צפוי לכלול גישה חופשית לתוכן טלוויזיוני, למפות ולאמצעי ניווט.

לדברי בן ווד, אנליסט ב-CCS, "וניוקי הולך להיות מזוהה באופן מוחלט עם המוצרים החדשים של נוקיה בשנים הבאות. זהו הימור רציני של החברה. סביר להניח שאם וניוקי לא יצליח, הוא והאנשים שתחתיו ימצאו עצמם במקום אחר בעוד שלוש שנים". "נוקיה צריכה מישהו שיש לו את התשוקה", אומרת קרולינה מילאנסי, אנליסטית בגרטנר. "אני לא הייתי קוראת לוניוקי אוונגליסט, אבל כשהוא פותח את הפה שלו, הוא מקבל תשומת לב - לטוב או לרע. וזה מה שנוקיה צריכה עכשיו".