ההמולה וההתרגשות מהכניסה ל-OECD שעשעו אותי

סוג של ארגון חסר שיניים, מן מועדון חברים שחשיבותו בעצם קיומו. אבל היי, מי מאיתנו לא רוצה להשתייך למועדון יוקרתי וסגור? ואולי ההיי-טק הישראלי הוא סוג מועדון שכזה

לא מזמן התבשרנו שישראל הצטרפה לארגון ה-OECD. ההמולה וההתרגשות מהאירוע, קצת שעשעו אותי. סוג של ארגון חסר שיניים, מן מועדון חברים שחשיבותו בעצם קיומו. אבל היי, מי מאיתנו לא רוצה להשתייך למועדון יוקרתי וסגור? ואולי ההיי-טק הישראלי הוא סוג מועדון שכזה.

היום, בניגוד מוחלט להרגלי, לקחתי על עצמי אתגר קשה במיוחד - אנסה בפעם הראשונה להגדיר את פרופיל איש ההיי-טק הישראלי - איך הוא נראה ומתנהג, מה הוא עושה, וכל זאת כדי שנוכל לזהות ולדעת מיהם אנשי ההיי-טק האמיתיים ומיהם סתם מתחזים עלובים. קשה להגדיר את הקבוצה הזו של אנשי ההיי-טק - סקטור תעשייתי? מעמד חברתי? מועדון חברים? או סתם סוג של עדר? ואולי זו בכלל כת, עם אמונות, מנהגים ומסורת?

במחשבה ראשונית ושטחית למדי, חשבתי פשוט לומר שכל מי שמשתייך למגזר התעשייה הזה, הוא-הוא איש היי-טק. אבל, במחשבה שנייה - מה זה בכלל "המגזר" הזה ואיך אפשר להגדירו? הרי כל טכנאי של מגרסת נייר, יכול לטעון שהוא, רחמנא לצלן, בהיי-טק.

אז אולי נגיד שכל מי שעובד בחברת היי-טק ישראלית, הוא-הוא איש היי-טק. טוב גם זה לא יילך, כי הרי בחברות היי-טק יש גם למשל את קצין הרכב ועובדי המנהלה. אותם, לצערי, לא נוכל לכלול במועדון.

אולי מי שמשלב מילים אנגליות?

אז אולי רק מי שעיסוקו הישיר והיומיומי הוא בתוכנה וחומרה? זה כבר מתחיל להתגבש, אבל בוודאי לא מספיק בשביל הגדרה מדויקת. אז אולי כל מי שמשלב בדיבור שלו מילים אנגליות בהיגוי עברי? נזכרתי שהמתווך שמכר לי את הדירה, אמר לי פעם שיש לדירה שלי "לוקיישן" וזה היה מכניס, חו"ח, גם אותו למועדון.

אז אולי מי שטס הרבה ומבלה את ימי שישי שלו בשיחות ועידה? זו חייבת להיות הגדרה מדויקת. לא ממש. אני מכיר כמה עורכי דין מסחריים, שעונים גם לפרופיל הזה. אהה, יש לי יש לי - כל מי שיש לו ארוחות צהרים חינם! בעצם, גם זה לא ממש טוב, כי הרי כל חברה של יותר מ-5 עובדים מחלקת היום כרטיסים לצהרים.

אולי צריך לחפש במקום אחר. אה! כל מי שמקריח, קצת "מתפלצן" ומתנשא (אבל בנון-שלנטיות), קונה מותגים כמו הילפיגר, מחזיק כרטיס זהב באל-על, ופעם בחודשיים באיזה אירוע מעשן סיגר שקנה בדיוטי. שוב התיאוריה שלי קורסת. אני מכיר יותר מדי אנשים שעונים לתיאור זה והם ממש לא אנשי היי-טק. ואולי צריך בכלל לעשות חיתוך של כל התכונות הנ"ל, פלוס עוד כמה שלא הוזכרו, ומהחיתוך הזה נקבל את ההגדרה המדויקת?

אז הנה לכם - ההגדרה המדויקת והפורמאלית לאיש ההיי-טק הישראלי:

"אדם שעיסוקו הישיר בתוכנה או חומרה (למעט התקנים חשמליים טיפשיים כגון מגרסה), עובד בחברת היי-טק ישראלית, בעל מאזדה 3 (או שו"ע) , מקבל צהרים חינם, מקריח, פלצן לייט, מתנשא בנון-שלנטיות, לובש הילפיגר, טס (לפעמים) לחו"ל ומעשן דוידוב באירועים. מבלה (לפעמים) בערבי שישי בשיחות ועידה, משתמש לעתים במילים "קונפיגורציה" ו"אימפלמנטציה", מדמיין את האקזיט שיעשה אחרי שיגמור להיות שכיר (או את משרת השכיר אחרי שייגמר לסטארט-אפ הכסף), חולם לפתוח בית קפה, יודע מה זה waze, ונוטה לא לענות לשאלה "קושקוש, אתה מגיע מוקדם היום הביתה?"

הכותב הוא יזם ומנהל בתעשיית ההיי-טק