ערב הנפקת חברות הנמלים: היצוא מנמל אשדוד גדל ב-44%

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר אמר כי הענף נכנס להקפאה בעקבות המשבר באירופה עד להתבהרות המצב ■ שפר הזהיר מפני פגיעה קשה ביצוא ובפעילות בנמלים אם תיכשל תוכנית הסיוע של האיחוד האירופי

ערב הנפקת חברות הנמלים ועל רקע צלו המאיים של המשבר באירופה רושמים נמלי ישראל התאוששות ניכרת בהיקף פעילותם. ההתאוששות הבולטת ביותר נרשמה ביצוא המכולות המלאות מנמל אשדוד שגדל במהלך הרבעון הראשון של 2010 ב-44% לעומת השיא לרבעון שנרשם במהלך 2009.

ואולם יושב ראש איגוד המשתמשים בהובלה ימית גד שפר אמר כי הענף נכנס להקפאה בעקבות המשבר באירופה עד להתבהרות המצב. שפר הזהיר מפני פגיעה קשה ביצוא ובפעילות בנמלים אם תיכשל תוכנית הסיוע של האיחוד האירופי.

מנתונים שאסף איגוד המשתמשים בהובלה ימית עולה כי מספר המכולות המלאות ששונעו בנמלי ישראל עלה ב-17% ברבעון הראשון של 2010 לעומת הרבעון המקביל ב-2009, שבמהלכו הגיע משבר האשראי העולמי לשיאו. גם ההיקף הכולל של המטענים גדל בחודשים ינואר-מרץ והגיע ל-9.38 מיליון טון לעומת היקפים של עד 8.7 מיליון טון לרבעון שנרשמו בכל שנת 2009. מבין הנמלים הוביל את מגמת ההתאוששות נמל אשדוד עם גידול של שליש בכמות המכולות המלאות לעומת הרבעון הראשון של 2009 וגידול של 11% לעומת הרבעון האחרון של 2009. את הנתונים עיבד מנהל המחלקה הכלכלית באיגוד המשתמשים בהובלה ימית אביאל קורן.

שפר ציין כי המשק הישראלי חשוף כיום לאירו יותר מבעבר דווקא בגלל התמודדותו המוצלחת עם משבר האשראי בארה"ב. לדבריו, "אנחנו עדים להקפאה של עסקאות חדשות עד שהמצב יתבהר. בעקבות חולשת הדולר עבר המשק הישראלי תהליך של התאמה לשוק האירו. מפעלים עזבו שווקים ולקוחות משוק הדולר ועשו מאמצים לפרוץ לשוק האירו. המעבר הזה סייע לרבים לשרוד את משבר 2008-2009 אבל עכשיו הדולר נשאר בחולשתו והאירו כבר ירד ב-8% - אלה מרווחים שלרוב היצואנים אין".