סגן הרמטכ"ל בני גנץ: "במלחמת לבנון השלישית ננצח; כשנוציא את הסוסים מהאורווה, יכאב מאוד ללבנון"

"דיפנס ניוז" חושף - האסטרטגיה של צה"ל במלחמה הבאה עם חיזבאללה, שתורגלה ב"עופרת יצוקה": מצור ימי טוטאלי, הפצצות כבישים, תפיסת אדמות מעבר לליטאני ומתקפה על מצבורי נשק ■ גנץ: "הלבנונים מחזיקים פיל בחנות החרסינה שלהם, אל תאשימו אותנו במה שהוא עושה"

"דיפנס ניוז" חושף את אסטרטגיית צה"ל למלחמה הבאה עם חיזבאללה, אסטרטגיה שלוטשה מאז המלחמה הקודמת ב-2006, ושתורגלה, עד לפרטיה הקטנים ביותר, במבצע "עופרת יצוקה". המלחמה העתידית עם האויב מצפון תכלול מתקפה כוללנית על מצבורי הנשק של חיזבאללה, מרכזי פיקוד, נכסים מסחריים ומאחזים בכל רחבי לבנון.

בידיעה בלעדית מדווחת הכתבת ברברה אופאל-רום כי במלחמה הזו תתקוף ישראל גם תשתיות לאומיות בלבנון, תטיל מצור ימי טוטלי על המדינה ותפציץ גשרים, כבישים ונתיבי הברחה אחרים לאורך הגבול עם סוריה. במקביל, יבצעו כוחות יבשה מסע ברוטלי לתפיסת אדמות הרחק מעבר לנהר הליטאני, המטרה המיוחלת שאליה לא הגיעו כוחות צה"ל במלחמה הקודמת.

נוסף לכך, תבחן ישראל ליישם נגד חיזבאללה את טקטיקת הסיכולים הממוקדים, שעד עתה ננקטת רק נגד חאמס ברצועת עזה. "במקביל לכל דבר אחר, אנו מדברים גם על אנשים, מנהיגים, פוליטיים או צבאיים; גם דבר זה יוסיף להרתעה", אמר לדיפנס ניוז קצין בכיר בצה"ל.

גורמים רשמיים בישראל אומרים, כי אינם רוצים ליזום סבב מלחמתי חדש בצפון, אך, לדבריהם, העובדה שחיזבאללה הוא שותף חשוב בממשלת לבנון נותנת לישראל יד חופשית יותר ליישום תכניות המלחמה שלה. לאחר הכל, הזרוע הפוליטית של הארגון מחזיקה בכשליש מהמושבים בפרלמנט.

בתשובה לשאלה האם ישראל מאמצת גרסה מעודכנת של טקטיקת "בעל הבית השתגע", שהשיק בראשונה הרמטכ"ל לשעבר, דן חלוץ, אמר קצין במטכ"ל: "בשכונה הזו אתה צריך להתנהג באופן בלתי צפוי, אפילו באופן בומבסטי, אך גם באופן מבוקר שיאפשר לך להפסיק לרגע, לשפוט בעצמך אם אתה משיג את התוצאות הרצויות, ולשנות מהלך, אם נחוץ".

"לא היינו צריכים לכבוש את עזה, אך היינו צריכים להפגין תצוגת-על של העוצמה הצבאית שלנו, שהראתה (לפלסטינים) שיש לנו יכולת לכבוש, אם נרצה". לדבריו, זה יהיה המצב בזירה עתידית בלבנון.

מלחמת לבנון השלישית

לדברי מקורות צבאיים וביטחוניים ישראלים, שמצוטטים בדיפנס ניוז, במלחמה הבאה בלבנון יוזנקו לזירה הרבה יותר משלוש חטיבות, כפי שהכתיב התכנון הראשוני למלחמה הקודמת שם, ויופעלו הרבה יותר מ-10% מיכולותיו של חיל האוויר, כפי שקרה בסיבוב הקודם.

