ארה"ב: אושרה הרפורמה שאמורה למנוע את המשבר הבא

הרפורמה בענף הפיננסים תגביר את הפיקוח על הבנקים הגדולים בארה"ב ומנהליהם ■ יגבר הפיקוח על הלוואות ומשכנתאות ■ יגבר הפיקוח ותבוצע הפרדה בתחום הניגזרים בבנקים ■ תוקם סוכנות להגנה על הצרכנים בעיקר בתחומי המשכנתאות וכרטיסי האשראי

על רקע הכעס הגואה בארה"ב על וול סטריט אישר הסנאט האמריקני אמש (ה') את הרפורמה הגדולה ביותר המתייחסת לוול סטריט מאז "השפל הגדול" בשנות ה-30' של המאה שעברה.

הרפורמה נועדה להגברת הרגולציה על המערכת הבנקאית ובמסגרתה יגבר הפיקוח של הרשויות על הבנקים הגדולים בארה"ב ומנהליהם כמו כן יגבר הפיקוח על תחומי המשכנתאות וההלוואות. הפעילות בתחום הנגזרים תופרד מהפעילות השוטפת בבנקים ותפוקח באופן הדוק יותר. במסגרת הרפורמה תוקם סוכנות שמטרתה הגנת הצרכנים, בעיקר בתחומי המשכנתאות וכרטיסי האשראי.

הרפורמה האדירה אשר אושרה ברוב של 59 כנגד 39, כאשר 3 רפובליקנים הצביעו בעדה, ואישורה מהווה ניצחון נוסף לנשיא ברק אובמה, לאחר שלפני כחודשיים הצליח להעביר רפורמת ענק נוספת - רפורמת הבריאות. הרפורמה שאושרה הלילה צריכה לעבור התאמות להצעה שעברה בדצמבר בקונגרס. הצפי הוא כי הנוסח המתואם יונח על שולחן הנשיא לשם אישורו הפורמלי עוד לפני יום העצמאות האמריקני שיחול ב-4 ביולי.

מטרת החוקים החדשים הינם למנוע הישנות האפשרות לקריסתו של בנק גדול בוול סטריט, כפי שקרה במשבר האחרון וחייב את הממשל לבצע חילוץ מאסיבי של המערכת הפיננסית בארה"ב מהבורות אליהם נפלו הבנקים וגופים פיננסיים גדולים אחרים.

הרפורמה מציעה דרכים חדשות לפיקוח על הסיכונים במערכת הפיננסית ודרכים להקל על נזילות של חברות פיננסים גדולות כושלות. כמו כן מציעה הרפורמה חוקים חדשים לשוק ני"ע המובנים והמורכבים אשר נתפס כאשם בהתגברות והאצת המשבר של שנת 2008. כמו כן כאמור תוקם סוכנות המיועדת להגנה על הצרכנים.

הרפורמה תציב מיגבלות חדשות על הבנקים הדולים ביותר ותדרוש מהם להוכיח כי הלווים יכולים לעמוד בהחזרי ההלוואות הפשוטות ביותר שינתנו להם, "מטרתינו אינה להעניש את הבנקים אלא להגן על הכלכלה ועל אזרחי ארה"ב מאותן סכנות שחווינו לפני שנתיים" אמר הנשיא אובמה לאחר ההצבעה בסנאט.