המסרים המרגיעים מאירופה חיזקו את האירו: עלה ל-4.66 ש'

הדולר קבע יציג ביציבות בשער 3.848 שקלים ■ נשיא קרן המטבע הבינלאומית: "משבר החוב באירופה כבר נמצא תחת שליטה" ■ בנק הפועלים: השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת

ביום המסחר הבין בנקאי האחרון לשבוע הנוכחי, רשם השקל היחלשות מול האירו, כשהמטבע האירופי טיפס 0.66% לשער יציג של 4.667 שקלים. מנגד, הדולר קבע שער יציג כמעט ללא שינוי כשירד ב-0.02% ל-3.848 שקלים.

התחזקות האירו נבעה ממסרי ההרגעה שהתקבלו אתמול מאירופה, אשר גרמו, בין היתר, גם לראלי מרשים בבורסות וול סטריט. נשיא קרן המטבע הבינלאומית, דומיניק שטראוס קאהן, הרגיע כי "משבר החוב באירופה כבר נמצא תחת שליטה". "בזמן שרמות החוב הגבוהות עדיין מעלות חששות לצמיחה, בעיקר באירופה, הממשלות עכשיו באמת מחויבות לנושא והבעיה כבר נמצאת תחת שליטה", אמר קאהן בראיון לסוכנות בלומברג. הוא ציין גם כי הקרן עדיין צופה שהצמיחה הגלובלית ב-2010 תסתכם בכ-4.2%.

בנוסף, נשיא האיחוד האירופי, הרמן ואן רומפוי, אמר בהתחייבות חסרת תקדים כי במידת הצורך היקף קרן הייצוב של 750 מיליארד אירו (905 מיליארד דולר) יורחב. "כרגע אין שום סימן לצורך בהרחבת היקף קרן הייצוב. אבל, במקרה שהיקף הקרן לא יהיה מספיק כדי לעמוד במטרות שהוצבנו מראש, התשובה שלי היא פשוטה: נרחיב את הסיוע שלנו", אמר ואן רומפוי.

הפועלים: השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת

כלכלני בנק הפועלים סבורים, כפי שנכתב בסקירת סוף השבוע מטעם הבנק, כי השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת. כמו כן, מעריכים בפועלים כי השקל יושפע מגורמים מקומיים מנוגדים. מחד, הגורם העיקרי התומך בהיחלשות השקל הוא רכישה אפשרית של דולרים על ידי בנק ישראל. מאידך, בין הגורמים התומכים בהתחזקות השקל ניתן למנות את הכלכלה היציבה בישראל והציפיות להעלאות ריבית נוספות ע"י בנק ישראל (אם כי בקצב מתון) ובעקבותיהן, הרחבת הפער בין הריבית השקלית והדולרית.

בבנק לאומי מעריכים בסקירה השבועית כי הדולר ימשיך בתקופה הקרובה להתחזק בעולם ולשמור על יציבות מול המטבע המקומי. בעולם, האירו צפוי להיחלש לעומת הדולר כתוצאה מהשלכותיה של תוכנית הייצוב בגוש האירו. תוכנית זו תביא לריסון צמיחתן של מדינות ה- PHIIGS (פורטוגל, הונגריה, איטליה, אירלנד, יוון וספרד) ולהגדלת נזילותו של המטבע האירופאי בשווקים. מול המטבע המקומי, מאמינים בלאומי כי יציבותו של הדולר תושפע מהיציבות היחסית שמפגין השוק המקומי שמלווה בזרימת מט"ח לארץ. בטווח הארוך יותר, השטר הירוק צפוי להתחזק כתוצאה מהתאוששות הכלכלה האמריקנית.

בארה"ב יתפרסו היום שלל נתוני מאקרו מהותיים לפני ואחרי תחילת המסחר: ב-15:30 שעון ישראל יפורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש מאי, כאשר הציפיות הן לעלייה של 0.2% בהמשך לעלייה של 0.4% באפריל. במכירות הליבה, בניכוי כלי רכב, הצפי הוא לעלייה של 0.1% בחודש החולף בהמשך לעלייה של 0.4% באפריל. ב-16:55 שעון ישראל יפורסם מדד סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן, שצפוי לעלות ל-74.7 נקודות מ-73.6 נקודות.

[לאתר המט"ח]