"פסגת השנאה" בטורקיה: "לא נשקוט לאור שפיכת הדמים והפשע של ישראל ברצועת עזה"

ראש ממשלת טורקיה ארדואן: "אני קורא לענישה בינלאומית נגד ישראל אחרי הפגיעה ב'משט הסיוע'" ■ ארדואן לנשיא סוריה אסד: "שמח שבעלת בריתנו תומכת במאמצים נגד ישראל" ■ אסד: "תומכים בכל תגובה של טורקיה לפעולות הישראליות" ■ בוועידה משתתפים גם אחמדינג'אד ואבו-מאזן

"לא נשקוט לאור שפיכת הדמים והפשע ברצועת עזה" - כך אמר היום (ב') ראש ממשלת טורקיה ארדואן במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא סוריה אסד ב"פסגת השנאה" בטורקיה. בוועידה משתתפים גם נשיא איראן אחמדינג'אד, ואבו-מאזן, והיא צפויה להסתיים בהודעת גינוי חריפה.

"טורקיה קוראת להפעלת ענישה בינלאומית נגד ישראל אחרי הפגיעה ב"משט הסיוע" ולהסרת המצור על רצועת עזה", בהצהרה זו נפתח כינוס מדינות אסיה באיסטנבול. מנהיגים מ-20 מדינות, בהן רוסיה, איראן, סוריה, פקיסטן ואפגניסטן משתתפים בוועידה שמארחת טורקיה. גם ישראל שלחה נציג - דיפלומט שעושה את שירותו באנקרה, זאת לאחר שהשב"כ המליץ לשר דן מרידור שלא להשתתף בכינוס מסיבות ביטחון.

ראש ממשלת טורקיה אמר במסיבת העיתונאים עם עמיתו נשיא סוריה אסד כי הוא שמח על כך שסוריה, בעלת בריתו, תומכת בו במאמצים נגד ישראל. "כל ניסיון לשבור את המצור על עזה הוא בהחלט מבורך", אמר ארדואן, "זה פשע נגד האנושות ואין שום סיכוי שהפשע הזה יעמוד אחד לאחד עם עקרונות אוניברסליים בינלאומיים".

"תושבי עזה נמצאים בתוך כלא וצריך לפתוח את המצור מעל רצועת עזה", הוסיף ארדואן, "הפשע שישראל מבצעת אינו הומני. אנחנו לא יכולים להישאר בשקט לאור שפיכת הדמים והפשע".

אסד: "השלום מבחינת ישראל הוא פצע שהפך לדלקת"

"השלום מבחינת ישראל הוא כמו פצע שהפך לדלקת", אמר נשיא סוריה אסד. "הבעיה שהייתה טמונה בתיווך הטורקי הוא שישראל התרגלה להתבסס על מתווך שנוטה לטובתה. זה כמו שימוש בסמים שישראל התמכרה אליהם. השינוי בעמדה הטורקית כמתווך הוא שהסם כבר לא סופק למי שהתרגל לצרוך אותו".

"ישראל חייבת להבין שכל זמן שהיא ממשיכה לכבוש שטחים היא תישאר אויב עבור מי שהשטחים שייכים לו", המשיך אסד. "כל פעם שהיא לא פונה לשלום היא תהיה אויב של מי שפניהם לשלום - אנחנו התושבים המקוריים של המקום".

"היום אני מבקר בטורקיה בשביל להוקיע את מה שקרה וזה לא רק לצורך ההצהרות אלא כדי לתרגם זאת למעשים. אמרתי לארדואן ולנשיא גול שאנחנו מוכנים להדגיש כל צעד לתמוך בכל מעשה של טורקיה כממשלה תציע לעשות כתגובה לפעולות הישראליות".

הדרישה הטורקית: גינוי חריף לישראל

"ישראל ביצעה פשעים שנוגדים את החוקים הבינלאומיים", אמר שר החוץ הטורקי אחמט טאוקוגלו במסע"ת עם עמיתיו האפגנים והפקיסטנים, לקראת פתיחת הוועידה.

טורקיה דורשת שהודעת הסיכום של הוועידה הדו יומית, שמטרתה המקורית היתה נקיטת צעדים בוני אמון באסיה (CICA), תכלול גם גינוי תקיף לפעולותיה של ישראל והריגתם של האזרחים הטורקים שהשתתפו במשט.

"אם ה-CICA היא ארגון התיאום של אסיה, אז הצהרת הסיכום חייבת לכלול הודעת גינוי נגד המתקפה הישראלית", אמר גורם בכיר בטורקיה.