"גלובס" חושף: כך התנפח מחיר השימוש בטלפונים ניידים

ממצאי שלדור: רמת המחירים בארץ היא מהגבוהות בעולם, וכך גם ההכנסה הממוצעת של המפעילים ■ השוק סטטי, תחום התקשורת הנייחת בפיגור משווע ■ בכיר באוצר: "מפעיל נוסף חייב להיכנס לשוק, מצדי שלא ישלם דמי רישיון"

"אנחנו מוכנים לעשות הכל כדי לאפשר למפעיל סלולר חדש להיכנס לשוק. לא מעניין אותי מה יהיה המחיר, אנחנו אפילו מוכנים לוותר על דמי הרישיון, העיקר שייכנס. המצב בשוק הסלולר כל-כך חמור, שהוא כרגע בראש סדר העדיפויות. מדובר על ההוצאה הגדולה ביותר של משקי-הבית, ובהשוואה לעולם התברר שאנחנו במצב מאוד לא טוב", כך אומר גורם בכיר במשרד האוצר.

לדבריו, "הבדיקות שעשתה חברת הייעוץ שלדור הוכיחו את מה שכבר ידענו - רמת התחרות בשוק הסלולר היא בעייתית ביותר, ושינוי דרסטי הוא הכרחי ודחוף, בין אם באמצעות הכנסת מפעיל נוסף ובין אם באמצעות שחקנים נוספים, העובדים למשל במודל MVNO. אנחנו מאמינים כי מפעיל גדול נוסף יחולל את השינוי האמיתי, ולאו דווקא שחקני MVNO, אבל דבר אחד לא צריך לבוא על חשבון השני. מה שחשוב זה שתגיע בשורה חדשה לשוק ותיצור את האפקט שלו אנחנו מצפים".

עוד הוא ציין כי האוצר שוקל להכניס לחוק ההסדרים את נושא הנדידה הפנים-ארצית בין מפעילים, "בלי זה ובלי פיתרון סוגיית אנטנות הסלולר, מפעיל חדש לא ייכנס לשוק. הנדידה הפנים-ארצית היא קריטית, ואנחנו מקווים שהשימוע בעניין ייצא כמה שיותר מהר דרך משרד התקשורת, שבראשות משה כחלון" אמר.

"קיפאון בשוק"

"שיתוף אתרים זה דבר חשוב, ואנחנו בוחנים מספר מודלים, כך שמפעיל חדש יוכל להשתמש באתרים של מפעילים קיימים, אבל זה עדיין בבדיקה".

בהתייחסו לתעריפי הקישוריות בסלולר ולכוונה להפחיתם אמר הגורם כי "עמדת האוצר היא להוריד את התעריפים במכה אחת ולא בהדרגה. אין מקום להדרגה נוכח הפער הקיים בין העלות לתעריף בפועל, וכמובן נוכח הרווחיות הגבוהה של החברות".

הקביעה של הגורם כי קיימים כשלים בשוק הסלולר מסתמכת על אחד מממצאיה של חברת הייעוץ שלדור, שהראו כי בארץ, בניגוד לעולם, אין כל תנודה בנתחי השוק של החברות במשך שנים.

לדברי הגורם באוצר, "זה מצביע על קיפאון בשוק. לא יכול להיות שבשוק דינמי, שהתחרותיות בו רבה, לא יהיה שינוי של כמה אחוזים לכאן או לשם. הנתונים מראים כי השוק בישראל הוא סטטי. בעולם רואים בבירור שינויים משמעותיים בנתחי השוק של החברות, ואצלנו הסטייה היא מזערית".

"גם המחירים פה הם מהגבוהים בעולם, לאחר שמנרמלים את המספרים", הוא אומר. "בהרבה שווקים יש מפעילים שמוכרים חבילות המאפשרות ללקוח להשתמש בסלולר ללא הגבלה ובמחיר קבוע, והתחרות על המחיר היא רצחנית".

לגבי שוק התקשורת הנייחת אמר הגורם כי "ישראל נמצאת בפיגור משמעותי בכל מה שקשור בפס הרחב ובמחירים. זו הסיבה שהחלטנו שיש מקום להכניס את חברת החשמל לשוק התשתיות. אנחנו מאמינים כי יש סיכוי שכניסתה תעודד את בזק ואת HOT להשקיע יותר ממה שהן משקיעות היום. מה שהן עושות היום ורמת המחירים של חבילות הגלישה הגבוהות לא מספק".

כמו כן הוסיף הגורם כי הניסוי שעורכת חברת החשמל בקריית-שמונה הסתיים, והוכח כי טכנולוגית ניתן לספק שירותי תקשורת באמצעות התשתיות של החברה. עוד הוא ציין כי סוגיית הבעלות על החברה-הבת של חברת החשמל שתקום אינה פשוטה.

ייתכן כי האוצר ידרוש כי הרוב בה יהיה בידיים פרטיות, על מנת להבטיח כי החברה-הבת תתנהל מתוך שיקולים כלכליים גרידא. "לא בטוח שבחברה מעורבת, שבה חברת החשמל יהיה פחות מ-50%, ניתן יהיה להבטיח זאת, אבל הכיוון ברור", הוא אומר.

בסוגיית הקמתה של רשות תקשורת ציין הבכיר כי "צריך להפריד בין המדיניות לביצוע. את המדיניות צריכה לקבוע הממשלה, והרשות צריכה להיות הזרוע המבצעת. אנחנו נסייע ונתמוך במשרד התקשורת ככל שניתן בעניין הזה".

באשר לסוגיית עצמאות הרשות ציין הגורם כי האוצר לא רוצה להיות זה שיקבע את מדיניות רשות התקשורת.

נושא נוסף ששלדור נגעה בו בעבודתה קשור לנייטרליות הרשת - שיטה של מפעילי תקשורת, לפיה הם מתעדפים תנועה ברשת, משמע משבשים תנועה באתרים של ספקי ערך מוסף שרוצים לפעול על גבי הרשת שלהם.

לדברי הגורם, "נושא נייטרליות הרשת הוא נושא חשוב ששלדור התייחסה אליו בעבודה שלה, אבל הוא לא העיקר. העיקר מבחינתנו זה להכניס מפעילים נוספים ולעזור להם להיכנס כמה שיותר מהר לשוק".

22
 22