המשטרה: להעמיד לדין את ליברמן בגין קבלת חומר חקירה חסוי

עפ"י החשד, זאב בן-אריה - ששימש כשגריר ישראל בבלארוס - העביר לליברמן פרטים חסויים מבקשה לחיקור דין נגדו ■ המשטרה: יש תשתית ראייתית לשיבוש הליכי משפט מצד בן-אריה ולהפרת אמונים מצד ליברמן

המשטרה ממליצה לפרקליטות להעמיד לדין את שר החוץ אביגדור ליברמן בעבירה של הפרת אמונים, בפרשת הדלפת מסמך חיקור הדין בעניינו על-ידי שגריר ישראל לשעבר בבלארוס, זאב בן-אריה. כך עולה ממסמך סיכום החקירה שהעביר היום (ב') אגף החקירות והמודיעין במשטרה לפרקליטות, בתום החקירה בעניין זה.

בעניינו של בן-אריה קובעת המשטרה כי נמצאה תשתית ראייתית לביצוע עבירות של שיבוש הליכי משפט, הפרת אמונים וגילוי בהפרת חובה.

החקירה התנהלה ביחידת החקירות הארצית להב 433 ועסקה בחשד כי בעת שבן-אריה כיהן כשגריר בבלארוס, הועברה אליו מעטפה ובה בקשת חיקור הדין של משרד המשפטים שיועדה לשלטונות בלארוס. אלא שבעוד שהשגריר היה אמור לשמש שליח ותו לא, קרא בן-אריה את תוכן הבקשה והעביר לליברמן, בעת שזה ביקר במדינה, פרטים סודיים וחסויים מתוכה. "בקשה זו הגיעה לידי השגריר מתוקף תפקידו", נמסר היום ממשטרת ישראל, "ואסור היה לו למסור אותם לליברמן".

השגריר שאמור היה להעביר את הבקשה באופן דיסקרטי וישיר לרשויות בבלארוס שמר עותק ממנה, ולקראת הגעתו של ליברמן לביקור בבלארוס, באוקטובר 2008, העתיק מידע חסוי מתוך הבקשה, העבירו שלא כדין לליברמן ומסר לו על קיום הבקשה בעת שהשניים נפגשו במהלך הביקור. החקירה נסובה אף סביב מעורבותו של השר ליברמן בקידומו ובהעסקתו של בן-אריה במשרד החוץ במהלך החודשים האחרונים.

ההמלצה להעמיד לדין את ליברמן נובעת מהעובדה כי לאחר אותו אירוע, שבו הדליף לו לכאורה השגריר פרטים מתוך בקשת חיקור הדין, מינה אותו ליברמן ליועץ מיוחד בלשכת שר החוץ, אף שהיה מודע להתנהלות הפסולה של בן-אריה בהדלפת המידע.

התיק יועבר כעת למחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה לשם גיבוש עמדת הפרקליטות, ויובא להכרעת היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. היועץ המשפטי גם אמור להכריע בזמן הקרוב בנוגע ליתר החשדות העומדים נגד שר החוץ, שנחקרו בשנים האחרונות.
החקירה בעניין הדלפת המסמך על-ידי השגריר נחשפה לפני כחודשיים וחצי, כשליברמן עצמו זומן להיחקר בעניין זה. בתחילה נחשד ליברמן גם בעבירה של שיבוש מהלכי משפט, ואולם בהמשך הומלץ להאשימו רק בעבירת הפרת אמונים.

ליברמן הגיב לדברים עם חשיפת הפרשה בטענה כי "המשטרה עובדת קשה כדי לייצר מצג-שווא, כל החשדות נגדי הם עורבא פרח. מצג-השווא של המשטרה נועד להפעיל לחץ על הפרקליטות ועל היועץ המשפטי לממשלה ולייצר דעת קהל עוינת ושלילית נגד אביגדור ליברמן".