לקראת חוק האריזות: להסתכל על הקנקן ולא רק במה שיש בו

עד שחוק האריזות יחייב את החברות לשאת באחריות לפסולת שהן מייצרות - "גלובס" בודק אילו חברות ישראליות ובינלאומית מקטינות את האריזות, מייצרות אותן מחומרים אקולוגיים ומתגמלות את הלקוחות שממחזרים אותן

המודעות הירוקה והסביבתית הובילה להעלאת קרנם של מוצרים המיוצרים על טהרת פגיעה מינימאלית בסביבה, מוצרים מחומרים ממוחזרים, סחר הוגן ועוד, אבל מה עם האריזות? אלה זוכות לפחות תשומת לב, למרות הנזק הסביבתי העצום שהן גורמות. הצרכן של היום קונה יותר - כך למשל מוצרי חשמל קטנים ששבקו חיים ועל-פני תיקונם פשוט וזול יותר להשליכם ולקנות חדש, צעצועים שעלותם שקלים בודדים ועוד. האפקט של כל קנייה מתבטא גם בהררי האשפה של קרטונים, מוצרי חשמל, בקבוקים של חומרי ניקוי, שקיות ניילון ופלסטיקים קטנים, העוטפים למשל צעצועים - כל אלה הופכים לערמת זבל תופחת ומזהמת.

קחו לדוגמה את טקס פתיחת המתנות המרגש במהלך מסיבת יום הולדת לילד בן 5: כל דמות או בובה כוללת אריזה הגדולה מממדיה בכמה מידות: הגב מקרטון, החזית מפלסטיק וחוטי מתכת קושרים את הבובה למארז המתוחכם. בסיומו של הטקס המשמח תיוותר ערימת פסולת שתעשה את דרכה לאשפה.

דוגמה אחרת היא ארוחת הילדים של מקדונלדס הנארזת בקופסת קרטון, בתוכה גם שקית ובתוכה צעצוע פלסטיק - האם כל האריזות האלה באמת חיוניות?

כך גם מארז הקרטון "הפסקת אוכל" של תנובה, הכולל קרון חלב, כלי אוכל מפלסטיק, קרטון לדגני הבוקר, שקית ניילון והפתעה (מפלסטיק).

בעוד שחלק מהחברות בעולם ובארץ נוקטות צעדים להקטנת האריזות ולהפיכתן למזהמות פחות, אחרות ממשיכות בשלהן. ההתמודדות עם התופעה מתבצעת בשני מישורים - ראשית, במישור של חקיקה, שבו המדינה כופה על החברות לשנות את האריזות ולאפשר למחזר אותן, ושנית, במישור הצרכני, כאשר הצרכנים מכניסים גם את השיקול הזה לשיקולי הקנייה שלהם, ובכך מפעילים לחץ על החברות.

בקרוב: חוק האריזות יחייב הפרדת פסולת

לפני כחודש אושר בכנסת חוק האריזות, שייכנס לתוקפו במהלך 2011. בכך יקדם המשרד להגנת הסביבה מהלך משמעותי שאמור יהיה לצמצם את כמות הפסולת התופחת באמצעות מעגליות רציונאלית: היצרניות האמונות על ייצור הפסולות יישאו באחריות למיחזורו, הצרכנים ידאגו להפרדת הפסולת, והרשויות יקבלו מימון מהיצרנים לפנות הפסולת למיחזור. המטרה היא שתוך עשר שנים ייעלם המונח "הטמנת פסולת".

כוכבי מיחזור האריזות כיום הם בקבוקי הפלסטיק. החוק החדש מתייחס לכלל אריזות המוצרים שבשימוש חד פעמי: קופסאות שימורים, אריזות קרטון של מוצרי חשמל, זכוכיות ומארזי פלסטיק.

מתוך כלל האריזות המושלכות לפח, ההערכות הן כי רק 10% מגיעות למיחזור. השאיפה של המשרד להגנת הסביבה היא להגיע עד 2014 למיחזור של 60% מכלל האריזות ששימושן הוא חד-פעמי שיובאו או שיוצרו בארץ. יצרן שלא יעמוד ביעדי המיחזור ייקנס. התאחדות התעשיינים, יש לציין, תומכת בחוק.

כאמור, חוק האריזות יטיל את האחריות על החברות כיצרניות הפסולת, באמצעות פרמיה שישלמו בהתאם לכמות האריזות שעליה הו אחראיות.

התשלום יועבר לרשויות המקומיות וישמש עבור תשתית פינוי פסולת והעברתה למיחזור. מבחינת הצרכן לחוק תהיינה שתי משמעויות: ראשית, יש להניח שמוצרים רבים יתייקרו כדי לסבסד את מס האריזות שיוטל על החברות, ושנית, הצרכן יצטרך להפריד את הפסולת הביתית לפי קטגוריות. על ידי השלכתה לפחים נפרדים.

יצוין כי החוק מיושם בהצלחה בבלגיה, עם שיעורי מיחזור מדהימים העומדים, שמונה שנים מאז החל לפעול, על 95% מכלל האריזות. ההצלחה נזקפת לזכות שיתוף הפעולה מצד היצרנים וחינוך הצרכנים להפרדת אשפה.