"הירידות החדות במאי יביאו לכך שיוני יתאפיין בתשואה גבוהה"

וול סטריט סגרה את חודש מאי עם ירידות חדות של כ-7.6% ■ רון אייכל ממיטב: "לא היינו מצמצמים את החשיפה לשוק המניות בשלב זה" ■ צפו בתרשים: כיצד נראו חודשי מאי בוול סטריט מאז 1984?

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב, מעריך כי השווקים מגזימים בהשלכות משבר החוב בספרד על כלכלת אירופה וההתאוששות העולמית, וקורא למשקיעים לא להתרחק משוקי המניות בחודש יוני. כך עולה מסקירה שהוציא אייכל היום (א') ללקוחותיו. הוא גם סבור שהאג"ח הממשלתיות של ספרד אטרקטיביות להשקעה.

"ספרד לא מתקרבת למצב שבו יהיה לה קשה לשלם את חובותיה", כותב אייכל. "על כן, כל ירידה במחיריהן של איגרות החוב מהווה הזדמנות להגביר את החשיפה לאיגרות החוב של המדינה, שהן להערכתנו עדיפות על אלו של גרמניה או צרפת".

סוכנות הדירוג הבינלאומית פיץ' חתכה בסוף השבוע את דירוג האג"ח המושלם של ספרד, בשל תוכנית הצנע שהשיקה הממשלה אשר אמורה להתמודד עם בעיית החובות מחד, אך לפגוע בהתאוששות הכלכלית במדינה מאידך. התוכנית כוללת קיצוצים תקציביים שיפחיתו את הגירעון ל-6% מהתמ"ג בשנת 2011 ול-3% בשנת 2012. זאתף לעומת גירעון של 11.2% מהתוצר אשתקד. הפרלמנט בספרד אישר בשבוע שעבר את תוכנית הצנע.

אייכל מתייחס גם בסקירתו לפתגם הידוע בוול סטריט, הגורס כי "במאי מוכרים את המניות ומתרחקים". אכן, בחודש מאי רשם מדד S&P 500 תשואה שלילית של 7.6%. אימרה זו השתרשה בשנות ה-80, תוך שהיא מתבססת על הנתון הבא: השקעה של 10 אלף דולר משנת 1950 עד אמצע שנות ה-80 (בחודשים מאי-אוקטובר) הסבה הפסד של 1,522 דולר. לעומת זאת, השקעה מנובמבר עד אפריל הניבה רווח של 88 אלף דולר, בין היתר בשל "ראלי סוף שנה" הידוע.

"דווקא מאז שפותחה אסטרטגיה זו, חודשי מאי השתפרו באופן משמעותי", כותב אייכל. "כך ניתן לראות בתרשים, כי בשנים 1984-2010 חודשי מאי הניבו תשואה יפה למדי, של 1.8% (S&P 500), שהיא במקום השני, אחרי דצמבר. לפי טכניקה זו יש להיות מחוץ לשוק המניות גם בחודש הבא, יוני. אף שהיא טכנית, באופן בסיסי אנו מאמינים באסטרטגיה זו. ואולם, השנה ישנה סבירות גבוהה כי ירידות השערים החדות של חודש מאי יביאו לכך שחודש יוני דווקא יתאפיין בתשואה גבוהה מאשר הממוצע ההיסטורי. על כן, בהתחשב בסימנים לרגיעה שצצו בשווקים בשבוע האחרון, לא היינו מצמצמים את החשיפה לשוק המניות בשלב זה".

מאי בוול סטריט
 מאי בוול סטריט

מקור: מיטב בית השקעות