מבוכה ל-BP: "היו לנו סימני אזהרה לפני פיצוץ הצינור"

נציגי חברת הנפט מסרו אתמול לחוקרים של הקונגרס האמריקני כי בדיקות שנערכו חשפו תקלה יסודית מספר שעות לפני הפיצוץ שגרם לדליפת הנפט המתמשכת במפרץ

נציגי חברת הנפט BP מסרו אתמול (ג') לחוקרים של הקונגרס האמריקני, שבדיקות לחץ של צינור קידוח חשפו תקלה יסודית, כמה שעות לפני שהתרחש הפיצוץ הקטלני שגרם לדליפת הנפט במפרץ מקסיקו. כך עולה ממזכר שפרסמו שני חברי קונגרס.

במזכר של חברי הקונגרס הנרי ווקסמן ובארט סטופאק, שקיבלו תדרוך על התקדמות החקירה הפנימית שמנהלת BP, נאמר גם שהבעיות נמצאו בציוד שהיה אמור לספק הגנה מלאה מפני פיצוץ כזה.

חוקר של BP אמר לשני המחוקקים שהטעות היסודית נגרמה אולי מפני שהלחץ הכבד על צינור הקידוח בעוצמה של 98 ק"ג לסנטימטר רבוע היתה "אינדיקציה למצב בלתי רגיל באופן קיצוני".

המזכר לא ציין מי קיבל את ההחלטות אחרי שהבעיה נחשפה. ל-BP ולחברה שהפעילה את דוברת הקידוח, טרנסאושן ריגס, היו מפקחים על הדוברה כאשר הפיצוץ התרחש.

11 עובדים נהרגו

כשעתיים לפני הפיצוץ שהרג 11 עובדים וגרם לדליפה שעדיין פולטת נפט, צוות הדוברה היה שבע רצון מבדיקה של צינור אחר שהיתה מוצלחת, מסר החוקר של BP.

BP לא הגיבה על המזכר. דובר של טרנסאושן האשים את BP באחריות לאסון, באומרו ש"באר נפט מתוכננת ונבנית באותו אופן שבו נבנה בית - לפי הנחיות הבעלים והאדריכל. במקרה הזה, זו היתה BP".

במזכר של הקונגרס נאמר שהנתונים שהיו בידי BP הצביעו על כמה בעיות בציוד הקידוח וההפקה.

כמעט חמש שעות לפני הפיצוץ נצפה אובדן בלתי צפוי של נוזל בצינור שהעלה את הנפט מן הבאר. הממצא הזה רמז על "בעיות במנגנון המניעה", אטם עשוי גומי שתפקידו למנוע פיצוץ בעקבות דליפה.

100 אלף מסמכים

ווקסמן וסטופאק הם יושבי ראש תת הוועדה לאנרגיה ולמסחר בבית הנבחרים, שחוקרת את אסון דליפת הנפט במפרץ מקסיקו. ועדה זו כבר בחנה 105,000 עמודי מסמכים פנימיים של BP, טרנסאושן, הליברטון והחברה שייצרה את אטם הגומי, קמרון.

בתזכיר נאמר עוד שהחקירה הפנימית של BP העלתה גם תהיות לגבי ההיסטוריה של תחזוקת מתקן הקידוח, השינויים שבוצעו בו ובדיקת אטם המניעה.

נציגי BP וטרנסאושן אמורים להעיד מחר (ה') בפני ועדת החקירה של הקונגרס.

3 סימנים נוספים

לפי BP היו גם עוד שלושה סימני אזהרה נוספים שהצביעו על פוטנציאל בעייתי. זרימה בלתי מתוכננת של באר הנפט החלה 51 דקות לפני הפיצוץ. כ-18 דקות לפני הפיצוץ היו דליפות לחץ לא רגילות של נוזלים המכונים "בוץ", שמיועדים למנוע דליפה של נפט וגז, ואחר כך השתתקה המשאבה של הבאר.

"הנתונים מעידים שהצוות ניסה אולי להתערב בצורה מכנית בשלב זה כדי לשלוט בלחץ, אך זמן קצר אחר כך הלחץ עלה בצורה דרמטית והפיצוץ התרחש", נאמר במזכר.