היכן ינפשו הישראלים הקיץ במקום בטורקיה - וכמה זה יעלה?

היכן ינפשו 300 אלף ישראלים שביקרו בטורקיה ב-2009? בעיקר ביעדים באגן הים התיכון כמו רודוס וקפריסין ■ מבדיקת "גלובס" עולה כי המחירים לחבילות של הרגע האחרון ביעדים אלה התייקרו - לעתים בשיעור של 30%

אם בשעות הראשונות שאחרי אירועי המשט היתה תחושת חוסר ודאות, הרי משחלפה יממה ופורסמה אזהרת המסע החמורה של המטה ללוחמה בטרור, הודיעו סיטונאי התיירות לטורקיה על עצירה כוללת של תנועת התיירות לשם, ועל השבתם לארץ של התיירים הישראלים.

תיירים ששהו בטיול ג'יפים בהרי הטאורוס סיפרו כי כבר ביום שני הופסק הטיול, והם הועברו למלון בקמר והתבקשו שלא לצאת מתחומי המלון ולהמתין לטיסה חזרה לארץ.

כידוע, טורקיה היתה אחד מיעדי החופשה המועדפים על הישראלים, והשוק גלגל כ-200 מיליון בשנה. רוב הכספים האלה עברו ישירות לכיסי הטורקים, שכן עקב מגבלות ביטחון לא פועלות חברות תעופה ישראליות בקווים לטורקיה, והטיסות מתבצעות במטוסי חברות התעופה הטורקיות.

על-פי נתוני רשות שדות התעופה, בשנת 2008 יצאו כ-530 אלף ישראלים לאנטליה, ונהנו ממנעמי החיים במועדוני הכול כלול. מבצע עופרת יצוקה שהוביל למשבר מדיני עם טורקיה גרם לירידה במספר הנוסעים, שעמד בשנת 2009 על כ-300,000.

הקלאבים הטורקיים, המציעים חדרים מרווחים, בריכות שחייה, חופי ים וארוחות סביב השעון תמורת כמה מאות בודדות דולרים לאדם, הפכו שם דבר בקרב התיירים הישראלים, שימירו את חופשותיהם ליעדים חלופיים, בעיקר באגן הים התיכון.

עם ההודעה על עצירת הטיסות לטורקיה הודיעו סיטונאי התיירות כי ישיבו את כספם של הצרכנים שהזמינו חופשות בטורקיה, ולחילופין יאפשרו להסב את החופשה ליעד אחד בתוספת הפרש המחיר, ללא דמי ביטול.

חשוב לזכור כי משבר המשט אירע ב-1 ביוני, התאריך ה"קדוש" של העוסקים בתחום התיירות, שכן בתאריך זה מתחילות לזרום ההזמנות לקראת הקיץ. אלא שהשינוי בתמונת המצב הביא לכך שחברות המוכרות יעדים חלופיים לטורקיה דיווחו בימים האחרונים על עלייה משמעותית בהזמנות.

לדברי דודו מחלב, המשנה למנכ"ל ארקיע, במהלך ימי השבוע היתה במוקדי השירות הטלפוני של החברה עלייה של כ-20% בכמות המתעניינים והמזמינים. "השבוע הרגשנו במוקד תנועה כמו במהלך חודש יולי, הנחשב לחודש החזק ביותר בהזמנות. לאור ההתעניינות הגדולה ביעדים כמו רודוס, קוס וקפריסין תגברנו את לוח הטיסות, והחלטנו להקדים קמפיין שיווקי במחירים אטרקטיביים שתוכנן לצאת בעוד כשבועיים כדי לעורר את השוק".

מחירי החופשות ביעדים באגן הים התיכון היו מלכתחילה גבוהים ממחירי הנופש בטורקיה, ומרבית המלונות ביעדים אלה אינם פועלים במתכונת הכול כלול ומציעים אירוח על בסיס חצי פנסיון בלבד.

מי שיבקש להזמין נופש ליעדים אלה בשבוע-שבועיים הקרובים ימצא כי מחירי חבילות אלה התייקרו בכמה עשרות עד מאות דולרים לאדם בממוצע בהשוואה למחירי טרום משבר המשט.

גורמים בענף העריכו כי חבילות נופש ליעדי אגן הים תיכון בשבועות הקרובים התייקרו עקב הביקושים ב-5%-10% בממוצע, וכי לקראת יולי-אוגוסט ייתכן כי המחירים יעלו בשיעורים גבוהים יותר.

