אפי פיתוח הפסידה 8.6 מיליון דולר ברבעון; לבייב: "אפי פיתוח נכנסת לשלב חדש ומבטיח בהיסטוריה שלה"

שיערוכי נכסים הסבו לחברה הפסד של 10 מיליון דולר, לעומת רווח-עתק של חצי מיליארד דולר ברבעון המקביל ■ ההתקדמות בקניון במוסקבה נמשכת: החברה חתמה על חוזי שכירות על 55% מהשטחים בקניון ■ הדו"חות מגלים: אפי פיתוח משלמת ריביות של 16% על הלוואות מבנקים

"אפי פיתוח נכנסת לשלב חדש ומבטיח בהיסטוריה שלה". כך מבטיח איש העסקים לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל, עם פרסום הדו"חות הכספיים של אפי פיתוח היום (ו') בלונדון. אפי פיתוח מרכזת את פעילות הנדל"ן של אפריקה ישראל ברוסיה. החברה סגרה את הרבעון הראשון בהפסד, ללא עליה בשווי הנכסים ועם תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת, אך בכירי החברה מדגישים ששוק הנדל"ן במוסקבה מתייצב.

בהיעדר רווחים משערוכי נכסים, אפי פיתוח דיווחה על הפסד של 8.6 מיליון דולר ברבעון הראשון, לעומת רווח של 416.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. לדברי החברה, ההפסד נבע בעיקר מהפסד של 7.5 מיליון דולר בגין יציאתה מפרויקט מלון Moscow City Hotel, בשל שינויי מט"ח ומקדמות שהיא שילמה מראש לקבלנים בפרויקט.

שערוכים בנכסי החברה הסבו לה הפסד של 10.5 מיליון דולר ברבעון הראשון, לאחר שברבעון המקביל אשתקד סעיף זה הניב לחברה רווח של 500 מיליון דולר. 7.5 מיליון דולר מהשערוכים הינו, כאמור, השפעה חשבונאית של מלון מוסקבה סיטי. שווי נכסי הנדל"ן להשקעה של החברה ירד בכ-3 מיליון דולר, בעיקר בשל ירידה בשווי ההוגן בפרויקט Kosinskaya.

"אין שינויים מהותיים בשווי נכסי החברה יחסית לסוף 2009", נכתב בדו"חות החברה, בהתבסס על הערכות השווי של חברת LaSalle. החברה מציינת בדו"חות כי "בתחילת השנה נמשכה ההתייצבות היחסית בשוק הנדל"ן במוסקבה". באותה נשימה היא מזהירה מפני ההשלכות של משבר החובות באירופה על עסקיה, מה שמכריח אותה לנקוט בגישה זהירה.

16% ריבית על הלוואות

אפי פיתוח רשמה גם תזרים מזומנים שלילי של 4.2 מיליון דולר מפעילות שוטפת, אמנם יש לציין כי מדובר בשיפור לעומת תזרים שלילי של 14.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בקופת החברה שכבו 135 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון, ירידה של 29% לעומת 188 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

נתון מעניין נוסף בדו"ח קשור לגובה הריביות שהחברה משלמת בגין הלוואות שלה מהבנקים. לחברה היו ברבעון הראשון הוצאות של 14.4 מיליון דולר בגין תשלומי ריבית, עלייה של 138% בהשוואה לרבעון המקביל. ומהן הריביות שמשלמת החברה? ובכן, החברה מספקת פירוט בנושא זה על חלק מההלוואות שנטלה ברובל, ומציינת ריבית של 14.25% בגין הלוואה מבנק VTB (הבנק השני בגודלו ברוסיה), אשר באפריל 2009 עלתה לרמה של 16%. גם הלוואה אחרת מאותו בנק ניתנה בריבית של 16%, אך היא נפרעה בתחילת מארס. יש לציין כי הריביות ברוסיה הינן גבוהות וריבית הבסיס של הבנק המרכזי עומדת על 8%.

התקדמות בקניון במוסקבה

אך באפי פיתוח מסתכלים קדימה, בעיקר לעבר פתיחת קניון רוסיה הגדול ברבעון האחרון של השנה. החברה מציינת בדו"חות כי היא חתמה כבר על חוזי שכירות ב"קניון מוסקבה", פרויקט הדגל שלה, בשיעור של כ-55% מהשטחים, עלייה לעומת כ-35% עליהם דיווחה ברבעון שעבר. היא מציינת כי בחודשים הקרובים ייחתמו חוזים להשכרת 16% נוספים מהשטחים. המנכ"ל אלכסנדר חלדי הביע אופטימיות מהתקדמות קניון רוסיה וציין את שמותיהם של חלק מהדיירים הגדולים בקניון, כגון רשתות "גאפ" ו"מרקס אנד ספנסר".

החברה ממשיכה בהפשרת הפרויקטים עליה דיווחה ברבעון הקודם ומוסרת כי העבודות נמשכות בשלב השלישי של קניון Ozerkovskaya ובשלב הראשון של פרויקט Paveletskaya.

"אנו ממשיכים לחוות ביקוש גובר בשוק הנדל"ן במוסקבה ומקדמים פרויקטים, בעוד שאנו אומדים בזהירות את השפעת משבר החובות באירופה", אמר בתגובה לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ויו"ר אפי פיתוח.

הכנסותיה של אפי פיתוח הסתכמו ב-18.5 מיליון דולר ברבעון הראשון (עלייה של 9% בהשוואה לרבעון המקביל), ולבייב מבטיח כי ההכנסות יגדלו עם פתיחתו של קניון רוסיה. לדבריו, "אנו מפנים משאבים גדולים לפרויקט הליבה שלנו - קניון רוסיה - כדי להשלימו, ולאחר מכן הוא יניב הכנסות מהותיות מדמי שכירות".