בכיר בממשל אובמה: דרושה גישה ישראלית חדשה לעזה

"התקרית היא הזדמנות לדחוף להידברות מוגברת עם הרשות הפלסטינית ומדיניות פחות נוקשה כלפי עזה" ■ "אפילו נתניהו מבין זאת"

ממשל אובמה סבור שאי אפשר להצדיק את המצור הישראלי על רצועת עזה. הממשל מתכנן לדחוף לגיבוש גישה חדשה, שתבטיח את ביטחונה של ישראל ובה בעת תאפשר להגדיל את משלוחי האספקה האזרחית לרצועה. כך אומרים פקידים בכירים בממשל.

הפקידים, שמצוטטים היום (ה') בניו יורק טיימס, אמרו, כי תקרית המשט והביקורת הגלובלית שהיא חוללה יצרו הזדמנות חדשה לדחוף את ישראל להידברות מוגברת עם הרשות הפלסטינית ולמדיניות פחות נוקשה כלפי עזה.

"אין שום ספק בכך שאנו זקוקים לגישה חדשה כלפי עזה", אמר פקיד שביקש לא לנקוב בשמו. הוא הסביר, שבקשתו לאנונימיות נובעת מהעובדה שגיבוש המפנה במדיניות האמריקנית נמצא עדיין בשלבים מוקדמים. העיתון מציין, שדברי הפקיד משקפים הסכמה רחבה בדרגים העליונים של ממשל אובמה.

לדברי הפקידים, אפילו רה"מ, בנימין נתניהו, מבין עתה שיש צורך בגישה חדשה. לא ברור אם הם דיברו לפני או אחרי נאומו של נתניהו, אתמול, שבו אמר שבלעדי המצור, נמל עזה ייהפך לנמל איראני. הטיימס מציין, שבמקרים רבים לא התקפל רה"מ נוכח הלחץ האמריקני. כך, למשל, דרשה וושינגטון הקפאה מוחלטת של התחלות בניה בהתנחלויות, אך נתניהו הסכים להקפאה במשך עשרה חודשים בלבד.

העיתון יודע לספר, כי ישראל תעמוד על כך שבכל גישה חדשה כלפי עזה ישולבו שלושה מרכיבים: ביטחונה של ישראל; הצורך למנוע מצב שבו חמאס יפיק תועלת כלשהי מהשינויים; ושחרורו של גלעד שליט.

משרד החוץ האמריקני מסר אתמול, כי ממשל אובמה הזהיר את ישראל פעמים לפני תקרית המשט לנהוג "באיפוק ובזהירות".

בתשובה לשאלה של וושינגטון פוסט, אמר דובר הסטייט דיפרטמנט: "העלינו את נושא המשט במגעים עם ישראל בערוצים רבים. הדגשנו את הצורך לנהוג בזהירות ובאיפוק בהתחשב בכך שהיתה ציפיה לנוכחות של אזרחים, לרבות אמריקנים, במשט".