עלות הפקת הגז מ"תמר" יקרה ביותר ממיליארד דולר לעומת האומדנים הרשמיים שמפרסמות השותפות

במחקר שהוגש לרשות הגז קובעים חוקרים בריטים כי הפקת הגז מהקידוח תעלה 3.77 מיליארד ד' לעומת הנתון הרשמי ל-2.8 מיליארד ד' ■ לחץ הגז הוא מהגבוהים בעולם ■ העלות צפויה להיות גבוהה יותר, ב-200-250 מ' ד', אם יוחלט שלא לקלוט את הגז בתחנה יבשתית בחוף דור

עלות הפקת הגז מקידוח "תמר" גבוהה במיליארד דולר ויותר מההערכות הרשמיות של השותפות בתגלית, כך קובע מחקר שנערך עבור רשות הגז במשרד התשתיות, שהעתקו הגיע לידי "גלובס".

עורכי המחקר, מהמומחים המובילים בעולם בתחום, מעריכים את העלות הכוללת של הפקת הגז והולכתו לצרכנים בישראל ב-3.77 מיליארד דולר, לעומת 2.8 מיליארד דולר - הנתון שמפרסמות השותפות ב"תמר" בדיווחיהן לבורסה. העלות צפויה להיות גבוהה אף יותר, ב-200-250 מיליון דולר, אם יוחלט שלא לקלוט את הגז בתחנה יבשתית בחוף דור אלא בטרמינל הקיים באשדוד או במתקן קבלה ימי.

עורכי הדו"ח מציינים כי לחץ הגז מתמר הוא מהגבוהים בעולם, עובדה המצריכה לדעתם הקמת אסדה ימית להפחתת לחץ הגז בקרבת החוף, נוסף על מתקני הפחתת לחץ יבשתיים שיוקמו בתחנת הקליטה של הגז, באזור חוף דור, חדרה או אשדוד. החוקרים מציינים כי הקמת האסדה הימית עלולה לעכב את תחילת הפקת הגז מתמר לשנת 2015.

את הדוח כתבה חברת PDC (Petroleum Development Consultants), חברת מחקר בריטית המייעצת בקביעות לרשות הגז במשרד התשתיות. החברה התבקשה לבדוק את תוכניות הפיתוח של נובל אנרג'י לשדות הגז תמר ודלית לצורך הכנת חוות הדעת של הרשות למועצה הארצית לתכנון ובנייה, הדנה בחלופות להקמת מתקן קליטה יבשתי לגז מתמר. המחקר ערך בדיקה משווה של תמר ושדות גז ימיים דומים במצרים, נורבגיה, בריטניה, אירלנד ואוסטרליה, והעלה כי לחץ הגז מתמר, 455 בר, גבוה בהרבה מהלחץ בכל השדות האחרים. על רקע זה ממליצים החוקרים להקים אסדה ימית שתפחית את הלחץ בקרבת החוף ל-250 בר, אך מוסיפים כי אספקת הגז תתעכב עד 2015 אם תתקבל ההמלצה. החוקרים פוסלים את החלופות האחרות של הקמת מתקן הפחתת לחץ תת ימי או על החוף.האסדה הימית אינה מייתרת צורך בהקמת מתקני הפחתת לחץ בתחנת הקבלה היבשתית שכן רשות הגז דורשת מהשותפות בתמר להפחית את הלחץ שנית, עד ל-120 בר, בכניסה למערכת הולכת הגז היבשתית. לשם כך ממליצים החוקרים על הקמת מתקן קליטה ב"דור-דרום", משום שהמבנה הטופוגרפי שלל האתר עדיף מבחינה הנדסית.

בנוסף, קובעים עורכי המחקר כי גם ללא תמר לא צפוי מחסור ממשי בגז טבעי לפני 2013-2014, בהנחה שניתן יהיה להגדיל את אספקת הגז המצרי באמצעות EMG. לפי משרד התשתיות, מנגד, אספקת הגז מתמר תהיה חיונית למשק כבר ב-2012-2013.

משותפויות תמר נמסר: "היועץ נבחר כדי לבצע בדיקה טכנית של חלופות תכנוניות ולא בדיקת עלויות. העלויות הן כפי שדווחו ע"י החברות הציבוריות המעורבות בפרויקט בדו"חות האחרונים".

עיקרי הדו"ח

העלות הכוללת של פיתוח תמר היא 3.77-4.01 מיליארד דולר, לעומת 2.8 מיליארד דולר - הנתון שהשותפות בתמר מדווחות לבורסה

לא צפוי מחסור בגז טבעי לפני שנת 2013-2014 (גם בלי תמר)

לחץ הגז מתמר הוא מהגבוהים בעולם, ולכן יש להקים אסדה ימית להפחתתו

אתר "דור דרום" הוא האתר המועדף להקמת תחנת קליטה יבשתית