אובמה מכה על חטא: לישראל מקום מיוחד בלבי

מבטיח בפגישה עם מחוקקים יהודיים: לא אכפה תכנית שלום אמריקנית על ישראל ■ המסר של המחוקקים לנשיא: "בוא לבקר בישראל"; הנשיא הניד בראשו וחייך ■ "ביליתי עם נתניהו יותר זמן מאשר עם כל מנהיג זר אחר"

ממשל אובמה זימן לבית הלבן עשרות מחוקקים יהודיים במיזם נוסף לאיחוי הקרע בין ארה"ב לישראל. הנשיא עצמו ניהל את הפגישה והכריז, בהצהרת פתיחה, עד כמה חשובה לו ישראל. הוא אמר שלישראל שמור מקום מיוחד בלבו והדגיש את הקשר המיוחד בין השחורים בארה"ב לבין הקהילה היהודית.

לפי רישום של אחד המשתתפים בפגישה, שהתקיימה ביום ג' בערב, אמר אובמה: "איני יכול לכפות הסדר (על ישראל והפלסטינים)... ישראל היא מדינה ריבונית והרעיון שאעשה דבר כזה, או שאני יכול לעשותו, הוא פשוט לא נכון".

יחד עם זאת, לדברי משתתף אחר, נשיא ארה"ב לא הוציא מכלל אפשרות שבשלב מסוים של נשיאותו הוא יתווה עקרונות להסדר. אובמה לא הסביר מה ההבדל בין התוויית עקרונות לבין כפיית הסדר.

לפי דיווח באתר "פוליטיקו", גאתה המתיחות בפגישה כאשר הסנטור ג'וזף ליברמן אמר לאובמה, כי לדעתו ניגש הממשל לתהליך השלום מתוך מטרה לתקן את היחסים בין ארה"ב לעולם הערבי, ולאו דווקא כדי לסייע במציאת הסכם הוגן בין ישראל לפלסטינים.

אובמה הסתייג מדברי ליברמן. לדבריו, הוא רואה בתהליך השלום "פתח" ללחץ על מדינות ערב להכריז בפומבי מה שנציגיהן אומרים בשיחות פרטיות, כלומר שמבחינתן הבעיה הגדולה שלהן היא עם איראן, לא עם ישראל.

הנשיא ציין כי הוא בילה זמן רב יותר עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מאשר עם כל מנהיג זר אחר. סנטור צ'רלס שומר, דמוקרט מניו-יורק, אמר כי לא צריך ללחוץ רק על אובמה לשפר את היחסים עם ישראל, אלא ללחוץ גם נתניהו לשפר את היחסים עם ארה"ב, בהצהרות פומביות.

לדברי הסנטור, אמר לו ראש הממשלה כי ארה"ב נקטה צעדים נכונים בשתי סוגיות חשובות על הפרק: איראן והטילים בסוריה. לפי שומר, יהודי ארה"ב צריכים לשמוע זאת בהצהרות פומביות מפי נתניהו. "כאשר ארה"ב עושה את הדבר הנכון, הישראלים צריכים לומר זאת", אמר הסנטור.

"צעדתי בשדה מוקשים והפסדתי כמה אצבעות"

המסר של המחוקקים לנשיא, כמעט פה אחד, היה: בוא לבקר בישראל. הם הדגישו, שהממשל אינו עושה די כדי להבהיר את עמדתו לפני אזרחי ישראל. "רבים מאיתנו מאמינים שאובמה עצמו צריך לדבר יותר על בעיית המזה"ת", אמר ציר בית-הנבחרים סטיב רותמן. לדברי משתתף אחר, אובמה הניד בראשו וחייך לשמע הדברים.

כמה מחוקקים אמרו לאובמה כי היתה זו שגיאה לתת פומבי לחילוקי הדעות עם ישראל. "אינך יכול להאשים את הרפובליקנים שהם מנסים לנצל את המצב", אמר ציר בית-הנבחרים אליוט אנגל. "אם לא היתה נזיפה פומבית בישראל, לרפובליקנים לא היה פתח לבקר את הממשל".

אובמה הודה כי אכן היו מעידות בדרך שבה טיפל הממשל בחילוקי הדעת עם ישראל ואמר: "צעדתי בשדה מוקשים והפסדתי כמה אצבעות". אך כמה מחוקקים אמרו, שחלק מהאשם מוטל גם על ישראל. שני הצדדים שגו בדרך שבה טיפלו בבעיה, אמרו המחוקקים.

הנשיא הדגיש שוב את נחישותו למנוע מאיראן פיתוח נשק גרעיני ואת מחויבותה של ארה"ב לשמירה על ביטחון ישראל ועל העליונות האיכותית של צבאה. בפגישה השתתפו גם בכירים בבית הלבן, לרבות יו"ר המטה, רם עימנואל.