עוד עיכוב בהשוואת קצבאות אלמנים לאלמנות; הכדור שב לבג"ץ

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, דחתה את אישור התיקון לתקנון האחיד של קרנות הפנסיה הוותיקות על רקע אי הסכמה עם האוצר לגבי אופן מימון המהלך

הוראת בג"ץ להשוואת קצבאות האלמנים בקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר לקצבאות האלמנות ממשיכה להתמהמה. ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, בראשות ח"כ חיים כץ, דחתה היום (ב') את אישור התיקון לתקנון האחיד של קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר - "עמיתים", על רקע אי הסכמה עם האוצר לגבי אופן מימון המהלך. עם הסירוב של הוועדה שב הכדור לבג"ץ, מאחר שהתקופה שהעניק לפתרון הסוגיה תמה.

עצירת המהלך נובעת מהתנגדות האוצר להצעות למימון של המהלך והדבקות בעמדתו שיש לגרוע 0.6% מזכויות העמיתים בקרנות כדי לממן את המהלך. בוועדת העבודה והרווחה הציעו מתווי מימון אחרים, שהאוצר טען שאינם שוויוניים וייטיבו עם אוכלוסייה קטנה.

במחצית 2008 קבע בג"ץ כי אלמן זכאי לקבל פנסיית שארים השווה לפנסיית אלמנה, וקבע שההסדרים בקרנות הוותיקות שבהסדר, שלפיהם שיעורי הפנסיה לאלמנים הם חצי מקצבת אלמנות - מהווים אפליה.

לפני כחודשיים החליטה ועדת העבודה והרווחה לשקול אישור של התיקונים שהציע האוצר באמצעות אחת מהחלופות הבאות: אחת, המדינה תשתתף במימון מחצית מעלות התיקון; השנייה, הפעלת מנגנון האיזון המפחית את זכויות העמיתים בקרנות תתאפשר רק בתנאים קיצוניים; והשלישית, המדינה תעמיד כרית ביטחון למקרה שיהיה צורך באיזון אקטוארי. לאחר מכן בג"ץ שוב נדרש לנושא וקבע כי על הצדדים להחליט בסוגיה תוך 45 יום - תקופה המגיעה עתה לסיומה.

בדיון שהתקיים היום בכנסת הובהר כי המדינה מתנגדת לכל החלופות.