חוסר בגרות

השבוע הוכיח משרד החינוך שהוא צריך, ממש חייב, לשנס מותניים ולשנות נהלים רבים

אם מישהו היה עורך השבוע סקר על הרגלי קריאה וצפייה בחדשות בקרב בני נוער, התוצאות היו כנראה גבוהות במיוחד. סיפור הדלפת בחינת הבגרות במתמטיקה העסיק השבוע אלפי תלמידים מתוסכלים שעטו על כל שבב מידע בנושא. בהתחלה ניסו התלמידים לתור אחר הבחינה המודלפת, אבל בהמשך התאכזבו לגלות שהבחינה החדשה, שניפק משרד החינוך, הייתה קשה במיוחד.

גם משרד החינוך היה עסוק במיוחד השבוע, על רקע ההדלפה של בחינת הבגרות הנחשבת לקשה מכולן. העבודה הרבה של אנשי המשרד הביאה בסופו של דבר גם לטפיחה חזקה על השכם של שר החינוך, גדעון סער, ושל מנכ"ל משרדו, ד"ר שמשון שושני. "המערכת עמדה במבחן", מיהר לבשר ביום שלישי גדעון סער, אחרי שהסאגה הושלמה מבחינתו. אבל כשבוחנים את הדברים לעומק, נראה שבמשוואה של שר החינוך יש יותר מדי נעלמים.

ראשית, לא ברור מדוע אין למשרד החינוך נוהל מיוחד למקרה שבחינה מודלפת, שהרי זה לא מצב שקשה לדמיין אותו. הנבחנים עברו יותר מדי שעות מורטות עצבים, עד שסער ואנשיו מצאו פתרון לבעיה. בנוסף לכך, כתיבת הבחינה מחדש והעלאתה לאינטרנט כדי שבתי-הספר יוכלו להורידה ממש לפני מועד הבחינה הן אמנם צעדים נכונים, אבל לא ברור מדוע לא דאגו למנוע את קריסתו של אתר משרד החינוך כשמאות מנהלים התחברו אליו בו-זמנית.

הטפיחה על השכם של סער ושושני אחרי השבוע הזה מפגינה בעיקר חוסר בגרות מצידם. במשרד החינוך צריכים לשנס מותניים ולשנות נהלים רבים. כשם שבפיקוד העורף תרגלו השבוע סיטואציה לא ממש דמיונית של נפילת טילים המונית, גם במשרד החינוך צריכים להתכונן למקרים דומים בעתיד.

בגרות
 בגרות