התקררות בנדל"ן: ירידה של 30% במכירות דירות חדשות במאי

כך מפרסם משרד האוצר היום ■ במחירי דירות חדשות נרשמה בחודש אפריל ירידה בשיעור של 0.8% לעומת חודש מרץ ■ הירידה הקיפה את כל האזורים, למעט אזור נתניה ■ מתחילת השנה ירדו מחירי הדירות החדשות ב-1.4%

משרד האוצר פרסם היום (א') נתונים המעידים על התקררות ממשית בשוק הנדל"ן המקומי. זאת, בין השאר, על רקע עליות המחירים החדות בשנתיים האחרונות ולאחר שהמפקח על הבנקים בבנק ישראל, רוני חזקיהו, פרסם בחודש שעבר טיוטה לבנקים בנוגע להגדלת ההפרשות למתן הלוואות שגודלן יותר מ-60% משווי הנכס ועורר סערה בשוק.

לפי הפרסום, בחודש אפריל נרשמה ירידה בשיעור של כ-24% במספר הדירות הנרכשות בהשוואה לחודש מרץ, כאשר שיעור הירידה גבוה יותר ברכישת דירות חדשות. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד נרשם גידול בשיעור של 8.4% במספר העסקאות, אולם חודש אפריל 2009 עדיין התאפיין בפעילות נמוכה, בצל המשבר העולמי (בהשוואה לחודש אפריל 2008 נמוכה רמת המכירות באפריל 2010 בשיעור של כ-6%).

יש לזכור שהשנה חג הפסח חל מוקדם,חציו "נפל" על חודש מרץ, כך שמבחינת ימי עבודה לא היה הבדל משמעותי בין החודשים (פער של שני ימי עבודה בלבד).

נתונים ראשוניים לחודש מאי מצביעים על הרעה נוספת במכירת דירות חדשות: המשך ירידה במכירות בהשוואה לחודש אפריל וירידה חדה בשיעור של כ-30% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מנגד, במכירת דירות יד שנייה נרשם גידול משמעותי בהשוואה לחודש אפריל וגידול מתון יותר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

במשרד האוצר מציינים כי הירידה החדה ברכישת דירות חדשות בחודשיים האחרונים (אפריל-מאי) לעומת גידול מסוים ברכישת דירות יד שנייה (בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד), נובעת בין היתר מרמות המחירים הגבוהות משמעותית של דירות חדשות הגורמות להסטה חלקית של ביקושים לדירות זולות יותר (דירות יד שנייה). שינוי זה מתאפשר הודות לירידה ברכישת דירות להשקעה.

ניתוח הממצאים מלמד כי באזורי הביקוש, במיוחד אזור המרכז ורחובות, גדל משקל הרוכשים דירה למגורים ממי שהחזיקו עד אותה עת בדירה לצורך השקעה. המשמעות היא כי גם בהינתן קצב מימוש קבוע של משקיעים, גדל היצע הדירות למגורים.

במחירי דירות חדשות נרשמה בחודש אפריל ירידה בשיעור של 0.8% לעומת חודש מרץ. הירידה הקיפה את כל האזורים, למעט אזור נתניה. במצטבר, מתחילת השנה, ירדו מחירי הדירות החדשות בשיעור של 1.4% לעומת סוף 2009.

יחד עם זאת, לאור עליית המחירים החדה במהלך שנת 2009, עדיין גבוהים מחירי הדירות החדשות בשיעור נומינלי של כ-16% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. לגבי דירות יד שנייה, יש לציין כי לראשונה מאז החל גל עליות המחירים אשתקד ניתן לזהות ירידת מחירים בכל האזורים, למעט אזור נתניה.