הכתבת מציינת שאפילו המפקדים הצנועים ביותר בצה"ל החלו להשתמש עתה במילים כמו שינוי חוקי המשחק, הכרעה, אפילו ניצחון, כדי לתאר את תוצאות מלחמת לבנון השלישית, וזאת בניגוד לביצועים הפגומים ולתוצאות המשתמעות לשתי פנים של המלחמה הקודמת.

"נעשה שימוש מלא בכל היתרונות המיוחדים שלנו, וצריך להבין שע"י סיגול היכולות שלנו לשימוש הבלתי סדיר שעושה האויב בכלי מלחמה קונבנציונליים... אנו יכולים לדחוף לניצחון", אמר האלוף בנימין גנץ, סגן הרמטכ"ל, בראיון לדיפנס ניוז.

בהדגישו שישראל רק מתכוננת למלחמה הבאה, לא מתכננת אותה, אמר גנץ: "כאשר נשיג מצב של הכרעה, שבו חיילינו יוסיפו לנצח והחיילים שלהם יוסיפו להפסיד, שום דבר (למעט הפסקת אש) לא יוכל לבלום אותנו".

גנץ מזהיר שייתכן שיידרשו סבבי מלחמה אינטנסיביים חוזרים ונשנים כדי לעקור את חיזבאללה מהצפון. לדבריו, המטרה היא להאריך את תקופות השקט היחסי בין כל סיבוב. "ישראל לא תוכל להתקיים עם תקופות מתמשכות של מלחמה", אמר האלוף. "לכן, אנו צריכים לצמצם את משך סבבי המלחמה לרמות סבירות, בדומה לדרך שבה הצלחנו להוריד את כמות הטרור בישראל בעקבות פעולת צה"ל בגדה המערבית ב-2002. באופן כזה, אנו מאפשרים לעם בישראל לחיות בצורה סבירה תחת מצב חירום מתמשך עד שאנו מתקנים את המצב, ואז אנו חוזרים למשבצת ההתחלה".

"אני מטיל ספק בכך שיהיה שלום לאחר מכן, אבל לפחות נוכל להאריך את הזמן בין המלחמות, באמצעות שחיקה אסטרטגית של האויב", הוסיף גנץ. "יהיה סבב מלחמה ואחריו עוד אחד וכל סבב כזה ימיט תצאות קשות יותר על האויב מקודמו. זה, בסופו של דבר, יוצר הרתעה אדירה".

באזהרה בוטה ללבנון אמר האלוף: "ישראל צריכה לשמור את כל הסוסים שלה באורווה זמן רב ככל האפשר, מפני שכאשר נוציא אותם, זה יכאב (ללבנונים). זה יהיה קשה, זה יהיה מכוער, ומדינת לבנון צריכה להבין זאת. הלבנונים מחזיקים פיל בחנות החרסינה שלהם, וכאשר החרסינה תתחיל להישבר, אל תבואו להאשים אותנו במה שהפיל הזה עושה".

"... כאשר המלחמה תגיע לשטח האויב, ואנו נגיע למה שאני מכנה מצב הכרעה, אי אפשר יהיה לעצור אותנו; ואדי פה, שלושה כפרים שם, עד שממשלתנו תסכים להפסקת אש ואנו ניסוג באופן מסודר ומתודי", אמר גנץ.

שאלה: ומה בדבר יותר מ-40 אלף הטילים והרקטות שמכוונים לשטחה של ישראל? אפילו אם צה"ל יגיע למצב של הכרעה, איך יהיה אפשר להכריז על ניצחון אם הצד האחר מוסיף לשגר טילים? גנץ: "האם נוכל ליירט כל קטיושה? לא. האם נוכל להפסיק את הנרטיב שייצור נסראללה? לא. אבל, במציאות, כאשר נפגע באופן רציני ביכולת השיגור של האויב, וכאשר ההישגים שלנו על הקרקע יהיו ברורים, והצד האחר יתחנן להפסקת אש, לא יהיה ספק מי המנצח ומי המנוצח".