הלחץ החברתי הכניע: פייסבוק תקל על הגולשים בהגדרות הפרטיות

בעקבות הביקורת החריפה מצד הציבור וגופי ממשל, הרשת החברתית צפויה לחשוף בשבוע הבא סדרה של שינויים מרחיקי לכת ■ השיטה החדשה תאפשר למשתמשים לבחור אם לחלוק את התכנים בעמוד המשתמש שלהם עם כולם, עם חברים של חברים או עם חברים בלבד

הרשת החברתית פייסבוק צפויה לחשוף בשבוע הבא סדרה של שינויים מרחיקי לכת באפשרויות הגדרות הפרטיות שהיא מעניקה למשתמשיה. זאת, לאחר שהחברה הפכה לאחרונה מטרה לביקורת נוקבת מצד גופי רגולציה וארגונים המגנים על שמירת זכויות הפרט בארה"ב ובאירופה.

קבוצה של סנאטורים אמריקניים אף הגדילה לעשות, וקראה לאחרונה להנהלת החברה לאפשר למשתמשי הרשת החברתית להימנע מלהיכלל במערכת חדשה המשתפת את המידע אודותם עם אתרי אינטרנט חיצוניים.

הדליפה פרטים על משתמשים

בעוד הסערה הציבורית נגד מדיניות הפרטיות של פייסבוק ממשיכה להתחולל, בסוף השבוע האחרון התברר כי מידע אודות המשתמשים ברשת הפופולרית בעולם הודלף לחברות חיצוניות.

ביום שישי האחרון דיווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי פייסבוק והמתחרה מייספייס מסרו מידע אודות גולשים לחברות הפרסום המקוון Right Media הנמצאת בבעלות יאהו ודאבל קליק הנמצאת בבעלות גוגל. המידע שנמסר לחברות הללו כלל, בין השאר, את שמותיהם ומספר תעודות הזהות של הגולשים וכן את מקום מגוריהם, עבודתם ורמת הכנסתם.

חברות הפרסום טענו בתגובה כי לא היו מודעות להעברה של מידע מסוג זה, ובכל מקרה לא ביצעו בו כל שימוש לצורכיהן העסקיים. דובר מטעם פייסבוק הצר על המקרה ואמר כי מקרים דומים לא יישנו בעתיד, בזכות השינויים האמורים במבנה הגדרות הפרטיות. במייספייס ציינו כי יכניסו שינויים דומים לאלה של פייסבוק במדיניות הפרטיות.

הלחץ הציבורי על פייסבוק בעניין מדיניות הפרטיות שלה היה גדול כל-כך, עד שבשבוע שעבר כינסה החברה את כל הסגל הניהולי שלה לישיבה מיוחדת במטה החברה בפאלו אלטו, קליפורניה, בנושא הפרטיות ברשת.

מעריכים מחדש את המדיניות

סיימון דייויס, פעיל ארגון Privacy International, העוסק בהגנה על הפרטיות בעידן הדיגיטלי, אמר כי על-פי העדכון שקיבל מפייסבוק עצמה, תהפוך השליטה של המשתמשים על הגדרות הפרטיות שלהם לפשוטה יותר. השיטה החדשה תאפשר למשתמשי פייסבוק לבחור אם לחלוק את התכנים בעמוד המשתמש שלהם עם כולם, עם חברים של חברים או עם חברים בלבד.

בחברה מסרו כי הם מקווים שהשיטה החדשה תקל על הגולשים את השליטה על הגדרות הפרטיות שלהם, ובכלל זה את הבחירה שלא למסור מידע לגופים חיצוניים לפייסבוק, כפי שמוגדרת כיום ברירת המחדל בהגדרות הפרטיות האישיות של כל משתמש. לא ברור עדיין כיצד תקדם פייסבוק את השיטה החדשה, וכמה מאפשרויות הגדרות הפרטיות הנוכחיות ייוותרו בעינן.

בפייסבוק הודו כי הם מבצעים הערכה מחדש של מדיניות הפרטיות שלהם, אולם טרם הגיעו להחלטות בעניין. "הקדשנו את השבועיים האחרונים להתייעצויות עם מומחים מארה"ב ומשאר העולם בנושא, ושיתפנו מספר גורמים ברעיונות שיש לנו", נמסר מהחברה. "הבנו שהגולשים מעוניינים בבקרה מדויקת אבל פשוטה על הפרטיות שלהם. אנו מקשיבים להם, ומקווים להטמיע בפייסבוק את החידושים שפיתחנו בנושא בזמן בקרוב".

22
 22