לחץ בנציגות השופטים: יוזמים "משוב עורכי דין" נגדי

‎היוזמה החדשה ככל הנראה אינה ישימה ■ ההצבעה הטלפונית של 17 חברי הוועד המרכזי בלשכת עורכי הדין על החזרת "משוב השופטים" נדחתה ליום ראשון הקרוב

נציגות השופטים זועמת על הכוונה בלשכת עורכי הדין לחדש את "משוב השופטים", שבוטל לפני כ-3 שנים.

בימים האחרונים התקיימו דיונים בין שופטים בכירים - לרבות נשיאי בתי משפט שונים - לבין עצמם, בעקבות חשיפת "גלובס" בדבר ההצעה שעלתה בלשכת עורכי הדין לחדש את "משוב השופטים", בתגובה לנוהל שפרסמה נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, האוסר על דחיית דיונים בהסכמה.

ביום ראשון הקרוב יצביעו חברי הוועד המרכזי של הלשכה על ההצעה, ולפיה אם לא יבוטל הנוהל של ביניש בתוך 60 יום - תחדש הלשכה את המשוב.

ל"גלובס" נודע כי הפרסומים האחרונים בדבר היוזמה לקיים מחדש את משוב השופטים הועברו בימים האחרונים במייל הפנימי לכלל השופטים.

הדיווחים על היוזמה לחידוש המשוב - שהועלתה בוועד המרכזי בלשכה על-ידי עו"ד אפרים נוה ונתמכת על-ידי יו"ר ועד מחוז תל-אביב, עו"ד דורון ברזילי - עוררו זעם וחשש בקרב השופטים. אלה חוששים בין היתר מחימום גיזרה מחודש ביחסים שבין השופטים לבין הלשכה. בתקופת קיומו של המשוב הטילו השופטים "חרם" על הלשכה ונמנעו מלהשתתף באירועים שערכה, כולל הכנס השנתי באילת.

בין ההצעות שהעלו חברים בנציגות השופטים, אם אכן תחליט הלשכה לחדש את המשוב, עלתה הצעה שהשופטים ייזמו משוב משלהם - "משוב עורכי דין", שבו ידרגו הם עצמם את עורכי הדין, לפי אותם פרמטרים שהיו נהוגים לדירוג השופטים במשוב שנערך בעבר.

ואולם, הצעה זו ככל הנראה אינה ישימה ואיננה זוכה לפי שעה להתייחסות רצינית בקרב השופטים.

מנציגות השופטים לא התקבלה תגובה. יו"ר הנציגות, השופטת ורדה אלשיך, שוהה בחו"ל. גורמים המקורבים לאלשיך הביעו עמדות חריפות ביחס לאפשרות שהמשוב יחודש, וגורמים בנציגות מקיימים מגעים בנושא עם גורמים שונים בלשכה.

מקור הכעס: הנוהל של ביניש

מקור אחר לכעס מצד שופטים רבים, לרבות שופטים בכירים ונשיאים, הוא נוהל איסור דחיית הדיונים של נשיאת העליון ביניש - אותו נוהל שהחל את המחלוקת הנוכחית בין השופטים לעורכי הדין.

לדעת שופטים רבים, הנוהל נוסח באופן קשוח מדי, והוא גורם להרעה משמעותית בתנאי עבודתם היומיומיים של עורכי הדין הליטיגטורים, המופיעים תדיר בבתי המשפט.

יתרה מכך, הנוהל גובש באופן חד-צדדי מבלי לשתף את לשכת עורכי הדין, וגלומה בו הצהרה שעורכי הדין אינם מוכנים לקבלה - כאילו הם עצמם אחראים לסחבת בבתי המשפט, ולא השופטים עצמם.

בד-בבד החליט ראש לשכת עורכי הדין יורי גיא-רון, השוהה עדיין בכנס הלשכה באילת, לדחות ליום ראשון הקרוב את ההצבעה הטלפונית בין 17 חברי הוועד המרכזי באשר להחזרת המשוב, שתוכננה להיום (ד').

במכתבו לחברי הוועד המרכזי אישר גיא-רון כי ההצעה לחדש את המשוב קשורה לדיון ולהצבעה שקוימה בלשכה בנושא נוהל איסור דחיית הדיונים.

"עומדת להצבעה הצעתו של עו"ד אפרים נוה לחדש את משוב השופטים בתוך 60 ימים, אלא אם עד אז תושג הסכמה לשביעות-רצון הלשכה באשר לנוהל דחיית דיונים", כתב גיא-רון. "יודגש כי להתייחסות לנושא המשוב עתה יש משמעות גם בנוגע לדיון עתידי אפשרי בנושא".

"רוב מוחץ בעד חידוש המשוב"

לאחר שגיא-רון הודיע על קיום ההצבעה הטלפונית בין חברי הוועד בנושא המשוב, פנה אליו יו"ר ועד מחוז תל-אביב, עו"ד ברזילי, בדרישה להביא בפני חברי הוועד את עמדתם של עורכי הדין במחוז תל-אביב והמרכז בשאלת המשוב.

כפי שנחשף ב"גלובס", ביום ראשון החל ועד המחוז בקיום סקר אינטרנטי בין 29 אלף עורכי הדין במחוז - שני שלישים מכלל עורכי הדין בלשכה - בנוגע לאפשרות חידוש המשוב.

על-פי התוצאות עד עתה, למעלה מ-90% מעורכי הדין במחוז תומכים בלא סייג בהחזרת משוב השופטים - 2,800 הצביעו בעד חידושו, לעומת 250 בלבד שהתנגדו.

"אלפי עורכי דין שנטלו חלק בסקר זה הצביעו ברוב מוחץ בעד חידושו", כתב ברזילי לגיא-רון. "מובן כי המחוז תומך בחידוש המשוב בשינויים המתבקשים, יש להתאימו תוך כדי בחינה מדוקדקת ומידתית של כלל הפרמטרים".

אם יצביע הוועד המרכזי נגד ההצעה לחדש את המשוב הארצי - מתכננים בוועד המחוז לקיים את משוב השופטים בין עורכי הדין של מחוז תל-אביב בלבד, ואולם השופטים חוששים גם מאפשרות כזו, שכן היא כוללת כאמור את רוב עורכי הדין בישראל.