עשור ל-ynet: מציג כיצד ייראה האתר בשנת 2020

‎‎האתר חוגג עשור לעלייתו לאוויר - ומעלה מיזם מעניין במיוחד בשיתוף עם משרד הפרסום ענבר-מרחב-שקד, בו ניתן לצפות ב'עתיד' כמו גם בעבר ■ עורך האתר, יון פדר: "בכל יום מבקרים ב-ynet כ-1.5 מיליון גולשים שונים"

‏ynet‏, אתר האינטרנט של קבוצת "ידיעות אחרונות", חוגג השבוע (א') עשור מאז עלה לאוויר, ובכך הופך את התאריך "השישי לשישי" לנקודת ציון שלא רק מזכירה את המשפט האלמותי מסרט הקאלט "מציצים" - אלא גם מהווה אבן-דרך משמעותית בהיווצרותו של האינטרנט הישראלי.

לא מדובר באתר הישראלי הראשון שהושק, וקדמו לו לא מעט אתרים שעדיין קיימים - וואלה, תפוז ואף נענע. אולם, ynet הצליח במידה רבה איפה שאחרים נכשלו: האתר הפך ל"מדורת השבט האינטרנטית", שמקבצת סביבה את מרבית הגולשים בישראל בכל אירוע חדשותי או אקטואלי, ונחשבת למדיום חדשות שאינו נופל בערכו מערוץ חדשות טלוויזיוני או מעיתון חדשות מודפס.

לדברי יון פדר, עורך האתר, בכל יום מבקרים ב-ynet כ-1.5 מיליון גולשים שונים, ובתקופת המשט לעזה היו אף יותר מכך.

מעל לכל, ynet הצליח לשוות לאתר אינטרנט דימוי יוקרתי, בעידן שבו עדיין היה נהוג להסתכל על המדיום המקוון כפלטפורמה לא אמינה, שמעלה לאוויר כל ידיעה חדשותית שתינתן לה מבלי לבדוק את אמינותה.

אמנם, קשה לשכוח את האירוע שבו ynet דיווח על נחיתת המעבורת קולומביה בשלום (שכידוע התרסקה יחד עם כל הצוות שבה), ואילו אוהדי מכבי חיפה יעדיפו להדחיק את הרגע שבו עלתה ידיעה לאוויר שבישרה על אלופת המדינה החדשה לשנת 2010 (אז זהו שלא, הפועל תל-אביב היא האלופה). ואולם, אלה הם מקרים בודדים שעשויים לקרות לכל מדיום המתיימר להיות הראשון ולפני כולם - וגם להם יש הסבר טכני, לדברי פדר.

עם השנים ynet הקפיד גם להעמיק את מגוון התכנים שהוא מציע לגולש, כגון תכני בידור, לייף סטייל, וידיאו ומשחקים, לצד השקת כלים אינטרנטיים נוספים, בהם לוח דרושים ולוח נדל"ן. אולם, אלה עדיין מהווים נדבכים משלימים לעוגן המרכזי של האתר, שהיה ונשאר זירת החדשות.

גם העיצוב של האתר לא עבר שינויים מהותיים ואף היווה השראה לעיצוב של אתרים רבים בישראל, מה שמוכיח כי סוס מנצח לא מחליפים.

כיצד ייראה האתר ב-2020?

לכבוד האירוע, ב-ynet העלו מיזם מעניין במיוחד, בשיתוף עם משרד הפרסום ענבר-מרחב-שקד, בניסיון להראות כיצד ייראה האתר בשנת 2020. כך, כשנכנסים לאתר הייעודי שהוקם לשם כך, המערכת 'מזהה' כי מדובר בדפדפן שתוקפו פג ב-2013 ובמחשב שאינו מותאם לתלת-מימד.

למרות העובדה שמדובר בקמפיין הומוריסטי, הטקסטים הרבים שמופיעים באתר יכולים אולי לרמז, ולו במעט, איך רואה קבוצת "ידיעות אחרונות" את האינטרנט העתידי.

כך, באתר מופיע אייטם וידיאו של תוכנית מפוברקת של לונדון וקירשנבאום (ערוץ 10), ובו השניים המאופרים כזקנים שוקלים לעבור למושבה היהודית החדשה בחבל הבאסקים. שיתוף תכנים כבר אמרנו?

ידיעה אחרת עוסקת בהפגנה של איגוד הטוקבקיסטים הדורשים תמלוגים על תרומתם לאתר, אותו אתר שהשכיל לראשונה להציע לגולש הישראלי אפשרות להוסיף תגובות ותרם רבות לאופיו של האינטרנט הישראלי. יכול להיות שב-ynet סבורים כי גם להם יש חלק במודל המנצח?

אייטמים אחרים, מצחיקים לא פחות, מספרים על הצבעה בכנסת שהתבצעה באמצעות 'לייק' (הכפתור הפופולרי של פייסבוק), וגם המימד הפרסומי לא נעדר מהאתר החדש, כאשר באתר מוצעת למכירה מצלמת קרנית, תוצרת פייסבוק, שתאפשר לצלם כל דבר שנראה באמצעות העיניים.

הדבר מרמז אולי על כך שלמרות ההספדים המוקדמים - ב-ynet סבורים כי מודל הפרסומות ילווה אותנו גם ב-2020.

אה, וגם התחזית שמתריעה על ההתחממות הגלובלית - 49 מעלות בירושלים. סוג של "יהיה חם".