משיטוט באתרי האינטרנט של החברות ניתן לראות כי כבר היום מי שיבקש להזמין חבילות נופש ליעדי הקיץ החדשים, ימצא אותן יקרות בכ-10% מהמחירים שהוצעו לפני שבוע או שבועיים. כך לדוגמה, חופשה משפחתית בקוס, שהוצעה למשפחה בכ-1,200 דולר ל-3 לילות במלון בדרגת תייירות, תעלה היום כ-1,350 דולר.

ההשפעה הגדולה יותר במחירים היא על חופשות בטווח הקצר. מנתונים של חברת איסתא עולה כי חבילה לרודוס ל-4 לילות ליציאה ביום ראשון הקרוב, שנמכרה בתחילת השבוע ב-333 דולר לאדם, נמכרה אתמול (ד') ב-440 דולר.

חבילת נופש לכרתים באותם תאריכים נמכרה ב-450 דולר בתחילת השבוע, ולקראת סופו הוצעה ב-470 דולר. חבילת נופש לוורנה בבולגריה, 4 לילות במלון 5 כוכבים ליציאה ב-6 ביוני, שנמכרה בתחילת השבוע ב-333 דולר, התייקרה ביותר מ-100 דולר ונמכרת ב-440 דולר.

בחברות התיירות טוענים כי לא מדובר בהתייקרות אלא בעצירת מבצעי מכירה של הדקה ה-90. גורם בענף הסביר כי החברות מנהלות הערכת מצב יומיומית, ובהתאם להיצע שלהם מחליטות מתי להוריד את המחירים: "הסיטונאים רוכשים מהמלונות ומחברות התעופה בנק חדרים ומושבים בהתחייבות מראש, ומשלמים עליהם סכומי כסף ניכרים בתחילת כל עונה. כשמתקרב המועד ונשארים לסיטונאי מקומות פנויים, הוא מעדיף למכור אותם במחיר נמוך יותר ובלבד שלא להפסיד, וזו הסיבה לירידת המחירים ברגע האחרון. ברגע שיש ביקושים לסיטונאי אין כל אינטרס להוריד את המחירים למחירי הדקה ה-90, ולכן הוא מוכר את החבילות במחיר שהתכוון מלכתחילה".

בשוק מסרבים להתחייב מה תהיה רמת המחירים לחלופות טורקיה במהלך הקיץ. "הכול תלוי בהתפתחויות", מסביר אותו בכיר, "יש כאן מצב מאוד פשוט של היצע וביקוש. ברגע שכמה מאות ישראלים שתכננו להגיע לחופשה בטורקיה יבטלו את תוכניותיהם, והיעד הזה יימחק - ברור שייווצר ואקום של ביקושים ביעדים אחרים, ולסיטונאים לא תהיה שום סיבה להוזיל את המחירים, אולם אנחנו מאמינים שאלה יהיו זהים למחירים של השנה שעברה".

התעוררות בתיירות-פנים

מי שעוד ירוויח מהמצב הם התיירנים הישראלים, שייתכן וייהנו מעלייה בביקושים לחופשות בישראל. בתחילת השבוע טענו גורמים בענף כי מלונאי אילת מיהרו להעלות את מחירי הלינה לחודשים יולי-אוגוסט, אולם אלה מצידם טוענים כי בכל שנה נרשמת עליית מחירים בחודשים אלה, ואין לה כל קשר למצב.

לדברי יו"ר התאחדות בתי המלון באילת, שבתאי ישי, מתחילת השבוע מדווחים במלונות באילת על עלייה בהזמנות. "יש יותר תנועה, אבל בהתחשב בעובדה שמדי קיץ נרשמת באילת תפוסה של 80%-90%, אני לא רואה בינתיים שינוי משמעותי. מכיוון שמדובר על ביקושים יפים, גם השנה את המחירים הטובים יקבלו מי שיקדימו להזמין, וככל שייוותרו פחות חדרים - מחיריהם יעלו".

גם ביתר חלקי הארץ צופים המלונאים כי מספר ההזמנות המוקדמות יעלה. לדברי ראובן אלקס, מנכ"ל רשת מלונות רימונים, בימים האחרונים נרשמה עלייה משמעותית בהזמנות לקיץ. "מה שקרה עם טורקיה שינה לדעתי את דפוסי ההזמנה, אנשים מבינים שהנופשים יתנקזו ליעד אחת פחות ולכן ממהרים להזמין, ולא מחכים כמו בשנים קודמות לתחילת יולי. אנחנו לא מתכוונים להעלות את המחירים, אבל בהחלט צופים תפוסות יפות מאלה של השנה שעברה".

