יוון זה רק עניין של זמן

לא מכיר אף כלכלן רציני שסבור שהיא תישאר בגוש, מלבד כמובן, מי שסבור שהוא יתפרק

הקנצלרית מרקל שוב דרשה ביום ו' מהיוונים להנהיג מדיניות כלכלית ראויה. היא רוצה שהיוונים יהיו לגרמנים אבל הם לא. האירופאים ואנחנו (קרן המטבע) נשלם 150 מיליארד אירו כדי לדחות בשנתיים את היציאה של יוון מגוש האירו.

אני לא מכיר שום כלכלן רציני שחושב שיוון יכולה להישאר בגוש האירו. מלבד כמובן, אלה שחושבים שגוש האירו יתפרק קודם לכן. כל בני האדם שונאים את הבנקים, חוץ מהבנקאים. אולם, גם אם אתה שונא את מראה האף שלך, לא תטיח אותו בקיר.

האירופים והאמריקנים הוציאו ויוציאו כ-3 טריליון דולר כדי למנוע את התמוטטות המערכת הפיננסית. עכשיו האמריקנים עמלים על 'רפורמה' פיננסית שאוסרת על הבנקים כל פעילות רווחית.

הם, וגם האירופים, מחפשים דרכים להטיל מסים חדשים על הבנקים. כך הם מבטיחים שהמערכת הפיננסית אכן תתמוטט.

עדיף לחקות את סין

המערב מפחד מסין. הוא מפחד כשהצמיחה שם רושמת קצב מטורף, וכאשר ממשלת סין הקומוניסטית נותנת פקודה להאט קצת, לקצב מדהים בלבד. המערב מפחד כששוקי המניות והנדל"ן שם מנפחים בועות, וכאשר הממשלה מוציאה קצת אויר מהבועות.

סין שצומחת ב-2%-3% פחות משיא הטירוף, ועם גירעון במאזן המסחרי, עוזרת לצמיחה העולמית הרבה יותר מהמצב הקודם של צמיחה מטורפת ועודף אדיר במאזן המסחרי.

הודו נלחמת באינפלציה דוהרת בעזרת העלאת ריבית של חצי אחוז. מוטב היה להם לחקות את סין הקומוניסטית מאשר את נשיא הבנק האירופי המרכזי (ECB) טרישה.

טרישה, דון קישוט של המלחמה באינפלציה, שנלחם, לפחות בהבל פיו, באינפלציה גם בשנתיים האחרונות, כאשר כל העולם כולל ארה"ב, יפן ואפילו סין, נלחמו בהאטה הכלכלית ובסיכוני הדפלציה.

אתמול (א') טרישה גם גרם נזק חמור, כאשר טרח להודיע לנו שמצב השווקים הפיננסיים הוא הגרוע ביותר מאז מלחמת העולם הראשונה. הוא המנוול שצועק "אש" באולם חשוך ודחוס באנשים. אלא שבמצב הנוכחי, אי אפשר אפילו לפטרו.

מטבע ראוי?

טרישה גם היה זה שאמר שאין מתקפה ספקולטבית על האירו. נכון. האירו נופל ממילא, אבל כל ספקולנט מתחיל כבר מכר את האירו מזמן.

אם אני מבין נכון את מרקל ואת טרישה, הם עלולים בקרוב להשתמש בקווי האשראי שהעניק להם הפד כדי לקנות אירו ולמכור דולרים. זאת, כדי להראות לעולם שהאירו הוא עדיין "מטבע ראוי". אם עדיין לא מכרתם את האירו, זו תהיה ההזדמנות שלכם.

ביום ו' לא רק שוקי המניות נפלו, אלא גם שוקי האשראי העולמיים הידרדרו. מפחיד.

הכותב הוא כלכלן