שוהם: הפארק הארכיאולוגי נעלם - ובמקומו צץ מבנה ספורט

ההבטחה לפארק ארכיאולוגי בכניסה לשוהם התחלפה לפתע באישור להקמת מבנה ספורט סגור, במה שנראה כמנוגד לתב"ע ■ משרד הפנים ומבקר המדינה בודקים

לתושבי שכונת סחלבים בשוהם הובטח פארק ארכיאולוגי ירוק במרכז השכונה. אבל מי שמונע את התגשמות ההבטחות, לטענת התושבים, היא דווקא המועצה המקומית, שבשטח המתוכנן אישרה לעצמה להקים מרכז ספורט, לכאורה בניגוד לתב"ע.

דירות השכונה, בכניסה המזרחית לשוהם, שווקו בין השנים 2006 ו-2009 על ידי חברות הנדל"ן Four Seasons ופרשקובסקי. לדברי התושבים, הפרויקט שווק על ידי היזם והמועצה המקומית שוהם כשכונה ירוקה שבמרכזה פארק ארכיאולוגי.

התב"ע (תוכנית בניין עיר) המאושרת לשכונה, שפורסמה למתן תוקף ביולי 2006 בסמכות הוועדה המחוזית מחוז מרכז, מתייחסת לשכונה בת כ-284 יחידות דיור, מגרש לבית ספר ושטח לתכנון בעתיד. לפי התב"ע, אכן במרכז השכונה אמור להיות פארק ארכיאולוגי גדול. לצד אזורי המגורים של קוטג'ים דו-משפחתיים, בתים מדורגים ובתים משותפים של 4-5 קומות, קובעת התב"ע גם שטח ציבורי פתוח, המיועד לגינון, פיתוח נופי, גינות משחק שכונתיות וטיילת נופית. בשטח זה התב"ע לא מתירה בנייה, למעט קירות תומכים, מתקנים הנדסיים, פרגולות ומתקני משחק, מגרשי ספורט פתוחים ומתקני נופש, ספורט וחנייה.

הרחבת בית הספר

אלא שלתושבי השכונה התברר, כי באוגוסט 2009 אישרה הוועדה המקומית את בקשת המועצה המקומית להיתר לאולם ספורט עתידי לצד בית ספר על יסודי, ספריה ואודיטוריום, בעוד שבתב"ע בפירוש נאסר על בנייה בשטח הציבורי הפתוח. התב"ע, כאמור, מתירה מגרשי ספורט, אבל פתוחים, ולא אולם ספורט סגור כפי שנתבקש בבקשה להיתר.

לדברי התושבים, הם למדו על הכוונה להקים אולם ספורט בשטח הפתוח (שצ"פ) משיחה עם נציגי רשות העתיקות שהחלה בביצוע עבודות בשטח. במכתב שכתב עו"ד יוסי כץ, ממשרד כץ, משיח ושות' לראש המועצה, גיל לבנה, נטען כי "ההיתר עומד בסתירה להוראות התוכנית בכל הנוגע לשימושים ולבנייה המותרים בתחום השטח הציבורי הפתוח. שטח זה נועד לשמש גינה שכונתית ולא לשמש כחלק מהמבנים המשמשים את בית הספר. נראה כי הכללת 'השטח המסופח' בתחום בית הספר והקמת גדר בגובה 2 מטר, שתחצוץ בין יתרת השצ"פ לשטח בית הספר מדברת בעד עצמה ומלמדת על הכוונה האמיתית שעומדת מאחורי ההיתר - שינוי ייעודו של השטח, הלכה למעשה".

לטענת התושבים, הבינוי המתוכנן חותר תחת תכלית התב"ע, שביקשה לשמור על שטח ציבורי פתוח לרווחת תושבי השכונה ומכאן שלא היה בסמכותה של הוועדה המקומית לאשר את הבקשה ולהעניק היתר, כל עוד לא שונתה תב"ע.

התושבים פנו בנושא, בין היתר, למבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, לממונה על מחוז מרכז במשרד הפנים, שוקי אמרני, ולשר הפנים אלי ישי. "לכאורה נראה על פניו כי המועצה ניסתה להסתיר את המידע מהתושבים וניצלה את העובדה שהתושבים היו עסוקים בקניית דירה ומעבר לדירה החדשה", טוענים התושבים.

בנוסף נטען כי המועצה קיבלה אישור להקמת מגרש הספורט על שטח האתר עוד לפני שרשות העתיקות סיימה עבודתה ולכאורה העמידה הרשות בפני עובדה מוגמרת.

במשרד הפנים מסרו בתגובה כי "מיד עם קבלת הפנייה הורה הממונה על המחוז לברר את הנושא עם המועצה המקומית. ב-2.5 התבקש ראש המועצה להתייחס לפניית התושבים. לאור תגובת המועצה שהתקבלה במחוז מרכז ב-12.5 הסתבר שנדרש לברר סוגיות נוספות עם המועצה המקומית שוהם ופנייה מפורטת על כך נשלחה לראש המועצה ב-25.5, בה התבקשה המועצה להשיב בדחיפות. עם קבלת התייחסות המועצה ובדיקת המידע והנתונים, ישקול המחוז המשך טיפול. מדובר בשטח ציבורי פתוח במרכז שכונת מגורים - עובדה המחייבת בדיקה מעמיקה ומפורטת וכך נעשה בימים אלה במחוז מרכז במשרד הפנים. יש לציין שהפנייה עניינה מתן היתרי בנייה - נושא שנמצא בסמכות ואחריות הוועדה המקומית שוהם".

המבקר מטפל

מבקר המדינה מסר כי "נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה אכן מטפלת בנושא, בעקבות כמה תלונות".

ממועצת שוהם נמסר: "המועצה מתנהלת בהתאם לחוק ולכללי מינהל תקין. תכנית הבינוי תואמת הייעודים התקפים בתב"ע והוצאה בסמכות הוועדה המקומית. על אף שמדובר בתכנית בינוי, שאין חובה חוקית לפרסמה להתנגדויות, החליטה המועצה, כחלק ממדיניות שקיפות, לפרסמה בעיתונות המקומית, באתר המועצה ועל גבי לוח המודעות של אגף ההנדסה ולא התקבלו כל התנגדויות.

"השצ"פ הגדול בלב השכונה נותר בעינו והוא ישמש, ככל שצ"פ אחר בישוב, לשטחים מגוננים, מתקני ספורט ומשחקים, לרווחת תושבי וילדי השכונה, ולרווחת תלמידי ביה"ס".