גם טבע נרטבת

מדינות החליטו להוזיל את התרופות הגנריות בשיעורים ניכרים בעקבות משבר האירו

נהוג לחשוב שטבע , "מניית העם", אף פעם לא מאכזבת - על אחת כמה וכמה כשמדובר בטווח הארוך. מחיר המניה רק עולה, ומי שמתקשה להאמין יכול לפנות לדן זיסקינד, המנהל הפיננסי לשעבר של החברה, שישלוף עבורו את ההוכחות. בטווח הקצר, לעומת זאת, מניית טבע יכולה לסגת לאחור, וזה אכן מה שקורה בחודשיים האחרונים.

טבע איבדה במהלך החודשיים האחרונים (מאז נסקה למחיר שיא היסטורי) 19%, וכך נחתכו 11 מיליארד דולרים בקירוב משווייה. נכון ליום שני האחרון נסחרת המניה לפי מחיר שפל חצי שנתי, המשקף שווי חברה של 47 מיליארד דולרים.

טבע לא לבד. משבר האירו הרעיד ועדיין מרעיד את שוקי ההון, וכשיורד גשם כולם נרטבים. ובכל זאת, התנהגות מניית טבע בחודשיים האחרונים גרועה מהתנהגות מדדי הבנצ'מרק. מדד הנאסד"ק, לדוגמה, איבד במהלך אותה תקופה 14%, מדד נאסד"ק ביוטק (שבו משקל החברה הוא השני בגודלו) איבד 15%, ואילו מדד נאסד"ק 100 (שגם בו נכללת החברה) איבד 13%.

הסיבה לכך נעוצה במכלול של חדשות שליליות שסבבו את החברה ואת פעילותה בחודשים האחרונים, וכנראה גרמו לציבור המשקיעים להאמין כי המניה יקרה מדי.

בין השאר, הפסיקה טבע ייצור זריקת הרדמה שהסבה לחברה קנס בסך 356 מיליון דולרים, משכה מהמדפים זריקות אחרות שייצרה, נאלצה להתמודד עם תחרות גוברת באחד ממנועי צמיחתה - גלולות נגד היריון, וקיבלה מכה נוספת כשמדינות כמו ספרד החליטו להוריד את מחירי התרופות הגנריות בשיעורים ניכרים בעקבות משבר האירו.

כשמשלבים התפתחויות שליליות שכאלה עם מצב שווקים רעוע, בלשון המעטה, לא פלא שגם "מניית העם" מקבלת כתף קרה.