הדבר הכי גדול מאז סיום האפרטהייד

המונדיאל הזה הוא אולי האירוע הכי חשוב שקרה לדרום אפריקה אי פעם. לא רק בגלל האפקט הכלכלי החיובי על מדינה שיש בה 25% אבטלה, אלא גם כי הוא זה שיכול לנפץ את המיתוס של מדינה מפגרת, רדופת איידס, אלימות ופשע / אלון זנדר, שליח "גלובס" לדרום אפריקה

עד כמה העסק הזה ענק, אפשר היה להתחיל להבין בשדה התעופה בפרנקפורט. מאות נוסעים חיכו לעליה למטוס כשהם עומדים בסבלנות עד שאחרון שחקני גאנה נפלט מהדיוטי פרי, עבר על פניהם ונבלע במעמקי המחלקה הראשונה. מתוך כלל הנוסעים, חלק גדול היו ממילא אנשי תקשורת. כתבים, צלמים, בלוגרים, מקליטי פודקאסטים, עורכי אתרים. 42 צוותי טלוויזיה רשמיים נשלחו לדרום אפריקה, פי 3 מהמספר שלהם לפני ארבע שנים בגרמניה. נשיא דרום אפריקה, ג'ייקוב זומה, הצהיר בנאומו לאומה בראש השנה האזרחית, כי "2010 היא השנה החשובה ביותר למדינה מאז 1994", בה הסתיים שלטון האפרטהייד.

***

עבור גבי מאגומולה, החשיבות המרכזית של הטורניר היא במורשת שהוא ישאיר אחריו. מאגומולה הוא מבכירי אנשי העסקים במדינה, בנקאי בכיר לשעבר בסיטיבנק העולמי בניו יורק, ואסיר פוליטי בכלא הידוע לשמצה על רובן איילנד לפני כן. בספרו האוטוביוגרפי החדש, "מרובן איילנד לוול-סטריט", הוא מנתח לסיכום את ההתקדמות במדינה מאז הפך נלסון מנדלה לנשיאה לפני 16 שנה. כשאני פוגש אותו ביוהנסבורג, הוא מסביר לי: "יש מי שקורא למה שהשגנו 'נס'. זה שינוי עמוק שלוקח זמן ארוך, אבל בכל זאת לא התקדמנו מספיק". את מה שהגביע העולמי ישאיר אחריו הוא מחלק לשניים: התשתיות מצד אחד, והתדמית מצד שני.

הכבישים שנסללו, שדות תעופה, בתי ספר ובתי חולים ששופצו, קווי תקשורת חדשים, פרויקט הרכבת המהירה של יוהנסבורג שחלקו הראשון נחנך היום, זה הדבר האמיתי - שעלותו יותר משלושה מיליארד אירו. האצטדיונים - עלות בנייה ושיפוצים שזינקה למיליארד וחצי אירו - הוא מודה, נראים כלוקסוס שיהיה קשה לשמר. אבל יחד עם זאת, מאות אלפים רכשו הכשרה בתהליך הבנייה שלהם ורמת האבטלה במדינה ירדה בעקבותיהם.

אבל החלק השני לא פחות חשוב. התדמית כלפי חוץ, החשיפה למיליארדים שלא מכירים את המדינה, לתיירים חדשים, וההוכחה "שדרום אפריקה מסוגלת להרים פרויקטים כאלה" למרות חוסר האמון הכללי. ניפוץ המיתוס של מדינה מפגרת, רדופת מחלות, אבטלה ופשע, ובעיקר: שינוי התדמית שבלב האזרחים. האמונה ביכולתם לעשות את ההבדל.

