"נתניהו מייצר קופה קטנה של כ-4 מיליארד ש' לחלק למקורבים"

לקראת אישור הגדלת תקרת ההוצאה הממשלתית ל-2.6% מחר בכנסת, קדימה מתכננת פיליבסטר אל תוך הלילה במחאה ■ ח"כ יוחנן פלסנר מקדימה: נתניהו ממשכן את היציבות הכלכלית כדי לאפשר חלוקת הטבות לשותפיו הפוליטיים

לילה לבן מחר (ב') בכנסת: חברי סיעת קדימה מתכננים פיליבסטר אל תוך הלילה במחאה על כוונת הממשלה להגדיל את תקרת ההוצאה הממשלתית ל-2.6%. לקראת אישור הגדלת תקרת ההוצאה הממשלתית מחר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, יוצאים חברי סיעת קדימה למתקפה נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וטוענים כי המהלך נועד אך ורק כדי לחלוקת הטבות לשותפות הקואליציוניות.

בקדימה מתכוונים להיאבק במהלך אולם בהיעדר רוב בכנסת, כל מה שביכולתם לעשות הוא לנסות להתיש את הממשלה באמצעות פיליבסטר ממושך אל תוך הלילה, שיעכב את ההצבעה. לרשות הסיעה עומדות 45 שעות להביע את הסתייגויותיה. לפי שעה הגישו חברי הסיעה מאות הסתייגויות והם מבהירים כי ישתמשו בכל הזמן שיידרש להם להציג אותן. עם זאת, יקבלו חברי הקואליציה התרעה של שעתיים לפני תום הצגת ההסתייגויות, כדי שיוכלו להגיע למשכן ולהיערך להצבעה. "הפודיום במליאת הכנסת בלילה שבין שני לשלישי לא יזכה לרגע אחד של מנוחה", מבהיר ח"כ יוחנן פלסנר. "זה הקדימון למאבק על התקציב הדו שנתי, שם אני מאמין שנצליח לגייס שותפים מהקואליציה, בניסיון להפיל את המהלך, ויש סבירות שנצליח לטרפד את אותו".

פלסנר מספר כי חברי הסיעה הגישו אין סוף הסתייגויות בניסיון לעכב את אישור החוק במטרה לשים על סדר היום את העובדה שקדימה מתנגדת לתקציב הדו שנתי ולפריצת מסגרת התקציב "שמשנה את החוק שהוציא אותנו מהבוץ ב-2002". לדבריו, "לפני שמונה שנים עברה ישראל את המשבר שעכשיו עוברת אירופה, ודווקא עכשיו כשישראל נהנית מהמדיניות האחראית של השנים האחרונות, בוחר נתניהו לאשר את החוק הזה, ועוד לשנתיים קדימה, בלי לבדוק בכלל אם זה עובד". הכלל הפיסקלי שאמורה הכנסת לאשר מחר עובר בצמוד לתקציב הדו שנתי ויחול על השנים 2011-2012.

פלסנר מזהיר כי החוק החדש יביא בסופו של דבר להעלאת החוב הלאומי. "זה מהלך דו שלבי: קודם יאפשרו את הגדלת ההוצאה, ואחר כך תהיה לראש הממשלה האפשרות לשמן את השותפים הפוליטיים כי התפנו לו עוד מיליוני שקלים. ראש הממשלה ממשכן את היציבות הכלכלית תמורת 'שימון' השותפות הקואליציוניות. נתניהו מייצר לעצמו קופה קטנה של כ-4 מיליארד שקל כדי לחלק למקורבים", ממשיך פלסנר, "הוא כבר הוכיח פוליטית שברגע שמתפנים לו כספים, הוא משתמש בהם לא לרפורמות בשירות הציבורי אלא כדי לשמן את השותפים הפוליטיים שלו, ולזה אנחנו מתכוונים להתנגד בכל הכוח. שנתניהו לא יחשוב שהוא יכול להחליק את זה בלי שמישהו ישים לב לקומבינות שלו".

עד כה היה שווה שיעור הגידול של הוצאות הממשלה לשיעור הגידול של האוכלוסייה ועמד על 1.7%. החוק שתתבקש הכנסת לאשר מחר קובע כי שיעור ההוצאה ב-2011 יעמוד על 2.6%, וזאת על פי נוסחה שתגדיר את הוצאות הממשלה כפונקציה התלויה מחד בממוצע של הצמיחה בשנים האחרונות, ומאידך, תשאף הממשלה להגיע ליחס חוב תוצר של 60%.