חברות הסלולר: השימוע בעניין הפחתת הקישוריות לא הוגן

גורמים בחברות: המשרד גורר את הנושא שנתיים, עוד חודשיים זה לא אסון

חברות הסלולר שלחו באחרונה למשרד התקשורת בקשות להארכת מועד השימוע בנושא הפחתת תעריפי הקישוריות. השימוע פורסם על ידי משרד התקשורת בתחילת מאי, ובו נקבע כי התעריף יפחת ל-4.14 אג' במכה אחת. המשרד קבע כי חברות הסלולר יוכלו לגבש תגובה תוך 30 יום, אך בחברות טוענים כי המודל לפיו עבדה חברת הייעוץ NERA, ושעליו הסתמך משרד התקשורת, מורכב מעשרות טבלאות וממאות אלפי נתונים שיש לבדוק ולאמת, על כן הזמן שניתן להן קצר מדי ולא מאפשר להן ללמוד אותו.

בנוסף, טוענות החברות כי על מנת שיוכלו לגבש מודל חלופי לזה שהציעה NERA, הן נאלצות לבצע עבודת מחקר שמשרד התקשורת לא ביצע, ולכן יש לאפשר להן יותר זמן.

לדברי בכירים בחברות, בשימועים מסוג זה נהוג ומקובל לאפשר לחברות פרק זמן ארוך יותר מזה שקבע משרד התקשורת. כך למשל Ofcom, הרגולטור הבריטי, קצב למפעילים שלושה חודשים לצורך הגשת מענה - פי שלושה. כמו כן נכון להזכיר שמסמך השימוע שפרסם Ofcom כלל עבודת ניתוח אדירה שהתפרסה על פני כ-400 עמודים. מסמך השימוע הישראלי, לעומת זאת, חובק בקושי 24 עמודים ואינו כולל למשל ניתוח של השפעות המהלך להפחתת דמי הקישוריות על הצרכנים בשכבות האוכלוסייה השונות. בקרב החברות נשמעת ביקורת קשה כלפי המשרד על האופן שבו הוא מנהל את השימוע, ונשמעות טענות על כך שראוי שילמד מ-Ofcom כיצד לנהל שימוע הוגן במקום שייגרר אחר גל ההתלהמות נגד חברות הסלולר.

לדברי אותם מקורות, ההחלטה על הפחתת תעריפי הקישוריות מתעכבת כבר שנתיים בגלל משרד התקשורת, ולא בגלל חברות הסלולר. לכן, בהחלטה שהיא כל כך משמעותית לעתיד שוק התקשורת ולעתידן של חברות הסלולר, ראוי שייערך שימוע הוגן שיאפשר להן להגיב בצורה נאותה, ואם לצורך כך נדרש להאריך את מועד השימוע בחודשיים-שלושה, על המשרד לאפשר זאת.

ממשרד התקשורת נמסר: "הבקשות של חברות הסלולר הגיעו למשרד התקשורת. הן ייבחנו ותשובות תימסרנה בקרוב".

מדוע חברות הסלולר מבקשות עוד זמן:

המודל של NERA עמוס נתונים, והזמן קצר מכדי ללמוד אותו

מסמך השימוע של המשרד חסר ניתוח מלא של כל היבטי המהלך, והחברות נאלצות להשלים את העבודה

משרד התקשורת מנהל את השימוע באופן לא מקצועי, וראוי כי ילמד מהרגולטור הבריטי