רוביני: יוון היא "קצה הקרחון"; התכוננו לשלב השני של המשבר

"נביא הזעם" ממשיך לפזר תחזיות קודרות אך מדגיש כי במידה ותוכניות הצנע באירופה אכן ייושמו, השווקים יתייצבו

הסיוע ליוון לא יעזור בהכרח לאירופה להיחלץ ממשבר החובות ועל המשקיעים להתכוננן לשלב השני במשבר זה. כך מזהיר היום (ג') פרופסור נוריאל רוביני מאוניברסיטת ניו יורק, מי שחזה מצד אחד את משבר האשראי וזכה לכינוי "נביא הזעם", אולם מצד שני לא חזה את הראלי הגדול בשוקי המניות שהחל במארס 2009 וממשיך לפזר תחזיות קודרות.

"זה לא נגמר", אמר רוביני בראיון לרדיו BBC. "מה שאנו חווים עכשיו זה כניסה לשלב השני של משבר החובות בגוש האירו".

רוביני יצק עוד שמן למדורת החששות בשווקים ואמר כי יש להטיל ספק באשר ליכולתן של כלכלות אירופה להתמודד עם תוכניות הצנע שלהן. כזכור, האיחוד האירופי השיק בשבוע שעבר את "קרן הייצוב" בהיקף של 750 מיליארד אירו, אשר תספק הלוואות למדינות נזקקות כמו ספרד ופורטוגל.

הסיוע מותנה בקיצוצים דרמטיים בתקציבי הממשלות, קיצוצים אותם אכן הציגו בשבוע שעבר ספרד ופורטוגל, לאחר שיוון הציגה את תוכנית הצנע שלה. עם זאת, בשווקים חוששים מפני "מלכוד 22", שכן קיצוצים אלה עלולים להעמיק את המיתון באותן מדינות והחשש הוא שהאיחוד האירופי כולו ישקע במיתון נוסף. בתוך כך, האיחוד האירופי וה-IMF העבירו היום תשלום סיוע ראשון ליוון, יום לפני פירעון אג"ח שלה.

תוכנית הצנע של יוון הועברה, כזכור, במקביל להפגנות אלימות וסוערות מצד אזרחי המדינה שהתנגדו לקיצוצים המאסיביים. רוביני הזהיר היום כי הפגנות אלה מטילות ספק באשר ליכולתן של כלכלות אירופה להתמודד עם הבעיות הפנימיות שלהן.

"ישנו ספק באשר ליכולת הממשלות לקיים את אותם קיצוצים", אמר רוביני. "רק אם תוכניות הצנע אכן ייושמו, השווקים יתייצבו". רוביני כינה את יוון "קצה הקרחון" והוסיף עוד כי יש לבחון גם את הממשלה החדשה בבריטניה ואת יכולתה לקצץ את הגירעון במדינה.