***

‏אסור לשכוח, שכלכלת דרום אפריקה נמצאת במקום ה-24 בתוצר מקומי גולמי בעולם, ושהיא הכלכלה החשובה באפריקה. ההתפתחות של הכלכלה מרשימה, הגישה לתשתיות עלתה משמעותית עבור כל האוכלוסייה. מכרות הפלטינה, הזהב, שאר המתכות והיהלומים המפורסמים בעושרם מפנים את מקומם לתעשייה טכנולוגית מתקדמת ופורחת. "זו הדרך קדימה", אומר מאגומולה, "הכנסת יותר שחורים למעגל הבעלות, למעגל היזמות". עד היום העוני בקרב השחורים, 80% מהאוכלוסייה, הוא הבעיה המרכזית במדינה. יותר מ-40% חיים על פחות מ-2 דולר ביום. רשמית יש פה 25% אבטלה. מדי יום נכנסים אלף איש חדשים למבקשי העבודה, רובם ללא שמץ של הכשרה וללא יכולות בסיסיות עבור שוק העבודה. יותר מזה, ההזנחה הפושעת והאפליה לרעה גרמו לדור של ילדים לסבול מתת תזונה שהשפיעה על יכולתם הקוגניטיבית ואפשרויות ההכשרה שלהם.

עד היום, בתי חולים ציבוריים הם "מלכודת מוות" ליושביהם - וזה ציטוט מפי שר הבריאות. קרוב למאה אחוזים מהילדים הולכים לבית ספר, אבל שמונים אחוז מבתי הספר הציבוריים "לא מתפקדים" וכיתות שלמות מסתדרות ללא מורה או עם מורה פעם בשבוע - במדינה אין מספיק מורים. יש 15-20 אחוזי חולי איידס בין התושבים, למרות השקעה עצומה בקמפיין הגדול בעולם למניעת המחלה ולטיפול בה. זה מביא את המדינה למקום ה-129 העלוב בטבלת אינדקס הפיתוח האנושי של האו"ם, ולמקום ה-12 בלבד באפריקה.

זה מכניס את הטורניר הבא עלינו לטובה לפרופורציות. ביקורת קשה על תקציבי הפיתוח למונדיאל, שהשאירו מאחוריהם את תקציבי "רפורמת האדמות" במסגרתה מוחזרת אדמה גזולה שנקנית מבעליה לשחורים על מנת שיוכלו לעבד אותה, אחד הפרויקטים החשובים במדינה שמקבל תקציב שנתי של 500 מיליון אירו בלבד. מצד שני, ההשקעות בתשתיות הן חלק מתכנית רב-שנתית בסכום כולל של יותר מ-10 מיליארד אירו. והגביע העולמי הוא הקלף המנצח הפוטנציאלי, שעליו מטיל הנשיא זומה את יהבו.

‏‏***

‏דרום אפריקה הצליחה להוציא מפיפ"א עבור הטורניר והפרויקטים המתלווים אליו סכום שעובר את גבול המיליארד דולר, לפי הערכת הורסט ר. שמידט, היועץ למארגנים מטעם פיפ"א. רק בחודש שעבר העבירה ההתאחדות העולמית מאה מיליון דולר נוספים לדרום אפריקה. לא שצריך לדאוג לפיפ"א. סגן הנשיא ג'רום וואלקה הצהיר בשבוע האחרון שהרווחים להתאחדות מהטורניר הנוכחי יעברו את ההכנסות מגרמניה 2006 בחמישים אחוז, ויעמדו לפי הערכות על קרוב ל-400 מיליון אירו. ההכנסות מחוזי השידור לבדם הגיעו לקראת המונדיאל הנוכחי לערך מצטבר של שני מיליארד אירו - יותר משני הטורנירים הקודמים ביחד.

מי שמעריך את הפוטנציאל בשוק הדרום אפריקני הן הספונסריות הראשיות של פיפ"א: קוקה קולה, ויזה, יונדאי וסוני, שנוכחותן במקום מורגשת היטב כבר בימים שלפני פתיחת הטורניר. חברות שלא מחפשות להשקיע בשוק, כמו טי-מובייל, ירדו מהרכבת של פיפ"א. נשאר לראות האם ההשקעה בבלעדיות ובתואר "פרטנר של פיפ"א" משתלם לחברה כמו "אמירייטס", שמנסה באמצעות נוכחות תקשורתית, למצב עצמה כקו המוביל מאסיה ואירופה לאפריקה.