טורקיה אינה עונה

בתחילת הרבעון הראשון של 2010 דווקא נרשמה מגמת התעוררות ביציאה לטורקיה. לשכת התיירות הטורקית דיווחה כי בינואר-אפריל 2010 היתה עלייה של 17.6% בתנועת הישראלים לטורקיה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מדובר ביותר מ-54 אלף ישראלים שהגיעו למדינה בין ינואר לאפריל, לעומת כ-46 אלף בחודשים אלה בשנה שעברה.

לשכת התיירות הטורקית, שביקשה לעודד את חזרתם של הישראלים לטורקיה, שכרה את שירותי משרד יחסי הציבור של רני רהב ויצאה בקמפיין פירסום באינטרנט, אלא שהחל מיום שני הקמפיין הוקפא, וניסיונות לשוחח באמצעות המשרד של רני רהב עם מישהו מאנשי לשכת התיירות הטורקית עלו בתוהו. "אנחנו לא צד לעניין", הבהירו שם.

גם ניסיונות להבין מצד תיירנים בטורקיה את תחושותיהם אחרי ההודעה על ביטול הטיסות ליעד בשבועות הקרובים, וההכרה בכך שהקיץ הקרוב יהיה קרוב לוודאי נטול תיירים ישראלים, לא צלח. מנהלי בתי-מלון עמם ניסה "גלובס" ליצור קשר לא הסכימו לקבל את שיחת הטלפון מעיתונאי ישראלי. גורמי תיירות אליהם הופנינו על-ידי סיטונאים ישראליים המקיימים עימם קשרי עבודה התחמקו גם הם באלגנטיות משיחה.

הגורם התיירותי היחיד, שלפחות על-פי דיווחיו לא מרגיש נכון להיום פגיעה מהמשבר בין המדינות, הוא חברת התעופה "טורקיש איירליינס", המפעילה מדי שבוע 25 טיסות בקו תל-אביב-איסנטבול. חשוב לציין כי מרבית הטסים בקו ממשיכים באמצעות החברה מאיסנטבול ליעדים אחרים בעולם, אולם חלק מהנוסעים הם אנשי עסקים המקיימים עסקים באיסטנבול ובערים אחרות במדינה.

אמנם ביום שני השבוע דווח כי 5 נוסעים ביקשו לרדת מהמטוס שעמד להמריא מנתב"ג, אולם לדברי מוריס קנט, מנהל השיווק של טורקיש איירליינס בישראל, עד כה נרשמו אחוזי ביטול בודדים מקרב הנוסעים.

"היו כמה עשרות אנשי עסקים שביקשו לדחות את הטיסה שלהם במספר שבועות, ומלבד אלה כמות הביטולים זניחה לחלוטין. אנחנו חברה מסחרית, ואין לנו קשר פוליטי. אנחנו חושבים שאחרי שהכול יירגע, אנשים יבינו את זה ויחזרו לתיירות בטורקיה, כיוון שבסוף תמיד הכיס מדבר".

בודפשט

- פרטים: יציאה 3/6, 3 לילות במלון 3 כוכבים (Polus) על בסיס ארוחת בוקר

- מחיר לפני המשט: 330 דולר

- מחיר אחרי המשט: 380 דולר

כרתים

- פרטים: יציאה 6/6,4 לילות במלון 5 כוכבים (Minos Imperial) על בסיס חצי פנסיון

- מחיר לפני המשט: 450 דולר

- מחיר אחרי המשט: 470 דולר

פראג

- פרטים: יציאה 6/6, 3 לילות במלון 3 כוכבים על בסיס ארוחת בוקר

- מחיר לפני המשט: 420 דולר

- מחיר אחרי המשט: 480 דולר

רודוס

- פרטים: יציאה 6/6, 4 לילות במלון 5 כוכבים (Ixian Grand) על בסיס חצי פנסיון

- מחיר לפני המשט: 333 דולר

- מחיר אחרי המשט: 440 דולר

בורגס

- פרטים: יציאה 6/6, 4 לילות במלון 4 כוכבים (Hrizantema) על בסיס חצי פנסיון

- מחיר לפני המשט: 300 דולר

- מחיר אחרי המשט: 370 דולר

ורנה

- פרטים: יציאה 6/6, 4 לילות במלון 5 כוכבים (International) על בסיס חצי פנסיון

- מחיר לפני המשט: 333 דולר

- מחיר אחרי המשט: 480 דולר