נתניהו דרש התקנת מיטה זוגית בטיסה לפאריז וקנדה - הציבור ישלם כמעט 1.2 מיליון שקל יותר

עקב הדרישה לצייד את המטוס במיטה זוגית תשכור לשכת ראש הממשלה מטוס יקר יותר ■ לשכת ראש הממשלה: נתניהו חוזר ליום עבודה בירושלים ■ לביקורו של נתניהו בפאריז צפויים להצטרף גם שר האוצר יובל שטייניץ, שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר וסגניתו, אורית נוקד

ביום חמישי צפוי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לצאת יחד עם רעייתו שרה לפאריז על מנת להשתתף בטקס קבלת ישראל לארגון ה-OECD ומשם ימשיך במטוסו אל מעבר לים לביקור מדיני בקנדה. עקב דרישת לשכת ראש הממשלה לצייד את המטוס במיטה זוגית ולא להסתפק בכיסאות מחלקה ראשונה כפי שהיה נהוג בטיסות קודמות, תשכור לשכת ראש הממשלה מטוס מדגם 767, בעלות הגבוהה ב-310 אלף דולר מעלות טיסה במטוס 757, שאינו נושא מיטה. עלות הטיסה הכוללת נאמדת ב- 1 מיליון ו-300 אלף דולר.

גורמים בענף התעופה הרימו גבה לנוכח התעקשות לשכת ראש הממשלה על התקנת המיטה, שכן הטיסה הטראנס אטלנטית לקנדה תהיה קצרה יותר שכן ראש הממשלה יגיע ישירות מאירופה, ובעיקר בשל העובדה כי הוא נוחת במהלך יום שישי, כך שיוכל לנוח בסוף השבוע במלון בקנדה.

ביום שישי בבוקר הוציאה לשכת ראש הממשלה מכרז לחברות התעופה הישראליות ובו ביקשה לקבל הצעות מחיר לנסיעת ראש הממשלה לפאריז ולקנדה. החברות נדרשו להעביר את הצעותיהן עד לשעה 12 בצהריים של אותו היום. המכרז כלל דרישה לטיסה עם עצירת ביניים בפאריז.

בשלב מאוחר יותר ביקשה לשכת ראש הממשלה לעדכן את ההצעה והוסיפה לדרישות המכרז התקנת מיטה זוגית שתשרת את ראש הממשלה ורעייתו בטיסה. אל על וארקיע העבירו ללשכת ראש הממשלה הצעות להטסת ראש הממשלה ופמלייתו במטוס מדגם 757 תוך שהן מציינות שבמטוס יותקנו במיוחד עבור הטיסה הזו כורסאות מחלקה ראשונה של מטוס מדגם 747. אולם, משלשכת ראש הממשלה עמדה על הדרישה להתקנת מיטה במטוס, המטוס היחיד שעמד בדרישה זו הוא מטוס של חברת אל על, מדגם 767, שהוא מטוס גדול יותר ופחות חסכוני.

עלות ההצעה שהעבירה אל על עבור הטסת הפמליה במטוס זה היתה יקרה ב-310 אלף דולר מעלות ההצעות שהגישו אל על וארקיע קודם לכן, להטסת המשלחת במטוס מדגם 757, כך שעלות הטיסה התייקרה בכמעט שני מיליון שקלים.

תגובת לשכת ראש הממשלה

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו ייצא לפגישות מדיניות בפריס עם נשיא צרפת וראש ממשלת איטליה, ומשם ימשיך לביקור בקנדה שבו ינאם בפני הקהילה היהודית בטורונטו במסגרת אירועי 62 שנה לישראל וייפגש עם ראש ממשלת קנדה וצמרת הממשל המקומי".

