המבחן של כחלון

אם יתכופף במאבק על הקישוריות, הוא לא יוכל לעמוד מול חברות הסלולר במאבקים אחרים

הדו"ח של שלדור חותם רשמית על כל מה שכבר ידענו עד עכשיו - עוצמת התחרות בשוק הסלולר דעכה מזמן. זה לא שאין תחרות בכלל, אבל אין ספק שצריך להתערב בשוק - ולא באמצעים קוסמטיים.

העובדה שהאוצר מלווה את הדו"ח ולא משרד התקשורת היא בגדר תקלה כאובה. למזלנו שר התקשורת, משה כחלון, התעלה כפי שמעטים לפניו התעלו - הוא החליט לקדם יחד עם האוצר את הרפורמות הנדרשות בשוק התקשורת, ובסלולר בפרט.

ההוצאה של משקי-הבית על שירותי סלולר גבוהה מאוד; רווחיות החברות היא ביחס ישיר להוצאה הגבוהה. ברור מעבר לכל ספק שיש מקום למפעיל נוסף, וגם אז חברות הסלולר ימשיכו כנראה להרוויח.

בקרוב יפרוץ מאבק של ממש בין משרד התקשורת לחברות הסלולר סביב תעריפי הקישוריות. זו אולי לא רפורמה, אבל זהו מהלך חשוב ביותר בדרך להרחבת התחרות. יכולת העמידה של כחלון היא קריטית. החברות יתקפו את ההחלטה ואת חוות-הדעת של סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת, אסף כהן, בצורה חסרת תקדים. חוות-הדעת שכתבה NERA ושעליה מסתמך המשרד בקביעתו את ההפחתה בתעריפים, עוברת ברגעים אלה סריקה מיקרוסקופית למציאת טעויות.

זה יהיה המבחן הראשון של כחלון, כי אם המשרד יתכופף במאבק על הקישוריות - הוא לא יוכל לעמוד בפני החברות כשידרוש מהן נדידה פנים-ארצית, שיתוף אתרים לטובת מתחרה חדש או שמירה על נייטרליות הרשת.

החברות יודעות לזהות כאשר משרד התקשורת ממצמץ, ולכן כולנו צריכים לקוות שהמשרד נשען על קרקע מוצקה. להתראות בבג"ץ.