ככה באמת עושים כסף מנפט

מי צריך להתאמץ ולשאוב גז ממעמקי הים, אם אפשר להרוויח רק מפרסום הערכות ותחזיות?

מי שנוהגים לפתוח עיתון רק פעם אחת ביום, נתקלו השבוע, מדי בוקר בכותרות והערכות שהתייחסו לתוצאות הסקר הסייסמי שערכה חברת נובל אנרג'י בארץ לפני חצי שנה, ושפורסמו רק הבוקר. כלי התקשורת לא הורידו השבוע את הנושא מסדר היום שלהן, וכך הפכה לפתע שותפות רציו, אשר הסקר הסייסמי נערך בשטחי הרישיון שלה, לכוכבת התורנית של שוק ההון.

הערכות שונות שהתפרסמו השבוע והביעו אופטימיות לגבי הממצאים, הזניקו את ערך השותפות בעשרות אחוזים עוד בטרם נמסר מידע רשמי מנובל, ודי היה בספקולציה אחת בסוף יום המסחר של אתמול, יום רביעי, כדי להפיל את השותפות ב-21%. בהיעדר מידע ממשי, נאלצו המשקיעים לסחור על-פי השמועות וכותרות.

מקרה דומה, אך שונה, התרחש השבוע במהלך מבחני ההפקה שאותם מבצעת שותפות גבעות בקידוח "מגד 5". גבעות, מאז תחילת מבחני ההפקה בשבוע שעבר, דואגת לייצר בעצמה הודעות וכותרות מדי יום, ומעדכנת את המשקיעים בכל התקדמות קטנה, כאשר בינתיים מדובר בעיקר במידע שולי שלא נותן אינדיקציה להיקף מאגר הנפט, לקצב ההפקה מהקידוח והאם מדובר בתגלית מסחרית.

מתחילת מבחני ההפקה עלה השווי של שותפות גבעות בכ-38%, ללא דיווחים מהותיים. כך, לדוגמה, תיעדה אתמול גבעות את מכירת הנפט הראשונה שלה, בה מכרה כ-250 חביות נפט לבז"ן, אשר יניבו לה, כנראה, הכנסות של כמה עשרות אלפי שקלים ממכירה זו.

מה שהיה חשוב יותר, הוא לפרסם את המכירה - דבר שעזר להצית מחדש את חלומות ההתעשרות של המשקיעים, שהעלו את השותפות ב-7.8%- תוספת של 37 מיליון שקל לשווייה. הרבה יותר משתלם למכור תמונות, מאשר להפיק נפט.