"מר נתניהו מתוכנן לנחות חזרה בארץ בטיסה ישירה בלילה שבין יום שני 31 במאי ליום שלישי 1 ביוני. שעות אחדות לאחר מכן, ביום שלישי 1 ביוני, מתוכנן לו יום עבודה בירושלים שיכלול פגישות ודיונים. לפיכך הוחלט בלשכת ראש הממשלה לחכור מטוס מסוג 767, שמאפשר טיסה ישירה מצפון אמריקה לישראל, ולא מטוס מסוג 757 שמחייב חניית ביניים לתדלוק באירופה ויאריך את משך הטיסה. כמו כן מטוס מסוג 767 יוכל להטיס בחזרה לארץ את כל הגורמים והציוד הנלווה, בשל גודלו, בעוד שמטוס מסוג 757 אינו יכול להכיל את כל האנשים והכבודה ויחייב גם שימוש בטיסות אזרחיות מקנדה לישראל. ההפרש בעלויות החכרת שני המטוסים עומד על 310 אלף דולר".

עם זאת, יצויין כי מטוס מדגם 757 נדרש לעצירת ביניים של כ-45 דקות עד שעה לתדלוק בטיסות טראנס אטלנטיות, אולם מכיוון שממילא מתכוון ראש הממשלה לעצור בפאריז על מנת להשתתף בטקס קבלת ישראל לארגון ה-OECD, הטיעון שמציגה לשכת ראש הממשלה מעורר תמיהה לנוכח העובדה שמדובר בעצירת ביניים קצרה אחת בלבד לתדלוק בדרך חזרה מקנדה.

לביקורו של נתניהו בפאריז צפויים להצטרף גם שר האוצר יובל שטייניץ, שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר וסגניתו, אורית נוקד. למחרת טקס ההצטרפות ל-OECD צפוי נתניהו להמשיך לקנדה לארבעה ימים נוספים. ראש הממשלה צפוי לשוב לישראל ביום שלישי לפנות בוקר.

משרד ראש הממשלה והאוצר בוחנים רכישת מטוס פרטי לנסיעות בכירים לחו"ל

לנוכח העלויות הכבדות הכרוכות בכל נסיעה לחו"ל של ראש הממשלה, החלו לפני כמה חודשים לבחון באוצר ובמשרד ראש הממשלה את האפשרות לרכוש מטוס פרטי מיוחד שישמש את ראשי המדינה בנסיעותיהם הממלכתיות לחו"ל. מנתונים שהוצגו בפני חברי ועדת הכספים עולה כי עלות הטיסות של ראש הממשלה לחו"ל עומדת על כ- 17 מיליון שקל בשנה. על פי החישובים שנעשו באוצר, רכישת מטוס צפויה לעלות למדינה כ-100 מיליון שקל ותחזוקתו נאמדת ב-5 מיליון שקל נוספים כל שנה. על פי בדיקה שנעשתה בעבר, במשרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר, נמצא כי לצעד הזה יש כדאיות כלכלית וכי ההשקעה צפויה להחזיר את עצמה בתוך חמש שנים. לאחר 10 שנים צפוי חיסכון של 12 מיליון שקל כל שנה.

באחרונה הוקם במשרד ראש הממשלה צוות בין משרדי במטרה לאתר את הפתרון המשתלם ביותר למדינה להטסת ראשי המדינה. הצוות בחר בהליך מכרזי את Golden Number Solution לשם קבלת שירותי ייעוץ לבחינת החלופות להטסת ראשי המדינה. בראש החברה, עומדים בכירים לשעבר בחיל האוויר. כמנכ"ל החברה משמש ראש מחלקת מטוסים ומסוקים בחיל אוויר לשעבר, יוסי מאיר, וראש מחלקת כלי טייס בלתי מאויישים בחיל האוויר, שמעון ג'יני, הוא האחראי על בחינת החלופה המתאימה לראש הממשלה. עד כה סיפקה החברה ייעוץ לאלביט ולטימקן.

הצוות אמור להגיש מסקנות בדבר החלופה המועדפת ודרך ביצועה תוך חודשים ספורים.