מנפיק חדש בישראל: הדואר יחל להנפיק כרטיסי אשראי

הדואר הוא הגוף החוץ-בנקאי הראשון בארץ המנפיק כרטיסים ■ שר התקשורת, משה כחלון: "הנפקת כרטיסי ויזה ע"י בנק הדואר תוריד את העלות לצרכנים ותמשיך את מגמת ההרחבה של השירותים הפיננסיים"

מנפיק כרטיסי אשראי חדש בישראל. לאחר 5 חודשי משא-ומתן התקבלה חברת הדואר כחברה לא-מלאה בוויזה אירופה, ואושרה על-ידה להנפיק כרטיסי ויזה. בכך נהפך הדואר, בראשות המנכ"ל אבי הוכמן, להיות הגוף החוץ-בנקאי הראשון בישראל המנפיק כרטיסי אשראי.

בתגובה מסר שר התקשורת, משה כחלון, כי "הנפקת כרטיסי ויזה על-ידי בנק הדואר תוריד את העלות לצרכנים ותמשיך את מגמת ההרחבה של השירותים הפיננסיים שמספקת חברת הדואר".

האישור מוויזה ניתן להנפקת כל הסוגים של כרטיסי האשראי. ואולם, בשלב הראשון יפעל בנק הדואר להנפקת כרטיסי חיוב בלבד (debit card), כך שהדואר לא יישא בסיכון האשראי. זאת, משום שכך לא רואה הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל בעיה בהרחבת פעילות בנק הדואר שאינה נתונה לפיקוחו.

בד-בבד פתחה ויזה אירופה נציגות בישראל, ובראשה יעמוד עודד סלומי.

אישור המנפיק לדואר מהווה מכה לכאל, שצפויה לאבד עשרות אלפי לקוחות. כיום מנפיק בנק הדואר שני סוגי כרטיסים: debit card ו- pre paid. זאת, באמצעות כאל שבבעלות דיסקונט והבינלאומי. היקף הכרטיסים המונפקים נאמד ב-50 אלף, ועל-פי הערכות, בשלב הראשון יפעל מנכ"ל בנק הדואר, יואל נוה, כדי להעביר את הלקוחות למותג החדש. מכאל נמסר: "איננו מגיבים בנושא".

לבנק הדואר 300 אלף לקוחות המנהלים חשבונות עובר ושב; בכוונת הדואר לפעול כדי להנפיק להם כרטיסי אשראי. בשלב הבא מתכננן הוכמן להנפיק גם כרטיסי אשראי מלאים של ויזה, בכפוף לשינויי החקיקה המתבקשים.

בימים אלה מנסח משרד התקשורת טיוטה לשינוי חוק הדואר, על מנת לאפשר לבנק הדואר להרחיב את פעילותו הפיננסית.

כדי לממן את הרחבת פעילותו הנפיק הדואר בראשונה אגרות חוב. בסוף מארס השלים הדואר גיוס של 400 מיליון שקל בריבית של 3.88% ובמח"מ של 6.2 שנים. אגרות החוב דורגו על-ידי מידרוג ברמה של Aa3. להנפקה נרשמו ביקושים בהיקף של כמעט פי ארבעה מהסכום המוצע - כמיליארד וחצי שקל.