כונס ליהמן מאשים: JP מורגן סחט 8.6 מיליארד ד' ערב הקריסה

תביעה שהוגשה אתמול לבית משפט לפשיטות רגל במנהטן: JP מורגן איים למנוע מליהמן שירותי מסלקה כדי ללחוץ עליו ■ JP מורגן ניצל את "גישתו חסרת התקדים" למידע פנימי על מצוקתו של ליהמן כדי לחלץ מליהמן בטוחות

ליהמן ברדרס הולדינגס תבע אתמול (ד') את הבנק השני בגודלו בארה"ב, JP מורגן צ'ייס , בטענה שבימים שקדמו לפשיטת הרגל של ליהמן ברדרס, ג'יי.פי מורגן נטל לעצמו בניגוד לחוק נכסים בשווי מיליארדי דולרים.

בתביעה, שהוגשה לבית משפט לפשיטות רגל במנהטן, נטען ש-JP מורגן ניצל את "גישתו חסרת התקדים" למידע פנימי על מצוקתו של ליהמן כדי לחלץ מליהמן בטוחות בשווי 8.6 מיליארד דולר בארבעת ימי העסקים שקדמו לפשיטת הרגל של הבנק, ב-15 בספטמבר 2008, כולל 5 מיליארד דולר שנלקחו ביום העסקים האחרון.

אקדח פיננסי

ג'יי.פי מורגן היה "המסלקה העיקרית" של ליהמן, בכך ששימש כמתווך בעסקי ליהמן עם צדדים שלישיים. בתביעה נטען כי הודות לקשר עסקי זה, ידעו בג'יי.פי מורגן שכושר הישרדותו של ליהמן הולך ונחלש, ולפיכך איימו אנשי ג'יי.פי מורגן למנוע מליהמן שירותי מסלקה חיוניים, אם הבנק יסרב להעביר לו כמות מופרזת של בטוחות.

"עם אקדח פיננסי כזה שמכוון לראשו של ליהמן, ג'יי.פי מורגן חילץ מליהמן הסכמים חד-צדדיים באופן יוצא דופן ממש בן לילה", נטען בתביעה. "הבטוחות, בשווי מיליארדי דולרים, שייכות בדין לנכסי ליהמן ולנושי ליהמן".

כמו כן טוענים מנהלי הנכסים של ליהמן שאנשי ג'יי.פי מורגן, כולל המנכ"ל ג'יימי דימון, החליטו לחלץ ממנו את הבטוחות לאחר שנודע להם מפגישות עם יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, ועם שר האוצר דאז, הנרי פולסון, שהממשל לא יציל את ליהמן מפשיטת רגל.

בתביעה, שהיתה צפויה מראש, דורשים ליהמן והוועדה הרשמית של הנושים הבלתי מבוטחים של ליהמן, פיצויים בסך 5 מיליארד דולר, וכן את השבת הבטוחות.

כל סכום שיושב לליהמן עשוי להגדיל את התשלומים לנושיו. ליהמן תבע גם את הבנק הבריטי ברקליס, בניסיון להשיב לעצמו "רווחי מציאה" בסך 11.2 מיליארד דולר מההשתלטות על נכסיו בארה"ב.

באשמת המינוף

דובר ג'יי.פי מורגן, ג'ו אוונג'ליסטי, אמר שהתביעה "חסרת בסיס" ושג'יי.פי מורגן יגן על עצמו. אוונג'ליסטי טען כי "ההחלטות הלא-נבונות של ליהמן ושל מנהליו לבצע מינוף מסוכן ולהכפיל את ההימור על משכנתאות סאבפריים ונדל"ן מסחרי שנסחר במחיר גבוה מערכו האמיתי הם שהובילו את ליהמן אל קצו, ולא ההתנהלות של הבנק שלנו".

אך ליהמן, מצדו, טוען שג'יי.פי מורגן חילץ ממנו את הבטוחות כדי "להזניק" את עצמו למצב טוב יותר משל הנושים האחרים.