ישראל צימצמה חד-צדדית טיסות אתיופיאן איירליינס לארץ

ההחלטה התקבלה עקב משבר בשיחות התעופה בין ישראל לאתיופיה ■ אתיופיאן איירליינס היא החברה היחידה הטסה כיום בקו, מכיוון שאל על - הזכאית גם היא להפעיל טיסות לאדיס אבבה - מנועה לעשות זאת עקב הגבלות ביטחון

בצעד חריג החליטה בסוף השבוע שחלף רשות התעופה האזרחית (רת"א) להפחית באופן חד-צדדי את מספר הטיסות השבועיות של חברת אתיופיאן איירליינס בקו תל אביב אדיס אבבה - מ-5 פעמים בשבוע ל-4, והודיעה לחברה כי בתוך שבועות ספורים תופחת טיסה נוספת, כך שבסה"כ תוכל החברה לטוס 3 פעמים מדי שבוע בקו.

ההחלטה התקבלה עקב משבר בשיחות התעופה בין ישראל לאתיופיה. אתיופיאן איירליינס היא החברה היחידה הטסה כיום בקו, מכיוון שאל על - הזכאית גם היא להפעיל טיסות לאדיס אבבה - מנועה לעשות זאת עקב הגבלות ביטחון.

הקו לאדיס אבבה נחשב מוביל מבחינה כלכלית, משום שאתיופיה משמשת שער לטסים לכל רחבי אפריקה, ופועלות ממנה גם טיסות ליעדים במזרח הרחוק, שאותם הציעה עד היום במחירים אטרקטיביים לציבור הישראלי.

בסוף השבוע שעבר הגיעה לישראל משלחת מטעם רשויות התעופה האתיופיות, וביקשה להגדיל את כמות הטיסות השבועיות מ-5 ל-7. מנכ"ל רת"א, גיורא רום, התנה את הגדלת מספר הטיסות בחתימה על הסכם מסודר, שבמסגרתו יוסדרו נוהלי הביטחון בין המדינות - כך שיתאפשר גם לחברת אל על להפעיל את הקו. רום גם ביקש מהאתיופים להסכים להכנסת מוביל נקוב שני בקו זה.

"להסכמים יש שני צדדים"

לדברי רום, המשלחת מטעם ממשלת אתיופיה לא הביעה כל רצון לשתף פעולה לטובת שתי המדינות. "למרות שיש הסכם היסטורי שחתום בראשי תיבות, שמאפשר לאתיופים לטוס רק שלוש פעמים בשבוע, איפשרנו להם כל השנים להפעיל 5 טיסות בקו", הסביר מנכ"ל רת"א.

"כעת ניסינו להסביר לנציגים האתיופיים שלהסכמים יש שני צדדים, והם לא יכולים לדרוש הגדלת מספר טיסות בלי שאנחנו נדאג לחברות התעופה הישראליות. ואולם לא ראינו שיש איזה שהוא רצון לשיתוף פעולה מצדם. לאור זאת הודענו להם כי עד שלא יהיה שינוי בעמדתם, הם ייאלצו להסתפק במספר הטיסות כפי שמופיע בהסכם ההיסטורי".

מקורות בענף העריכו כי לכשתרד כמות הטיסות בקו יעלו מחירי הכרטיסים בעשרות אחוזים.