בן אליעזר: כניסת ישראל ל-OECD היא "תעודת הסמכה"

ישראל השתתפה היום לראשונה בכינוס מצומצם של שרי סחר בזכות הצטרפותה ל-OECD ■ "עלינו להוכיח את היכולת להתקדם בשלל המדדים, ובעיקר בהקטנת הפערים החברתיים והקטנת שיעור העוני"

במסגרת ביקורו של שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, בנימין (פואד) בן אליעזר, באירוע הצטרפות ישראל לארגון ה-OECD בפריז, יחד עם רה"מ בנימין נתניהו, נפגש היום (ה') עם תעשיינים צרפתיים. מפגש מיוחד זה, בו השתתף גם נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, הינו יוזמה של ואלרי הופנברג, שליחה מיוחדת של הנשיא הצרפתי ניקולא סרקוזי לנושא קידום השלום במזרח התיכון בדגש על פיתוח כלכלי, חינוך וסביבה.

במסגרת פעילותה, יזמה הגברת הופנברג משלחת של כארבעים תעשיינים צרפתיים שהשתתפו בביקור האחרון של שר התעשייה הצרפתי בישראל וברשות הפלשתינאית בחודש אפריל האחרון. המשלחת קיימה מפגשים בישראל, בין השאר עם נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ומספר תעשיינים ישראליים בכירים וכן בבית לחם. במפגש השתתפו כמה עשרות תעשיינים צרפתיים בכירים מתחומים שונים.

שר התמ"ת בן אליעזר אמר היום כי ההצטרפות לארגון ה-OECD טומנת בחובה הזדמנות רבה לכלכלה הישראלית, אך גם חובה גדולה ביותר. "עלינו להוכיח את היכולת להתקדם בשלל המדדים, ובעיקר בהקטנת הפערים החברתיים והקטנת שיעור העוני".

בן אליעזר אמר במפגש כי הוא רואה בו אפשרות מצוינת להצליב ולהחליף מידע אודות תפקיד הכלכלה כמנוע צמיחה מרכזי ביחסי הסחר ישראל-צרפת ובקידום שלום במזה"ת. "כפי שאתם יודעים, היום הוזמנה ישראל באופן רשמי להצטרף לארגון מדינות ה- OECD יחד עם אסטוניה, סלובניה וצ'ילה. אין ספק שזהו מאורע היסטורי בעל חשיבות מכרעת לכלכלה הישראלית, הן בהיבט החברתי והן בהיבט הכלכלי. זוהי "תעודת הסמכה" לכלכלה הישראלית ככלכלה המבוססת על פתיחות, מניעת אפליה ושקיפות".

"במהלך תהליך ההצטרפות, נסקרו 18 תחומים שונים במדיניותה הכלכלית- חברתית של ישראל על מנת לבחון את התאמתה למדיניותן של מדינות ה-OECD. תהליך הצטרפות זה לכשעצמו, שימש כ"זרז" לקידום רפורמיות משמעותיות שונות בישראל ובעקבותיו הגבנו במהירות להמלצות הסקירה ויישמנו בהתאם את המלצותיה.

"לדוגמא, נפל בחלקי הכבוד לבצע מספר שינויים מהותיים במדיניותה של ישראל בתחום החברתי אשר הוכחו כהכרחיים במהלך בחינת ועדת ה-OECD לתעסוקה ומדיניות חברתית. אין לי ספק כי לחברות ב-OECD יש השפעה ארוכת טווח על הכלכלה הישראלית ועל קידום ההשקעות הזרות בישראל ביצירת סביבה עסקית ענפה ומצע נוח לעסקים עם ישראל.

"למרות המשבר החמור ב-2009, יחסי הסחר ישראל-צרפת גדלו באופן משמעותי והגיעו ל-2.4 מיליארד דולר אמריקני. הסקטורים המרכזיים בסחר ההדדי הם טכנולוגיות ההיי-טק, מינראלים, רכבים ומוצרים חקלאיים. קהיליית העסקים הצרפתית יכולה למצוא בישראל שותפים רבים לקידום חדשנות, מצע מפותח לפיתוח טכנולוגיות ההיי-טק והביו-טכנולוגיות חדשות לטיפול במים ואנרגיה אלטרנטיבית ותמיכה ממשלתית מאסיבית במימון מחקר ופיתוח.

לעומתם, קהיליית העסקים הישראלית יכולה למצוא בצרפת תעשיה חזקה עם מסורת של מצוינות, בסקטורים רבים כגון: מטוסים ותעשיית חלל, ייצור רכבים, פארמה, מוצרי צריכה ועוד. צרפת היא אחת משותפות הסחר הגדולות של ישראל באיחוד האירופי ויחסי ישראל-צרפת מבוססים על מסורת רבת שנים של רעות ואחווה. מה שהוביל ברבות השנים את השתיים לפתח פעילויות משותפות רבות בקרב המדינות דוברי הצרפתית בעולם".

מוקדם יותר ערך בן אליעזר מספר פגישות עם חברות ענק צרפתיות, ביניהן "פרנס טלקום" ו-"אלקטל לוסנט" בכדי להדק את קשרי המחקר והפיתוח שלהן עם חברות ישראליות.

מנכ"ל התמ"ת, שרון קדמי השתתף לראשונה בכינוס לא פורמלי של שרי סחר ממדינות ה-OECD. במפגש השתתף מנכ"ל ארגון הסחר העולמי (WTO), פאסקל לאמי, נציב הסחר של האיחוד האירופי וכן נציגי ברזיל, דרום אפריקה, הודו, ארגנטינה ואינדונזיה. מטרת המפגש היא לדון בדרכים לקידום סבב השיחות המולטילטראלי - "סבב דוחא".

זוהי הפעם הראשונה שישראל מוזמנת לדיון בענייני WTO בקבוצת מדינות מצומצמת שכזו, בזכות הצטרפותנו ל-OECD.